شناسهٔ خبر: 28691491 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

فساد نشأت گرفته از​ حرص و غرور

امام جمعه موقت تهران: خدا به پیغمبرش خطاب کرد به دنیایت توجه کن و از آن بهره بگیر و بقیه را برای آخرت بگذار.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، آیت الله امامی کاشانی با اشاره به اینکه این موضوع در بیانات مختلف و کلمات اهل بیت(ع) نیز بیان شده است، افزود: از آنچه خدا به انسان داده است از جمله جوانی، قدرت، زبان و بینایی، باید از آن مقداری که برای دنیاست بهره گرفت و بقیه را برای آخرت واگذاشت یعنی نشاط جوانی برای دنیاست، قدرت و سلامت برای زندگی است اما نه فقط تمرکز بر روی دنیا که فسادآور است.
وی با اشاره به روایاتی از امام صادق(ع) در باب فساد خاطرنشان کرد: احتکارگران، شهوترانان و آنچه در ظاهر فساد دیده می شود یک باطن دارد و کسی که باطن خود را درست کند خدای متعال ظاهرش را هم درست می کند، اما کسی که در باطن خیانت کند در هوا و هوس باشد خدای متعال ظاهر او را هم آلوده نشان می دهد و رسوا می فرماید.
خطیب جمعه تهران فساد را نشأت گرفته از آرزوهای طولانی،​ حرص، کبر و غرور دانست و تاکید کرد: داستان قارون که در جمع خودش را ظاهرا خوب جا داده بود اما باطن او خراب بود و عاقبت علیه حضرت موسی(ع) خروج کرد، یک مثالی است که امام جعفر صادق(ع) آورده است.
آیت الله امامی کاشانی افزود: بنابراین انسان باید باطن را درست کند تا ظاهرش درست شود.
وی با اشاره به بحث فقهای اسلام درباره احتکار گفت: موضوع احتکار که برخی مطرح کردند شامل مواد غذایی همچون گندم، برنج، جو و غلات است برخی دیگر نیز معتقدند که چیزهای دیگر را نیز شامل می شود.
امام جمعه موقت تهران با تاکید بر اینکه احتکار ضرر به جامعه و حرام است، افزود: اگر انسان کاری انجام دهد که جامعه متضرر شود و مسلمانان در مشکل بیفتند، این یک مسأله عقلی است که حرام است.
آیت الله امامی کاشانی گفت: آنان که آنچه را مسلمین به آن احتیاج دارند نگه می دارند و جمع می کنند به امید آنکه گران شود، یک کار حرام انجام می دهند و تمام فقها اتفاق کلمه دارند که جمع کردن برای گران کردن چیزی، حرام است.
وی با اشاره به روایت امام علی(ع) که سه دسته را به آتش جهنم وعده داده است، خاطرنشان کرد: دسته اول دائم الخمرها هستند، دسته دوم کسانی که بین مردان و زنان بیگانه رابطه برقرار می کنند و دسته سوم کسانی هستند که احتکار می کنند.
خطیب جمعه تهران گفت: کسانی که دلشان قصی است و اموال را جمع می کنند و موجب ایجاد مشکل برای اسلام و امت اسلام می شوند و کسانی که از حامیان آنها هستند، همه از زمره کسانی اند که امام علی(ع) فرمود خداوند آنها را به جهنم بشارت داده است.
آیت الله امامی کاشانی در ادامه، از برنامه قوه قضاییه برای رسیدگی به مفاسد ابراز خرسندی کرد.
 
نماز جمعه تهران/ خطبه دوم
 آیت الله امامی کاشانی در خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به سالگرد شهادت سردار همدانی گفت: برای ایشان و تمام شهدا در پیشگاه پروردگار منان، رحمت و علو درجات تقاضا دارم.
 امام جمعه موقت تهران افزود: همچنین سالروز تأسیس سازمان عقیدتی سیاسی است که برای همه دست‌اندرکاران در این عرصه نیز از خداوند تقاضای توفیق روزافزون دارم.
خطیب جمعه تهران با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع رؤسای قوای سه‌گانه و برخی دیگر از مسئولان، گفت: معظم له خطاب به رؤسای قوا فرمودند که مشکلات جامعه را با جدیت حل کنید؛ ایشان همچنین از مسئولان خواستند که مشکلات نظام بانکی، اشتغال و تورم را برطرف و به مشکلات طبقه ضعیف نیز رسیدگی کنند که همه امور نیاز به مشورت و کار شبانه‌روزی دارد.
وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های اخیر خود خطاب به مسئولان بر به کارگیری مشورت، تاکید فراوانی دارند که این اهمیت این موضوع را می‌رساند لذا باید از تجربه و نظرهای صاحبنظران، دانشگاهیان و اقتصاددانان در امور اقتصادی استفاده کرد.
آیت‌الله امامی کاشانی یادآور شد: همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز فرموده‌اند ان شاء‌الله با تکیه بر ظرفیت‌های گسترده کشور می‌توان مشکلات را حل و بر تمام تحریم‌ها و توطئه‌های دشمنان نیز غلبه کرد.
وی افزود: ان شاء‌الله شاهد پیروزی و موفقیت کشور خواهیم بود و دشمنان این نظام و انقلاب خواب‌های شومی را که برای ایران دیده‌اند به گور خواهند برد و در پیشگاه خداوند متعال محاکمه خواهند شد.
امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: حدود یک ماه قبل دولت امریکا از مرکز تحقیقات پارلمانی این کشور خواست تا تحقیقاتی را درباره اینکه چگونه بتوانند بر ایران مسلط شوند و اینجا را به هم بریزند، انجام دهند.
وی افزود: این تحقیقات انجام و در پارلمان این کشور تصویب شد و در حال اجرای آن هستند و چنین راهبردهایی را براساس آن در دستور کار دارند که حکومت ایران و حاکمانش را در همه قوای مقننه، قضاییه و مجریه فاسد جلوه دهند و طوری وانمود کنند که در ایران فساد سیستماتیک وجود دارد.
خطیب جمعه تهران خاطرنشان کرد: اگر خواسته‌ها و مطامع دشمن را در کشور دنبال کنیم، مسلما آنها خوشحال می‌شوند.
وی افزود: در دیداری که به همراه سایر اعضای مجلس خبرگان با رهبر معظم انقلاب داشتیم، ایشان فرمودند اهانت مسئولان به یکدیگر خواست دشمن است؛ لذا مسئولان کشور در قوای قضاییه، مجریه و مقننه باید به این مهم توجه داشته باشند .
آیت‌الله امامی کاشانی با اشاره به تحقیقات انجام شده در پارلمان امریکا علیه ایران گفت: براساس این تحقیقات آنها می‌خواهند مسئولان کشور در قوای سه گانه یکدیگر را به فساد متهم کنند؛ همچنین بین مسئولان نظام اختلاف ایجاد کنند تا با اختلافاتشان کشور ضعیف شود.
وی افزود: آنها قصد دارند رهبر معظم انقلاب و سایر مسئولان و مدیران کشور را متهم کنند تا مردم از نظام جمهوری اسلامی ناامید شوند و آنگاه بتوانند بر کشور ایران مسلط شوند.
خطیب جمعه تهران تاکید کرد: با توجه به این راهبردها و برنامه‌های خصمانه دشمنان علیه کشور باید در همه کارها هوشیار باشیم و با سوء‌ظن به مطالب، تصمیمات و پیشنهادهای دشمنان بیندیشیم و تصمیم بگیریم.
وی اضافه کرد: کشور ما از پایه و اساس مستحکمی برخوردار است؛ در این کشور مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان، قوای سه‌گانه و در رأس آنها رهبر معظم انقلاب حضور دارد که تمام امور زیر نظر مبارک ایشان رتق و فتق می‌شود؛ نظام کلی این کشور به دست رهبر معظم انقلاب به‌عنوان ولایت فقیه است و کشور اینچنین اداره می‌شود.
آیت‌الله امامی کاشانی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب خطاب به مسئولان که به یکدیگر توهین نکنند، گفت: انتقاد حق همه است و همه می‌توانند انتقاد کنند در صورتی که خالی از اهانت باشد. اهانت کمک به بیگانه است.
خطیب جمعه تهران با اشاره به اینکه دنیای غرب، فساد و استکبار دنبال این است که ایران را منزوی کند، افزود: الحمدلله در هیچ روزی از جهان مانند امروز امریکا در دنیا تنها نبوده است و هیچ زمانی مردم دنیا اینچنین از امریکا جدا نبوده‌اند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به خطبه‌های حضرت زینب (س) در بارگاه یزید و در زمان اسارت خود گفت: این صدای حضرت زینب(س) نه تنها در آن روز، بلکه در تمام زمان‌ها حقانیت دارد؛ لذا همه دشمنان اسلام از جمله امریکا،‌صهیونیسم و کشورهای عرب مرتجع منطقه بدانید، حق پیروز است و شما ذلیل هستید و رسوا خواهید شد.

نظر شما