شناسهٔ خبر: 28700001 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

حساب دانشجويان ايراني در روسيه بسته نشده است

صاحب‌خبر -
حساب دانشجويان ايراني در روسيه بسته نشده است
خبرگزاري آريا - مسکو – ايرنا- اخباري در خصوص مسدود شدن حساب دانشجويان ايراني شاغل در روسيه در شبکه هاي اجتماعي منتشر شد اما بررسي هاي ميداني خبرنگار ايرنا در مسکو نشان مي دهد که اين مساله براي همه دانشجويان رخ نداده و حساب اکثر دانشجويان ايراني در روسيه فعال است.

به گزارش روز جمعه خبرنگار ايرنا از مسکو، بسياري از دانشجويان ايراني شاغل در روسيه به ايرنا گفته اند که حساب آنها فعال است و بدون مشکل امور جاري خود را انجام مي دهند.
** حساب هاي بانکي مشکوک بسته مي شود
بنا بر گزارش منابع موثق، طبق قوانيني که از دو هفته پيش در راستاي مبارزه با پولشويي در روسيه به اجرا درآمده است، اگر در حساب هر فرد روس يا غيرروس به يکباره مبلغ سنگيني به صورت مشکوک وارد شود، اين حساب بسته خواهد شد و به دارنده حساب پيام داده مي شود که براي مشخص شدن مبدا و مقصد پول واريزي به شعبه مربوطه مراجعه کند.
اين قانون براي تمامي شهروندان روسيه و خارجي ها اجرا مي شود و تراکنش هاي غيرمعمول براي دو روز بسته مي شوند و در صورت قانع شدن بانک نسبت به توضيحات صاحب حساب، مشکل برطرف خواهد شد.
** حساب اکثر دانشجويان ايراني باز است
«احمد وخشيته» تحليلگر مسائل روسيه و دانشجوي مقطع دکتري رشته علوم سياسي دانشگاه دوستي ملل روسيه دراين باره به ايرنا گفته است که حساب بانکي اکثر دانشجويان ايراني باز است و بنظر مي رسد حساب بانکي افرادي بسته شده است که جدا از کار دانشجويي در روسيه در کار غير مرتبط خود به تجارت مي پردازند.
به گفته وي، براساس بند هفت قانون فدرال روسيه با عنوان مقابله با قانوني کردن درآمد کسب شده از راه تروريستي و اقتصاد تروريستي(FATF) ، بر اساس ظن و گمان حساب بانکي چند نفر از دانشجويان ايراني در روسيه بسته شده و بانک به آنها فرصت داده است تا در رابطه با تراکنش هاي خود دربازه زماني مشخص توضيح دهند.
وي افزود: با يکي از دانشجوياني که مدعي بسته شدن حسابش بوده گفت وگو کرده است و او اعلام کرده که بانک از او خواسته در خصوص واريز مبلغ مشخصي به حسابش در بازه زماني معيني توضيح دهد و مشخص کند که مبدا و مقصد مبالغ واريزي چه بوده است.
وخشيته معتقد است که اين اتفاق احتمالا براي آن دسته از دانشجوياني افتاده که فارغ از کار دانشجويي، به صورت غير قانوني و غير مرتبط با نوع ويزاي خود در روسيه کار هم مي کنند و در واقع تاجر هستند چرا که مبلغ واريزي به حساب يک دانشجو مشخص است و به راحتي مي توان ميان دخل و خرج يک دانشجو و يک فعال اقتصادي تمايز قائل شد.
به گفته وي، حساب بانکي اشخاصي بلوک شده است که احتمالا تراکنش غيرعادي داشته اند به شکلي که در ظاهر دانشجو هستند اما حساب آنها، مانند حساب يک تاجر است.
وي گفت: روسيه ازگذشته قوانيني براي مبارزه با انتقال پول هاي نامشخص تصويب کرده است به طور مثال در طول جام جهاني فوتبال (خرداد و تير 96) براي تبديل دلار به روبل در روسيه محدوديت هايي وضع شد و هر روز تنها مي توانستيم 500 دلار را تبديل به روبل کنيم.
وخشيته افزود: طبق قوانين بانکي در روسيه، اگر موضوع اجراي تحريم ها مطرح باشد، پيش از بلوکه کردن حساب بانکي افراد به آنها اخطار داده مي شود تا در مدت زماني مشخص تکليف حساب بانکي خود را مشخص کنند اما در موارد اخير چنين چيزي مشاهده يا گزارش نشده است.
اروپام ** 1346 **1485
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما