شناسهٔ خبر: 28692053 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کاهش سرمایه گذاری در عربستان

برخی از سرمایه گذاران غربی به علت قتل خاشقجی، مخالف دولت عربستان، از سرمایه گذاری در این کشور خودداری می‌کنند.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرويس بين الملل  خبرگزاري صداوسيما روزنامه واشنگتن پست نوشت: برخی از سرمایه گذاران غربی اعلام کردند به علت ناپدید شدن جمال خاشقجی و احتمال قتل این مخالف دولت عربستان سعودی، از سرمایه گذاری در این کشور خودداری می کنند.
برخی سرمایه گذاران غربی از جمله "سر ریچارد برانسون" بنیانگذار گروه ویرجین و "استیو کیس" سرمایه گذار در بخش فن آوری، اعلام کردند به علت ناپدید شدن جمال خاشقجی و احتمال قتل این مخالف سعودی و ستون نویس روزنامه واشنگتن پست، فعالیت های خود را در عربستان سعودی، متوقف می کنند.
بیانیه آنها در این خصوص شکستی بزرگ برای شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی است که خود را فردی اصلاح طلب ترسیم و تلاش می کند جامعه سعودی را مدرن و برای سرمایه گذاری خارجی آزادتر کند.
این در حالی است که دولت ترکیه به مقامات آمریکایی گفته است اطلاعات تصویری و شنیداری در اختیار دارد که اثبات می کند خاشقجی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول به قتل رسیده است.
برانسون گفت همکاری خود را به عنوان مدیر دو پروژه سعودی در زمینه توریسم و مذاکرات با صندوق ذخیره ارزی عربستان درباره پیشنهاد سرمایه گذاری در شرکت های ویرجین گلکتیک و ویرجین اوربیت(شرکت های پیشرو در حوزه گردشگری فضایی) را تعلیق می کند.
کیس نیز گفت برنامه های خود را برای شرکت در یک کنفرانس بزرگ سرمایه گذاری در ریاض که قرار است اواخر این ماه برگزار شود و نیز شرکت در پروژه های گردشگری سعودی تعلیق می کند.
در وب سایت کنفرانس ابتکار سرمایه گذاری آینده که بیست و سوم تا بیست و پنجم اکتبر در ریاض برگزار می شود، نام دهها تاجر برجسته غربی به عنوان سخنران آمده است. در این وب سایت همچنین نام دهها شرکت برجسته غربی به عنوان شرکای این رویداد دیده می شود.
باب باکیش مدیر عامل شرکت رسانه ای ویاکوم هم که قرار بود در این کنفرانس سخنرانی کند، پنج شنبه اعلام کرد در این کنفرانس شرکت نخواهد کرد.
دارا خسروشاهی مدیر اجرایی شرکت اوبر نیز پنج شنبه در بیانیه ای با اعلام اینکه خبر قتل خاشقجی وی را سخت ناراحت کرده است تصریح کرد در این کنفرانس شرکت نمی کند. خسروشاهی در این بیانیه افزود: "به دقت اوضاع را دنبال و در صورتی در این کنفرانس شرکت می کنیم که حقیقت برخلاف اخبار منتشر شده درباره خاشقجی باشد."
بیانیه این شرکت ها در پی تصمیم برخی رسانه های آمریکایی از جمله روزنامه نیویورک تایمز و لس آنجلس تایمز برای شرکت نکردن در این رویداد، منتشر شده است.

نظر شما