شناسهٔ خبر: 28697693 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

ادای دین به سینما و دوبله دهه پنجاه / روایت محمدرضا قلی‌پور از نمایش "تروکاژ"

محمدرضا قلی‌پور گفت: داستان نمایش "تروکاژ" درباره دخترِ بازیگر معروفی است که کشته می‌شود و مخاطب به شکل موازی مسئله حل شدن قتل دختر و واقعیت کشته شدن او را خواهد دید و این دوجریان از یکدیگر متفاوت است.

صاحب‌خبر -

سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "تروکاژ" به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا قلی‌پور از 3 مهرماه ساعت 19:30 در سالن اصلی تالار محراب روی صحنه است و بازیگران آن سوده ازقندی، فرشته فرشاد، محمد طیب‌طاهر، یوحنا حکیمی، حامد قریشی، معصومه عزیزمحمدی، علی ابراهیمی و دوبلورهای این اثر نمایشی رویا افشار، محسن بهرامی، احمد لشینی، معصومه عزیزمحمدی و بیتا خارستانی هستند. نمایشنامه "تروکاژ" اثر برگزیده ششمین جشنواره تئاترشهر است.

محمدرضا قلی‌پور در گفت‌وگو با هنرآنلاین ضمن اشاره به اینکه به لحاظ موضوعی اتفاقات این نمایش در بازه زمانی دهه 50 ایران می‌گذرد، گفت: داستان این نمایشنامه اتفاقات اجتماعی و پلیسی سال‌های 55 و 56 ایران را دنبال می‌کند. این اثر فرمت دیالوگ‌نویسی خاصی دارد که به گفته برخی "تروکاژ" ساختار دیالوگی آثار دهه 50 را دارد.

او با بیان اینکه این نمایش دارای 23 صحنه است، خاطرنشان کرد: 23 صحنه این نمایش به شکل موازی پیش می‌رود و به لحاظ داستانی پیچیدگی‌های خاص خود را دارد که مخاطب را با خود درگیر کرده و تماشاگر طی این نمایش متوجه گذشت زمان نمی‌شود و این موضوع فاکتوری به لحاظ متنی است.

این کارگردان تئاتر موضوع و مضمون نمایش "تروکاژ" را اینگونه توضیح داد: داستان این نمایش درباره دخترِ بازیگر معروفی است که کشته می‌شود و مخاطب به شکل موازی مسئله حل شدن قتل دختر و واقعیت کشته شدن او را خواهد دید و این دو جریان از یکدیگر متفاوت است.

قلی‌پور پروسه نگارش نمایشنامه "تروکاژ" را دو سال عنوان کرد و متذکر شد: از آنجا که من مدیر گروه رشته فیلمنامه‌نویسی دانشگاه سروش هستم و فیلمنامه‌نویسی را تدریس می‌کنم، ماحصب یک سری جریانات هنری و علمی ارائه شده را تبدیل به متن "تروکاژ" کردم. اما از آنجا که به منظور اجرا باید به ساختار متن اضافه می‌شد، بدین منظور فضای سینمایی دهه 50 که بزرگترین رکن آن دوبله بود را وارد فرمت کار کردم.

او همچنین افزود: در آن دوران فیلم‌ها دوبله خاص و متفاوتی داشت و دوبلورهایی که تاکنون به تماشای این اثر نمایشی نشسته‌اند، معتقدند که شکل دوبله در این نمایش کاملاً متعلق به آن زمان است. ما برای اینکه به این هدف برسیم، مدت‌ها برای صداسازی کار تمرین کردیم.

محمدرضا قلی‌پور درباره طراحی صحنه این نمایش گفت: بعضی از اتفاقات صحنه به تکمیل کردن ایده دوبله، در این نمایش بر می‌گردد. فاصله مخاطب در سینما با پرده سینما است و فاصله او با آثار تلویزیونی شیشه تلویزیون است. اما در این نمایشی برای این فاصله‌گذاری میان اثر و مخاطب آکواریوم شیشه‌ای بزرگی را در نظر گرفتیم که به لحاظ هزینه ساخت برای‌مان دشواری‌هایی داشت اما این هاله شیشه‌ای در این نمایش علاوه بر فاصله بصری استفاده‌های دیگری نیز دارد.

او در ادامه اضافه کرد: در این نمایش از جلوه‌های بصری و ویژه نیز استفاده شده است؛ استفاده از باد به شکل هدفمند به این نمایش شمایلی سینمایی داده است. بازی با نور و تغییر صحنه‌ها با سایه بازی در بک صحنه، مکمل پشت پرده قضیه است و اتفاقاتی که در صحنه دیده نمی‌شود با سایه بازی تکمیل می‌شود.

این مدرس دانشگاه درباره موسیقی نمایش "تروکاژ" یادآور شد: موسیقی، صداگذاری و افکت‌گذاری این نمایش به شکل متفاوتی است و با افکت و صدا، نجواهای ذهنی کاراکترها تکمیل می‌شود. تماشاگر به لحاظ صدایی در هاله‌ای قرار می‌گیرد و موسیقی نمایش نیز آثار واروژان است که انتخاب آن‌ها توسط بهزاد داداشی انجام شده است.

قلی‌پور ضمن بیان اینکه "تروکاژ" ادای دینی به سینما و دوبله دهه پنجاه است، اظهار کرد: تمرین‌های نمایش حدود 8 ماه در دو فاز انجام شد؛ یک بخش با بازیگران و بخش دیگر با دوبلورها. این نمایش چالش بزرگی برای بازیگران بود تا جایی که حتی مجبور به تغییر بازیگر نیز شدیم.

او در پایان صحبت‌هایش گفت: نمایش "تروکاژ" اثر تجربی متفاوتی است که نمونه آن به لحاظ شیوه اجرایی در ایران و تا جایی که اطلاع دارم در خارج از کشور نیز کار نشده است و این نمایش کاملاً ابداعی است و به گفته مخاطبان و تماشاگرانی که تاکنون به تماشای این نمایش نشسته‌اند، "تروکاژ" اثری نو و متفاوت است و تجربه تازه و خوشایندی را به مخاطب انتقال می‌دهد.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: طراح صحنه: محمدرضا قلی‌پور، ساخت دکور: هوشنگ قلی‌پور، طراح گریم: محمدعلی ضرابی، مجریان گریم: آزاده فروغی، لیلا اسفندانی و پروانه حقی، طراح لباس: پرستو نباتی، طراح جواهرات: فرناز یحیی پور، صدا گذاری و ساخت تیزر: محمدحسین داستان، دستیار کارگردان: محمد ابوطالبی، منشی صحنه: نگین رضاپور، دستیار صحنه: پوریا پروین، عکاس‌ها: زهرا قاسمی و مریم آزادی، انتخاب موسیقی از آثار واروژان توسط بهزاد داداشی، آهنگساز و خواننده آهنگ اول: آرمان محمودی نیا، ترانه سرا آهنگ اول: مرضیه قلی پور، ترانه سرا، آهنگساز و خواننده آهنگ دوم: حسین جمالی، طراح پوستر و بروشور: ایمان میقانی و سروناز امینی، روابط عمومی: مهدیه شاهمرادی و تبلیغات: نشر آواژ.

علاقمندان می‌توانند به منظور تهیه بلیت نمایش "تروکاژ" به سایت تیوال مراجعه کنند.

 

 

 

نظر شما