شناسهٔ خبر: 28690230 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

جذب مخاطب با فرمول داستان جذاب

سريال

صاحب‌خبر - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹ ۱۱:۰۶ جذب مخاطب با فرمول داستان جذاب سريال "پدر" با بازيگران جوان  و ويژگي هاي داستاني توانسته نظرهاي زيادي را به خود جلب كند. به گزارش روابط عمومي رسانه ملي، سريال «پدر» به تهيه‌كنندگي حامد عنقا و كارگرداني بهرنگ توفيقي از دوشنبه (25 تير ماه) از شبكه دو سيما به‌روي آنتن رفته‌است. سريالي كه قرار بود در رقابت با سريال‌هاي رمضاني امسال خودي نشان دهد، به‌دليل تصميم مديران سيما از كنداكتور رمضان كنار گذاشته شد و حالا در زماني كه شبكه‌هاي سيما كم‌تر قدرت رقابت با چنين سريال جوان‌پسندي را دارند به پخش رسيده‌است. سريالي كه در كم‌تر از دو هفته توانسته طرفداران و منتقدان زيادي را با هم به فضاي مجازي و رسانه‌هاي مختلف بياورد، حتماً ويژگي‌هايي دارد كه خواندن آن از زبان كارگردان، تهيه‌كننده و بازيگران خالي از لطف نيست. حامد عنقا كه در مقام طراح، نويسنده و تهيه‌كننده «پدر» بيش‌تر از هر فرد ديگري مي‌تواند درباره اين سريال نظر بدهد درباره شكل‌گيري طرح اين اثر مي‌گويد: چند سال پيش با محمدرضا شفيعي به فكر ساخت سه‌گانه ارزشي و اخلاقي با محوريت خانواده و عشق پاك افتاديم كه محوريت آن جوان‌ها باشند. از ديد ما برخلاف نگاه تيره و خموده امروزي به نسل جوان، آنان بسيار پاك و بي‌آلايش هستند و اگر فرصتي دست بدهد صداقت و پاكي‌شان را نشان مي‌دهند. آن زمان سريال «تنهايي ليلا» را به كارگرداني محمدحسين لطيفي ساختيم و حالا در دنباله آن با همان حال و هوا سراغ اثر عاشقانه «پدر» آمده‌ايم. وي مي‌افزايد: مبناي ما نمايش مضامين اخلاقي با بهره‌گيري از احاديث و داستان‌هاي قرآني است، به‌همين دليل در پايان هر قسمت به مصداق قرآني آن ماجرا اشاره مي‌كنيم. عنقا با اشاره به توجه ويژه به كاراكتر پدر در اين سريال تأكيد مي‌كند: مجموعه‌هاي زيادي درباره جايگاه پدر ساخته شده‌است اما دوست داشتم در بستر يك داستان احساسي و در روابط خانوادگي، كاراكتر متفاوتي از پدر را نشان بدهم. اين شخصيت با بازي مهدي سلطاني فراز و نشيب‌هاي زيادي دارد و مخاطب حتماً در ميانه مسير غافلگير مي‌شود. نويسنده سريال‌هايي چون «نردبام آسمان»، «انقلاب زيبا» و «تنهايي ليلا» درباره همكاري‌اش با بهرنگ توفيقي توضيح مي‌دهد: از ابتدا قرار بود اين سه‌گانه با همراهي بهرنگ توفيقي شكل بگيرد اما در زمان توليد «تنهايي ليلا» وي سر كار ديگري بود و با توجه به فشار شبكه براي رساندن اين سريال به ماه رمضان آن سال مجبور شديم كارگرداني سريال را به محمدحسين لطيفي كه يكي از بهترين گزينه‌هاي ما بود، بسپاريم. با اين‌حال توفيقي هميشه براي من گزينه اول همكاري است و ما هر دو در مقام نويسنده و طراح بهترين ارتباط فكري را با هم داريم. وي ادامه مي‌دهد: فراموش نكنيد كه من و توفيقي تجربه خوبي در سريال «انقلاب زيبا» داشتيم و خيلي خوب حرف هم را متوجه مي‌شويم. بعد از «تنهايي ليلا» دوست داشتم يك‌بار ديگر تجربه همكاري با يكديگر را تكرار كنيم و مطمئناً قسمت سوم اين سه‌گانه را هم با هم خواهيم ساخت. عنقا با اشاره به طرح فيلم‌نامه و نگارش آن مي‌گويد: معمولاً نويسندگي كارهايم با خودم است، اما براي افزايش سرعت كار و كيفيت هميشه سراغ يار فيلم‌نامه نويسم سيدحسين اميرجهاني مي روم. اميرجهاني مثل من درس خوانده حوزه علميه است و كاملاً با پژوهش‌هاي ديني و قرآني آشناست. ما سعي كرديم براي هر قسمت يك ارجاع قرآني بياوريم و آيه مرتبط با آن را سرلوحه پيام هر قسمت از سريال قرار دهيم. تهيه‌كننده «پدر» مي‌افزايد: چون قرار بود كار به رمضان 97 برسد نگارش سريال مرداد و شهريور پارسال شروع شد و با آمدن بهرنگ توفيقي به گروه در آذر ماه و بازنويسي فيلمنامه فيلمبرداري را از اسفندماه شروع كرديم و بخش بزرگ كار در ارديبهشت به پايان رسيد با اين حال با توجه به بيرون آمدن سريال از كنداكتور رمضان سرعت كارمان را كم كرديم و به دليل مسافرت بيژن امكانيان پلان‌هايي از كار مانده بود كه اكنون هم‌زمان با پخش سريال آن‌ها را تكميل مي‌كنيم. وي درباره زمان پخش سريال مي‌گويد: مسلماً اگر اين سريال در ماه رمضان پخش مي‌شد مخاطب بيش‌تر و اثرگذاري بهتري داشت و اين حجم استقبال كه اين روزها مشاهده مي‌كنيم آن زمان بيش‌تر بود، خصوصاً كه محتواي سريال كاملا با ذهن مخاطب روزه‌دار كه حال و هواي روحاني دارد ارتباط داشت و اثرگذارتر بود. نويسنده و تهيه‌كننده سريال نمايش خانگي «پيكسل» درباره دليل علاقه‌مندي‌اش به تهيه اين سريال توضيح مي‌دهد: پيش از اين فكر مي‌كردم تهيه‌كنندگي‌ام به كار لطمه خواهد زد، اما با كسب تجربه تهيه‌كنندگي در سينما (فيلم «بدون تاريخ، بدون امضا») و چند كار ديگر و به دليل حساسيتي كه روي متن داشتم تهيه‌كنندگي اين سريال را هم برعهده گرفتم. عنقا در پايان مي‌گويد: «پدر» به لحاظ توليد، كار سخت و دشواري براي من بود، چرا كه تا امروز فقط 30درصد بودجه را دريافت كرده‌ايم؛ اما خوشبختانه گروهي همدل داريم و علاقه عوامل گروه به سريال كه مي‌دانند پيچيدگي و جذابيت‌هاي خودش را براي مخاطب دارد و ديده خواهد شد سبب شده همه ما از اين كار راضي باشيم.   شخصيت پردازي، برگ برنده «پدر» است بهرنگ توفيقي كارگرداني را با ساخت مجموعه طنز «مسير انحرافي» شروع كرد و بعد از آن ترجيح داد سراغ كارهاي جدي برود. او كه پيش از ورود به تلويزيون سابقه برنامه‌ريز و دستيار كارگرداني زنده ياد ايرج كريمي را در كارنامه اش دارد با ساخت مجموعه‌هاي «آمين»، «انقلاب زيبا»، «پشت بام تهران» و  «زير پاي مادر» نشان داد مي‌تواند در ساخت آثار ملودرام اجتماعي موفق باشد. براي توفيقي مهم‌ترين دليل حضور در صحنه كارگرداني سريال «پدر» رابطه عميقش با حامد عنقا نويسنده و تهيه‌كننده اين اثر است و مهم‌ترين حسن اين مجموعه را فيلم‌نامه قوي آن ذكر مي‌كند كه به مفاهيمي همچون تكريم خانواده، ايثار، تقوي و از خود گذشتگي و... مي‌پردازد. بديهي است كه براي هر كارگرداني محتواي فيلم‌نامه خيلي اهميت دارد و او نيز از اين مسئله مستثنا نيست. توفيقي بر اين باور است كه شخصيت‌پردازي‌هاي مجموعه «پدر» از نقاط قوت فيلم‌نامه است و با نگاهي به شخصيت‌هاي آن مي‌توان دچار قضاوت شد اما با پيش رفتن داستان، اين شخصيت‌ها در موقعيت‌هايي قرار مي‌گيرند كه بسياري از ذهنيت‌هاي مخاطب را به هم مي‌زنند و مخاطب با شخصيت‌هاي واقعي كه در عين خوب بودن دچار تزلزل و در عين نااميدي دچار ايمان و يقين مي‌شوند آشنا مي‌شود. به گفته توفيقي، انتخاب ريحانه پارسا آخرين گزينه از تست 200 نفر هنرجو بود. او و حامد عنقا در حالي كه تقريباً فرد ديگري را براي نقش ليلا انتخاب كرده بودند در آخرين لحظه با تست بازيگري ريحانه پارسا نظرشان عوض مي‌شود و در انتخاب او به قطعيت مي‌رسند. سينا مهراد نيز گزينه اول و حتمي براي نقش حامد بود، چرا كه آن‌ها پيش از اين، بازي سينا پسر سعيد سهيلي‌زاده را در سريال «سايبان» ديده بودند و در زمان پيش توليد سريال، او را براي نقش حامد در نظر گرفته بودند. نكته درخور توجه در انتخاب بازيگران، انتخاب مهدي سلطاني و لعيا زنگنه در هنگام نگارش سريال است كه آن‌ها را به اين نقش نزديك‌تر كرده است. با اين حال به نظر آن‌ها شاه نقش اين سريال از آن مسعود فروتن است. كارگرداني كه سال‌ها پشت دوربين مشغول به فعاليت بوده و حالا در جايگاه بازيگر در «پدر» حضور دارد. كارگردان «پدر» بر اين باور است كه مخاطب بايد صبوري پيشه كند و به دور از قضاوت عجولانه مسير زندگي‌هاي «پدر» را نظاره كند. او اگر صبوري كند در قسمت پاياني سريال شاهد اتفاقاتي مي‌شود كه تمام قضاوت‌هاي او را درباره خوب يا بد بودن آدم‌هاي اين قصه به هم مي‌ريزد. امتیاز شما

نظر شما