شناسهٔ خبر: 28688652 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

ملی پوش بسکتبال بانوان: برخی به جای حمایت و تشویق، تخریب می‌کنند

مژگان خدادادی گفت: با اعزام تیم ملی بسکتبال به رویدادهای بین المللی حرف و حدیث ها زیاد است و برخی به جای حمایت و تشویق، تخریب می‌کند.

صاحب‌خبر -

ملی‌پوش بسکتبال بانوان ایران در گفت‌وگو با ایسنا، به انتخاب تیم باشگاهی نامی نو در لیگ برتر بسکتبال بانوان اشاره کرد و گفت‌: بعد از بحث مالی، تمرین برایم خیلی اهمیت دارد چون اگر تمرینات و آمادگی خوبی داشته باشم، عملکردم هم خوب خواهد بود و با آمادگی وارد بازی‌ها می‌شوم. به همین دلیل با توجه به شناختی که از تیم‌ها و مربیان داشتم و با مشورت‌ها و همفکری‌هایی که کردم بین تیم‌هایی که در لیگ برتر حضور دارند ترجیحم انتخاب نامی‌نو بود.

او ادامه داد: خوشبختانه ترکیب من، معصومه اسماعیل زاده و ساغر آجیلی که سال گذشته با پالایش نفت آبادان قهرمان شدیم امسال در نامی نو حضور داریم  و این خیلی مهم است که در کنار چه مهره‌هایی باشیم. علاوه بر این فضای تمرینی و امکانات نامی نو در سطح خیلی خوبی است.

او با بیان این که اصفهان قطب بسکتبال است، اظهار کرد: استان اصفهان در بخش زنان و مردان مربیان و بازیکنان توانمندی دارد و همیشه آرزو داشتم که در این استان کار کنم. خوشبختانه این اتفاق برایم افتاد.

ملی‌پوش تیم بسکتبال ایران در ادامه این گفت‌و گو به عملکرد  تیم ملی بسکتبال سه نفره دختران زیر ۱۸ سال اشاره کرد و گفت: به نظرم خوب کار کردند. بازی اول این تیم را می‌توان نادیده گرفت چون دختران زیر ۱۸ سال ایران دومین بار است که در یک رویداد بین‌المللی حضور دارند. تیم مجارستان که حریف اولشان بود از نظر فیزیک و قدرت بدنی  قوی هستند علاوه بر این سطح مسابقات جهانی خیلی بالا است و نمی‌توانیم از آنها انتظار کسب مقام را داشته باشیم، اما امیدوارم که تجربه لازم را به دست بیاوند و رفته رفته خوب شوند که حداقل در آسیا حرفی برای گفتن داشته باشیم چون در جهان فکر نمی‌کنم فعلا مدال کسب کنیم.

خدادادی در مورد عملکرد کل تیم‌های ملی بانوان در مدت صدور مجوز بازی با پوشش اسلامی، گفت‌: همین که فدراسیون بسکتبال نگاه جنسیتی به بانوان ندارد خیلی خوب است، یعنی همین که در تمام تورنمنت‌ها و رده‌های سنی بانوان را اعزام می‌کنند، جای شکر دارد  چون بالاخره این فضا به بانوان داده شد و دیده شدیم ولی پیشرف بیشتر و کسب مدال نیازمند زمان است. متاسفانه همه سیستم‌ها نتیجه‌گرا هستند و می‌خواهند در زمان کوتاه مدت بهترین نتیجه‌ را بگیرند، در حالی که این کار نشدنی و در صورت انجام  موقتی است و ۱۰۰ درصد دوباره ریزش می‌کند.

این بازیکن در ادامه‌ نقطه ضعف بسکتبال بانوان را کم توجهی به مسائل پایه دانست و گفت‌: باید یک استعدادیابی سراسری در ایران و شهرستان‌هایی که دور از دسترس هستند اتفاق بیفتد تا بتوانیم استعدادها و فیزیک‌های خوب را شناسایی و  اصولی با آنها کار کنیم. همین استعدادهایی که داریم را حفظ کنیم اما کار پایه را از صفر شروع کنیم تا استعدادها را شناسایی، فضای تمرینی مناسب برایشان فراهم کنیم و  زیر نظر بهترین مربیان با آنها کار شود.

خدادادی تیم چین را نمونه ای از کشورهایی که در زمینه بسکتبال بانوان برنامه‌ریزی پایه ای داشتند دانست و گفت‌: چین که در حال‌ حاضر جزو بهترین‌ها است،  برای این پیشرفت برنامه ریزی داشته، ابتدا بحث مدال آوری برای تیم‌هایی که اعزام می‌کردند مطرح نبود سپس همان تیم را می‌دیدیم که هر بار به مسابقات مختلف اعزام می‌شود و می بازد اما برنامه‌شان شرکت در مسابقات مختلف بوده تا در آینده ای نه چندان دور مقام بیاورند ولی ما می‌خواهیم با دو یا سه تورنمنت مقام اول بیاوریم.

