شناسهٔ خبر: 28696252 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

واکنش یمنی‌ها به جنایات سعودی ابعاد تازه‌ای گرفت

گسترش حوزه جنگ آبی با رونمایی از مین‌های دریایی

صاحب‌خبر -

در واکنش به استمرار جنایات سعودی از جمله بمباران دو بیمارستان، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از مین‌های دریایی خود رونمایی کردند که تحول مهمی در جنگ با متجاوزان محسوب می‌شود.
منابع نیروی دریایی یمن اعلام کردند این مین‌ها تحول مهمی در مدیریت جنگ با متجاوزان به وجود می‌آورند و عاملی بازدارنده به شمار می‌روند که به کمک سامانه موشک‌های دریایی تحول مهمی در توازن قوا ایجاد خواهند کرد. این منابع درباره بستن بنادر، به متجاوزان اماراتی و سعودی هشدار دادند و افزودند کشتی‌های متجاوزان از جمله اهداف نیرو‌های یمنی خواهند بود و حملات دریایی گسترش خواهد یافت و اهداف بیشتری را شامل خواهد شد.
نیروهای ارتش یمن و انصارالله موشک بالستیک «زلزال-۱» را به سمت مواضع شبه‌نظامیان ائتلاف سعودی در منطقه عسیر واقع در جنوب عربستان شلیک کردند. یک منبع نظامی یمن به المسیره گفت که علاوه بر شلیک زلزال-۱، تعدادی موشک کاتیوشا و چندین راکت به سمت محل استقرار شبه نظامیان ائتلاف در غرب مجازه در عسیر شلیک شده است. نیروهای ارتش یمن و انصارالله بامداد هم یک فروند موشک بالستیک «بدر۱» را به سمت مواضع مزدوران در منطقه عسیر شلیک کردند. وزارت بهداشت یمن از تخریب کامل ۲ بیمارستان شهر «الدریهمی» استان الحدیده واقع در غرب این کشور بر اثر حملات هوایی و دریایی ائتلاف سعودی خبر داد. وزارت بهداشت یمن پنجشنبه‌شب در بیانیه‌ای اعلام کرد، جنگنده‌ها و ناوهای ائتلاف سعودی، از هوا و دریا شهر الدریهمی استان الحدیده را بمباران کردند که به تخریب کامل ۲ بیمارستان این شهر منجر شد. مسئولان بهداشتی یمن می‌گویند که در این حملات هوایی و دریایی، یک آمبولانس در بیماستان عمومی و شماری از منازل شهروندان هدف قرار گرفت. شبکه المسیره گزارش داد، در حملات هوایی پنجشنبه‌شب یک بیمارستان عمومی و یک زایشگاه هدف قرار گرفته است و هنوز تلفات ناشی از آن معلوم نیست.
«یوسف الحاضری» سخنگوی وزارت بهداشت یمن به المیادین گفت که ائتلاف سعودی بیمارستان عمومی الدریهمی را به طور کامل تخریب کرد. ائتلاف سعودی از روز ۲۳ خرداد ماه عملیات موسوم به «پیروزی طلایی» را برای اشغال بندر مهم و استراتژیک الحدیده آغاز کرده است که با گذشت بیش از چهار ماه از شروع این عملیات، نه تنها پیشروی خاصی نداشته، بلکه در باتلاق الحدیده و غرب یمن گیر افتاده است. «علی القحوم» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن چندی پیش در صفحه توئیتر خود نوشته بود، «الحدیده موقعیت سوق الجیشی برای ما دارد و به همین دلیل هرگز به ائتلاف سعودی اجازه اشغال آن را نخواهیم داد.» وزارت بهداشت یمن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد در حملات شدید و پیاپی جنگنده‌های ائتلاف متجاوز سعودی به منطقه «التحیتا» در الحدیده، ده‌ها نفر شهید و زخمی شدند.
در ادامه این بیانیه آمده است: حملات گسترده و مستمر متجاوزان مانع ورود خودروهای امدادی به منطقه برای کمک رسانی به مجروحان شده است و آنها هر چیزی را که در منطقه التحیتا به حرکت درآید هدف قرار می دهند. از همه سازمان های بین المللی و در رأس آنها صلیب سرخ جهانی می خواهیم برای کمک به مجروحان این منطقه وارد عمل شوند.
خبر دیگر از یمن رئیس هیات مذاکره‌کننده انصارالله و نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن دیروز ضمن دیدار با یکدیگر در مسقط پایتخت عمان، درباره مسایل مختلف یمن از جمله بازگشایی فرودگاه صنعاء رایزنی کردند. «محمد عبدالسلام» رئیس هیات ملی مذاکره کننده یمن و «مارتین گریفیتس» و معاون او دیروز پنجشنبه در مسقط پایتخت عمان با یکدیگر دیدار کردند. دو طرف درباره مسایل مختلف یمن از جمله بازگشایی فرودگاه بین المللی صنعاء و مکانیزم ویژه مدیریت وضعیت اقتصادی و مالی در یمن و پرداخت‌ حقوق‌ها به کارکنان بحث و تبادل نظر کردند.
خبر دیگر آنکه «جنبش جنوب یمن» در بیانیه‌ای کشورهای متجاوز به یمن را مسئول اصلی شرایط کنونی دانستند و عربستان سعودی و امارات را اشغالگر نامید. «جنبش جنوب یمن» به عنوان مهم‌ترین گروه سیاسی جنوب یمن که دارای پایگاه مردمی بسیار وسیع است و همچنین داعیه جدایی از بخش شمالی را دارد؛ در بیانیه‌ای عربستان سعودی و امارات را متهم ردیف اول وضع ناگوار یمن دانست.
در این میان یک نهاد حقوقی سازمان ملل فعال در حمایت از حقوق کودکان، با اشاره به شمار بالای کودکان قربانی شده در پی حملات ریاض در یمن، خواستار توقف این حملات شد. جالب توجه آنکه ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا با انتقاد از طرح گروهی از سناتورهای این کشور برای توقف فروش سلاح به عربستان سعودی، گفت این کار بر اقتصاد آمریکا اثر منفی می‌گذارد.

نظر شما