شناسهٔ خبر: 28688895 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

پانزده خبرنگار سعودی سال گذشته بازداشت شدند

بدنبال مفقود شدن خاشقجي، سازمان خبرنگاران بدون مرز اعلام کرد در اغلب موارد دستگیری خبرنگاران، رسما تائید نشده و هیچ مقام رسمی نگفته است کجا نگهداری می شوند.

صاحب‌خبر -
­
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاری صداوسيما به نقل از فرانس پرس؛  بنا به اعلام یک گروه حامی آزادی مطبوعات، پانزده خبرنگار سعودی سال گذشته بازداشت شده اند.  به دنبال مفقود شدن جمال خاشقجی خبرنگار مخالف سعودی، سازمان خبرنگاران بدون مرز اعلام کرد: دستکم پانزده خبرنگار و وبلاگ نویس سعودی سال گذشته بازداشت شده اند و در اغلب موارد دستگیری آنها رسما تائید نشده و هیچ مقام رسمی هم تاکنون نگفته است این خبرنگاران کجا نگهداری می شوند و یا اتهاماتشان چیست.  از جمله خبرنگاران بازداشت شده می توان به صالح الشیحی اشاره کرد که دستگیری اش نهایتا در ماه فوریه تائید شد و در همان زمان خانواده اش متوجه شدند او به پنج سال زندان محکوم شده است.
در بیانیه سازمان خبرنگاران بدون مرز درباره الشیحی آمده است: او در دسامبر سال 2017 دستگیر شد اما تا زمان اعلام حکمش، خبر بازداشت شدن او تایید نشد.
عصام الزامل، اقتصاددان و شهروند-خبرنگار، این ماه به علت انتقاد از راهبرد اقتصادی دولت در یکسری توییت ها و گزارش هایش، محاکمه شد. پس از این اقدام بود که رسما تایید شد او یک سال گذشته را در زندان بوده است.
طراد العمری، خبرنگار و تحلیل گر دیگری است که از نوامبر سال 2016 و پس از انتشار توییتی علیه سرکوب رسانه ها در عربستان، از جمله توقیف روزنامه آنلاینی که او برای آن مطلب می نوشت، ناپدید شده است.
فایز بن دمخ، خبرنگار و شاعر، فرد دیگری است که از سپتامبر سال 2017 مفقود است؛ زمانی که قرار بود یک کانال خبری تلویزیونی را در کویت -کشور همسایه عربستان- فعال کند.
گزارش های مطبوعاتی محلی می گویند او ربوده و به عربستان برده شده، اگر چه این مطلب را کسی تاکنون تائید نکرده است.
صوفی انموث رئیس سازمان خبرنگاران بدون مرز در حوزه خاورمیانه می گوید: روش های سنتی ناعادلانه عربستان سعودی برای خاموش کردن روزنامه نگاران منتقد، زمینه را برای ترس از بدترین سناریو در مورد ناپدید شدن خاشقجی ایجاد می کند.
خاشقجی که در آمریکا به شکل تبعید خود خواسته زندگی می کرد، در 2 اکتبر پس از ورود به کنسولگری ریاض در استانبول، برای گرفتن گواهی امضای ازدواج با نامزد ترکیه ای خود، ناپدید شد.
روز چهارشنبه، تلویزیون ترکیه با نشان دادن فیلم هایی از دوربین مدار بسته نشان داد او وارد کنسولگری عربستان شده بود.
مقامات سعودی گفته اند این روزنامه نگار پس از ورود به این ساختمان، آن را ترک کرده است و اظهارات پلیس ترکیه را مبنی بر اینکه او در آنجا کشته شده است، رد کرده اند.
سازمان خبرنگاران بدون مرز خواستار تحقیق مستقل بین المللی برای تعیین سرنوشت خاشقجی است.
این سازمان اعلام کرد گمان می رود در حال حاضر در مجموع 25 تا 30 روزنامه نگار حرفه ای و غیر حرفه ای در عربستان سعودی بازداشت باشند، که این آمار، عربستان را در "شاخص 2018 آزادی مطبوعات در جهان" این سازمان، از بین 180 کشور، در در رده 169 قرار می دهد.

نظر شما