او در ادامه امکانات در نظر گرفته شده برای تیم‌های ملی را نیز به عنوان عاملی در پیشرفت آنها مطرح  و تاکید کرد: امکانات، فضای تمرینی و ساعت‌های مناسب در اختیار بانوان تیم‌هایی چون چین  قرار می‌گیرد، همچنین سالن مختص تمرین بانوان برایشان فراهم است اما تیم‌های ایران فقط آزادی را دارند که آن هم وقت‌های پرتش را به بانوان می‌دهند.  هرچند از بعد از عید فضایی پیش آمده که می توانیم در این سالن تمرین کنیم  ولی باز هم بیشتر دست آقایان است. یعنی یک سالن خوب دیگر برای بانوان در تهران نداریم. باید این موارد رعایت شود و بودجه‌ای را به شهرستان‌ها تزریق کنند تا آنها نیز انگیزه داشته باشند و فضای تمرینی فراهم و بازیکنان را دعوت کنند. همه باید دست به دست هم دهند و در حد توان یا علی بگویند و شروع کنند. به حرف نیست به عمل است.

ملی‌پوش بسکتبال بانوان به لزوم تداوم اردوهای آماده سازی تیم‌های ملی اشاره کرد و یادآور شد: باید یک تقویم سالانه داشته باشیم که رویدادهای یک سال را مشخص کند  و با توجه به آن اردو برگزار کنیم. این اردوها باید مداوم و پیوسته باشند. تیم با دو یا سه دوره اردو نمی‌تواند نتیجه‌ مطلوبی را بگیرد. چون اگر بازیکنان به حال خودشان رها شوند تمرین منسجمی ندارند شاید  جز چهار ــ پنج نفری که به صورت ژنتیکی عشق تمرین هستند، بقیه کار نکنند و شرایط تمرینی لازم را نداشته باشند، مثلا بازیکنان تهران گله می‌کنند که سالن ندارند. این مسائل باید در نظر گرفته شود و بازیکنان دائم تحت نظر باشند و دانششان را ارتقا دهند تا پیشرفت کنیم. البته امسال چون رویدادها پشت سر هم بود تقریبا مدام در اردو بودیم.

خدادادی در پاسخ به این سوال که آیا انتخاب چند بازیکن در مسابقات مختلف باعث ایجاد جو منفی  و حرف‌هایی با این مضمون که بازیکنان گزینشی انتخاب می‌کنند نشده است؟ گفت‌:  حرف و حدیث‌ها زیاد است. به جای این که حمایت و تشویق کنند تخریب می‌کنند. این در باز شده و اعزام به مسابقات مختلف انجام می‌شود. قطعا هر کسی که جای مربی باشد بهترین ها را انتخاب می‌کند تا با کمترین امکانات بهترین نتیجه را بگیرد. مخصوصا در بسکتبال سه نفره بازیکنان آنقدر با هم هماهنگ هستند که چشم بسته به هم پاس می‌دهند یعنی من جانم را فدای شما می‌کنم، شما هم همین طور.

او  در این مورد  ادامه داد: همه چیز از دور زیبا است و وقتی در شرایط مسابقه قرار می‌گیرند مرد عمل نیستند.  در اردوهای آماده سازی‌مان نفر چهارم تعویض می‌شد و وقتی در جو مسابقات قرار می گرفت می دید که خیلی سنگین‌تر از چیزی است که در ایران فکر کرده. دفاع و  مهارت های بازیکنان خارجی خیلی به ما می چربید و بحث اعتماد به نفس هم مطرح است. بازیکنی که اعتماد به نفس خوبی دارد می‌تواند آن جا بهترین عملکرد را داشته باشد، در غیر این صورت کاری از پیش نمی‌برد.

خدادادی در پایان به  بسکتبال پنج نفره اشاره کرد و گفت‌: چون امسال رویدادهای سه نفر ه زیاد بود و همان بازیکنان پنج نفره در قالب سه نفره گنجانده شدند، تیم پنج نفره دیده نشد و اردویی نداشت. البته در مورد بازی‌های آسیایی جاکارتا کمیته ملی المپیک مخالف اعزام آنها بود چون به دنبال اعزام تیم‌های گروهی بودند که نتیجه‌ خوبی بگیرد. با توجه به اینکه این تیم در بازی‌ها نتیجه‌ نمی گرفت با آن مخالفت کردند. البته شنیده ام که می‌خواهند پنج نفره را راه‌اندازی کنند، امیدوارم که این اتفاق بیافتد چون پنج نفره با سه نفره تفاوت دارد. این سبک کلاسیک است و سیستمش فرق می‌کند.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما