شناسهٔ خبر: 28693103 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

لزوم اتصال شریان‌های حیاتی شهر به سامانه هشدار سریع زلزله

‎رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه سامانه هشدار سریع زلزله برای صدور هشدار سایر مخاطرات از جمله سیل هم قابلیت استفاده دارد، گفت: لازم است سایر دستگاه های مرتبط در شهر تهران از جمله شریان های حیاتی، مترو و ... به این سامانه متصل شوند تا به هنگام وقوع زلزله بتوانند از امکانات آن بهره ببرند.

صاحب‌خبر -

‎به گزارش ایسنا، احمد صادقی با اشاره به اینکه زلزله در تهران مهم ترین مخاطره محتمل است، اظهار کرد: سامانه هشدار سریع زلزله مجموعه ای از سخت افزارها و نرم افزارها است که به صورت برخط به تجزیه و تحلیل اولین امواج دریافتی از زلزله می پردازد. 

‎وی با بیان اینکه در صورت مخرب بودن امواج زلزله، این سامانه قادر به صدور پیام هشدار به مناطق در معرض امواج نیرومند و سهمگین زلزله است، افزود: این زمان هشدار طلایی بسته به شرایط بین چند ثانیه تا چند ده ثانیه متغیر است.

‎رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: این سازمان با مشارکت آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) و بهره مندی از ظرفیت متخصصان داخلی این سامانه را در فاز اول برای پایش فعالیت بخش شرقی گسل مشاء برنامه ریزی و به مرحله اجرا در آورده است.

‎صادقی با بیان اینکه سامانه هشدار سریع زلزله دارای چهار بخش است، اضافه کرد: مکان یابی مناسب، ساخت، نصب و راه اندازی ایستگاه های پایشی در محدوده گسل یکی از این بخش ها است. در این محدوده ها سنسورهای شتاب نگاری برخط با دقت بالا شتاب حرکات زلزله را ثبت و پردازش می کند.

‎وی با اشاره به بخش دوم تحت عنوان نصب و راه اندازی سیستم ارتباطی و پشتیبانی سامانه اضافه کرد: در این سازوکار پس از وقوع زلزله و پردازش اطلاعات سیگنال های هشدار به مرکز فرماندهی ارسال می شود.

‎رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به بخش سوم یعنی طراحی و راه اندازی پردازشگر مرکزی سامانه گفت: تشخیص نهایی وقوع زلزله، تعیین مشخصات آن و اولویت صدور هشدار توسط این پردازشگر صورت می گیرد.

‎وی با اشاره به راه اندازی سامانه اعلام هشدار و اطلاع رسانی به عنوان آخرین بخش سامانه هشدار سریع تصریح کرد: در این سامانه صدور هشدار به تفکیک ویژگی های گروه های هدف (سازمان های تخصصی، عموم مردم) دسته بندی شده و به عنوان پیشرفته ترین شیوه نقش موثری در تاب آوری شهر و نجات جان شهروندان ایفا می کند و ابزاری ضروری برای ارتقای تاب آوری شهری است.

‎براساس اعلام روابط عمومی سازمان مدیریت بحران شهر تهران، صادقی افزود: اعلام هشدار مختص به زلزله نبوده و می توان از ظرفیت ایجاد شده در جهت صدور هشدار سایر مخاطرات از جمله سیل و ... نیز استفاده شود. 

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه در این راستا برنامه توسعه تمامی بخش های سامانه هشدار از جمله در بخش ایستگاه های شتابنگاری، سیستم ارتباطی، بخش پردازشگر و سیستم اعلام هشدار در دستور کار این سازمان و کارگروه های تخصصی مرتبط عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران قرار دارد، عنوان کرد: به موازات آن آموزش شهروندان نیز جهت آشنایی با سامانه و رفتار مناسب در هنگام دریافت هشدار در دست برنامه ریزی است.

‎بنابر گزارش سایت شهرداری تهران، صادقی تاکید کرد: لازم است سایر دستگاه های مرتبط در شهر تهران از جمله شریان های حیاتی، مترو و ... به این سامانه متصل شوند تا به هنگام وقوع زلزله بتوانند از امکانات آن بهره ببرند.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما