شناسهٔ خبر: 28691279 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

سخنگوی سازمان غذا و دارو:

کمبودهای دارویی نهایتا تا آبان ادامه خواهد داشت

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: کمبودهای دارویی نهایتا تا آبان‌ماه ادامه خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

کیانوش جهانپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، با بیان اینکه قیمت اقلام دارویی در سامانه سازمان غذا و دارو اعلام عمومی می‌شود، اظهار کرد: افزایش قیمت دارو در آخرین قیمت‌گذاری‌ها، حداکثر ۹.۷ درصد بوده که از تورم سال گذشته هم کمتر است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو علت این افزایش قیمت را هزینه‌های جانبی عنوان کرد و گفت: بسته‌بندی شامل ارز دولتی نمی‌شود، لذا بخشی از هزینه‌ها برای شرکت‌های تولید کننده گران‌تر تمام خواهد شد و این مسئله در افزایش قیمت هم در نظر گرفته شده و به تدریج اعلام خواهد شد.

همیشه ۲۵ تا ۳۰ قلم دارو کمبود داشته‌ایم

جهانپور کمبود دارو را در همه جوامع امری عادی و معمول خواند و ادامه داد: فهرست اقلام کمبودی متغیر است و در بهترین شرایط هم ۲۵ تا ۳۰ قلم کمبود دارو همیشه وجود داشته است، با این حال کمبودهای دارویی به صورت روزانه در سطح داروخانه‌ها مورد رصد قرار می‌گیرد و اقلامی که موجودی کمتر از نیاز دو تا سه ماه داشته باشند، نسبت به "واردات فوری" آن‌ها در سریعترین زمان ممکن اقدام می‌شود.

وی در مورد لیست انواع داروهایی که در حال حاضر درگیر کمبود هستند، گفت: آمار سیار است و امکان دارد دارویی امروز در لیست اقلام کمبودی باشد و روزهای آینده از این لیست خارج شود و برعکس.

سخنگوی سازمان غذا و دارو، در مورد "وارفارین" و دیگر داروهایی که گفته می شود بیش‌ترین کمبود را دارند، توضیح داد: وارفارین که مدتی کمبود آن از سوی داروخانه‌ها اعلام می‌شد وارد شده است.

وی با اعلام اینکه اکثر داروها در دسترس هستند و توزیع آن‌ها کنترل شده است، گفت: اگر کسی از احتکار شرکتی اطلاع دارد باید به این سازمان اطلاع دهد. موجودی شرکت‌ها مشخص است و اگر کسی اطلاعات ویژه‌ای دارد باید اطلاع رسانی کند، در غیر این صورت هر آمار کلی در مورد همه شرکت‌ها و کمبود ویژه دارو نقض و اشتباه است.

مکمل‌ها از دایره اقلام دارویی خارج اند

جهانپور، مکمل‌های غذایی را از دایره اقلام دارویی خارج خواند و تصریح کرد: مکمل‌ها دارو نیستند، مشمول قیمت‌گذاری و پوشش بیمه هم نمی‌شوند و زیر نظر اداره کل مکمل، بصورت آزاد وارد شده و به‌فروش می‌رسند و جزو اقلام کمبود دارویی به حساب نخواهند آمد.

مدیرکل روابط عمومی سازمان غذا و دارو، پیش‌بینی کرد، کمبودهای دارویی نهایتا تا آبان‌ماه ادامه خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه اقلام کمبودی دارو در همه کشورها وجود دارد، کمبود حال حاضر در کشور را جریان گرفته از تهدیدات بین‌المللی و توقف فروش مواد اولیه دارویی بعضی شرکت‌های خارجی، سخت شدن مبادلات مالی به دلیل تحریم‌ها، کمبود نقدینگی شرکت‌های دارویی که ناشی از مطالبات معوقه دارویی و نوسانات ارزی هستند دانست و اضافه کرد: همه این دلایل، به طور موقت، کمبود دارو را باعث شده‌اند.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما