شناسهٔ خبر: 28695114 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌آنالایز | لینک خبر

به دنبال نتیجه انتقال دیتا روی بستر انتقال برق

صاحب‌خبر -

هفته قبل در‌حالی‌که گزارش نتیجه تفاهم‌نامه دو سال قبل میان وزارت ارتباطات و وزارت نیرو را در دست تهیه داشتیم، خبر دیگری از همایش مشترک میان این دو وزارتخانه منتشر شد که

مرور اخبار منتشره نشان می‌داد که ظاهرا در این همایش سند اقدام مشترک توسعه کاربردهای فناوری‌های نوین اطلاعات میان وزارتخانه‌های ارتباطات و نیرو به امضا رسیده که به موجب آن قرار است طرح جامع خواندن 300 هزار کنتور برق در کشور «در صورت سرمایه‌گذاری 3 هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی» اجرایی شود.

آن‌طور که مدیرعامل توانیر در این همایش گفته، مدل اقتصادی به‌اشتراک‌گذاری شبکه برق کشور برای حضور فعالان بخش فناوری اطلاعات تا سه هفته آینده تدوین خواهد شد و براساس آن فعالان می‌توانند ورود کرده و طرح‌های خود را اجرایی کنند.

کردی همچنین گفته: اکنون 124 هزار کیلومتر شبکه برق در نقاط مختلف کشور گسترش یافته که می‌توان از این ظرفیت برای توسعه شبکه فیبر نوری توسط بخش خصوصی استفاده کرد؛ گرچه اکنون 23 هزار کیلومتر آن اجرایی شده است.

در این نشست از قول معاون برنامه‌ریزی شرکت آبفا نیز اعلام شد: سامانه جامع خدمات الکترونیک مشترکان آب و فاضلاب مبتنی بر رایانش ابری تهیه شده است و این سامانه شفافیت در درآمدها و هزینه‌های آب و فاضلاب ایجاد خواهد کرد؛ ضمن آنکه روشی نوین برای ارایه قبض به مشترکان ارایه می‌دهد.

محمدجواد آذری‌جهرمی نیز در این همایش گفته است: یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات توسعه FTTX و FTTH است. در بسیاری از کشورهای دنیا به جای کندن زمین، در گام نخست سراغ راهکارهای سیم‌کشی هوایی رفته‌اند. در این راه، پیشتر اپراتورها با شرکت‌های توزیع برق به‌طور مستقل مذاکره کرده و به تفاهم می‌رسیدند.

وی گفت: اکنون براساس تفاهمی که با وزارت نیرو داشته‌ایم، چارچوب کلی در این خصوص استخراج خواهد شد تا هزینه‌ها و تعهدات مشخص شده و اپراتورهای دارای مجوز بتوانند بدون نیاز به چانه‌زنی و انعقاد قراردادهای مستقل، از ظرفیت وزارت نیرو در داخل شهرها برای توسعه فیبر نوری استفاده کنند.

همچنین در حوزه بین شهری نیز ما استقبال می‌کنیم که از امکان ظرفیت شبکه انتقال وزارت نیرو استفاده کنیم.

این در حالی است که 28 دی‌ماه 1395 رییس وقت سازمان فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات در اظهاراتی مشابه با آنچه هفته گذشته مطرح شد، از استفاده مشترک وزارت ارتباطات و وزارت نیرو از کیلومترها فیبر نوری برای انتقال برق و ترافیک دیتا خبر داد و گفت: امکان نصب تجهیزات انتقال دیتا روی تجهیزات انتقال برق وجود دارد.

در این مقطع نصراله جهانگرد، رییس سازمان فناوری اطلاعات در آن زمان درباره استفاده از خطوط فیبر نوری وزارت نیرو برای انتقال دیتا گفته بود: در این باره از گذشته میان وزارت ارتباطات و وزارت نیرو همکاری بوده است و برای برخی مناطق کوهستانی از خطوط انتقال برق برای انتقال ترافیک دیتا استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه این همکاری طبق تفاهم‌نامه‌ انجام می‌شود، گفت: در حال حاضر 17 تا 18 هزار کیلومتر فیبرنوری وزارت نیرو مورد استفاده مشترک وزارت ارتباطات نیز هست.

وی همچنین در این مقطع اعلام کرده بود: وزارت نیرو 22 هزار کیلومتر فیبرنوری برق فشار قوی و 130 هزار کیلومتر فیبرنوری توزیع برق پایین‌دستی دارد، که با فناوری OPGW امکان نصب تجهیزات انتقال ترافیک روی تجهیزات انتقال برق وجود دارد.

آن‌طور که در سال 95 و همچنین هفته گذشته مطرح شده، خبری از اعلام جزییات این تفاهم‌نامه‌ها، پیش‌بینی زمان شروع و پایان برای آن، اعلام دقیق موانع و پیشرفت‌های انجام‌شده در دست نیست و به همین دلیل هیچ اطلاعی نیز از کندی یا توقف اجرای آنها نمی‌توان به دست آورد.

البته این تنها وعده مطرح‌شده در دی‌ماه 95 نبود و در آن مقطع همچنین مقرر شده بود وزارت ارتباطات و وزارت نیرو برای هوشمندسازی کنترل‌ها طبق فناوری IOT (اینترنت چیزها) همکاری کنند تا با پیشرفت پروژه IOT، کنترل هوشمند از شبکه پشتیبان به تامین سنسورهای هوشمند در سازمان‌های خدمات‌رسان تسری داده ‌شود؛ اقدامی که در هفته‌ گذشته و در شهریورماه سال 97 بر اجرای آن تاکید مجدد شد. (منبع:عصرارتباط)

برچسب‌ها:

نظر شما