شناسهٔ خبر: 28696015 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سنا | لینک خبر

جمشید عدالتیان :

افزایش قیمت نفت کمبود صادرات را جبران می‌کند

سیستم و ساز و کاری که اروپا قرار بود برای مبادلات با ایران تعریف کند اکنون با رای دادگاه لاهه قوی‌تر شده و قدرت حقوقی و روانی آن بالاتر خواهد رفت.

صاحب‌خبر -


یک استاد اقتصاد بین الملل گفت: بالا رفتن قیمت نفت تاثیر زیادی بر روند اقتصاد کشور می‌گذارد اما ما قیمت نفت را 40 دلار برنامه‌ریزی کرده بودیم اما قیمت نفت امروز معادل صادرات دو میلیون بشکه است.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از ایلنا، جمشید عدالتیان در خصوص راه اندازی خط مبادلات تجاری و بانکی بین ایران و اروپا گفت: سیستم و ساز و کاری که اروپا قرار بود برای مبادلات با ایران تعریف کند اکنون با رای دادگاه لاهه قوی‌تر شده و قدرت حقوقی و روانی آن بالاتر خواهد رفت. البته مدل این سیستم مقداری سخت و پیچیده است و بر مبنای تهاتر بنیان نهاده شده و تا زمانی که در اقتصاد دو طرف جا بگیرد مقداری زمان خواهد برد.

وی تصریح کرد: بنا بر اطلاعاتی که تا الان منتشر شده تاجران و فعالان اقتصادی دو طرف پس از هماهنگی با این سیستم بسیار آسان‌تر از سال‌های قبل می‌توانند با یکدیگر مراوده تجاری داشته باشند ضمن آنکه اکنون از لحاظ حقوقی نیز یک پله جلوتر هستیم.

این استاد اقتصاد بین الملل دانشگاه در خصوص عدم اجرای تحریم‌های 4 نوامبر بر اساس حکم دادگاه لاهه گفت: این حرف از اساس غلط است تحریم آمریکا مانند تاریخ انقضای یک بسته مواد غذایی است. انقضای چنین کالایی که درست از 12 نیمه شب شروع نمی‌شود، تحریم نفتی آمریکا نیز از 4-5 ماه پیش آغاز شده و نتیجه آن شده که امروز برخی از کشورها از ما نفت نمی‌خرند اما به احتمال زیاد صادرات نفت ما در حد همان روزی یک میلیون بشکه خواهد ماند.

وی ادامه داد: ضمن آنکه بالا رفتن قیمت نفت تاثیر زیادی بر روند اقتصاد کشور می‌گذارد. ما قیمت نفت را 40 دلار برنامه‌ریزی کرده بودیم اما قیمت نفت امروز معادل صادرات دو میلیون بشکه است.

وی پیش بینی کرد که وضعیت اقتصاد کشور بهتر خواهد شد و ادامه داد: من به آینده امیدوار هستم. بازداشت 280 نفر در ترکیه که عملا اجیر شده‌های آمریکا و عربستان بودند و وظیفه آنها خروج پول از ایران بود تاثیر زیادی بر بازار ارز و اقتصاد کشور ظرف روزهای آینده خواهد گذاشت. ترکیه با دستگیری آنها ابتدا خدمت بزرگی به خودش سپس به ما کرد.

وی تصریح کرد: در بحث روانی نیز ما عملا در جنگ هستیم و باید رسانه‌ها به کمک دولت بیایند و این فضا را کنترل کنند و اجازه ندهند عده‌ای دلال که با خارج مرتبط هستند هر طوری که دلشان خواست وضعیت بازار را رقم بزنند.

عدالتیان نقش دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی را در سروسامان دادن به اوضاع اقتصادی کشور مهم دانست.

برچسب‌ها:

نظر شما