شناسهٔ خبر: 28688018 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آوار دیوار فقر بر سر دانش‌آموزان/ سرانجام مدارس نا ایمن چه می‌شود؟

ایمنی حلقه‌ای مفقوده مدارس است که هرازگاهی اتفاقی تلخ برای معلمان و دانش‌آموز رقم می‌زند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هنوز یک ماه از بازگشایی مدارس نگذشته است که حوادث تلخی را گاه از جانب والدین به معلمان و گاه از سوی آموزش و پرورش به دانش آموزان شاهد هستیم حوادثی که نشأت گرفته از بی تدبیری و بی اهمیتی به نظام تعلیم و تربیت هستند هفته گذشته بود که حریم مدرسه برای 2 معلم امنیت کافی را نداشت و مورد ضرب و شتم قرار گرفتند که این موضوع باعث شد تا واکنش‌های بسیاری نسبت به جایگاه معلمان و امنیت آن‌ها ایجاد شود.

علاوه بر این موضوع جایگاه دانش‌آموزان هم در مدرسه خدشه دار شده است و همین چند روز پیش بود که روز جهانی کودک برای دنیا ویسی دانش‌آموزان 7 ساله و خانواده‌اش چندان مبارک نبوده ریزش دیوار ناامن مدرسه وی را در روزهای بهاری تحصیلی‌اش به خزان زندگی کشاند.

آوار دیوار فقر بر سر دانش‌آموزان / سرانجام مدارس نا ایمن چه می‌شود؟

ریزش آوار بی تدبیری بر نظام تعلیم و تربیت

مرگ دانش‌آموز 7 ساله سنندجی بر اثر دیوار مدرسه هزاران سوال و شک و شبه را برای جامعه ایجاد کرده است که چرا در شرایطی که آموزش و پرورش آنقدر دم از برگزاری مهر باشکوه و آماده‌سازی مدارس می‌زند باید چنین اتفاقات تلخی را تجربه کند.

محدودیت منابع و امکانات بارها و بارها از سوی آموزش و پرورشی‌ها مطرح شده است اما گویی گوش شنوا برای این اظهارات وجود نداشته است و همچنان نظام تعلیم و تربیت با این کمبود‌ها دست و پنجه نرم می‌کند نظامی که به شدت آینده کشور را با تربیت نسل آتی تحت تأثیر قرار  می‌دهد حالا مظلوم واقع شده است  و صحبت‌هایی که مبنی بر در اولویت قرار گرفتن آموزش و پرورش بوده چندان عملیاتی نشده است.

مهراله رخشانی مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چندی پیش و در رونمایی از 110 مدرسه برکت در مناطق محروم اظهار کرد: 30 درصد از مدارس نیازمند بازسازی هستند و برای تحقق این موضوع نیازمند تأمین اعتبار هستیم.

وی ادامه داد: سرانه دانش‌آموزی در 12 استان کشور پایین‌تر از استاندارد در نظر گرفته شده است البته باید این نکته را هم متوجه باشیم که نسبت به دوران قبل از انقلاب افزایش چشم گیری را در تأمین فضای آموزشی شاهد هستیم ولی برای رسیدن به نقطه مطلوب باید همچنان تلاش کنیم.

علاوه بر این اظهارات سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش متأسفانه بارها گفته شده است که یک سوم مدارس یا مقاوم سازی نشده یا نیاز به تخریب و بازسازی دارند که این موضوع برای دانش آموزان هم موجب نگرانی است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در سال ۹۷ و علی رغم مشکلات خزانه همه اعتبارات بودجه عمرانی را با تخصیص ۱۰۰ درصدی دریافت کردیم هرچند اعتبارات ناچیز بوده است و نمی توانیم با سرعت کار را جلو ببریم.

آوار دیوار فقر بر سر دانش‌آموزان / سرانجام مدارس نا ایمن چه می‌شود؟

 ایمنی حلقه مفقوده در مدارس

هنوز داغ بی تدبیری بر صورت دختران شین‌آبادی از بین نرفته است که اتفاقی نظیر فوت دنیای 7 ساله مطرح شد و معلوم نیست حالا که هوا رو به سردی می‌رود آیا اولیا و دانش‌آموزان به ویژه در مناطق محروم می‌توانند به ایمنی وسایل گرمایشی دلگرم شوند یا خیر آیا مدارس تاب بلایای طبیعی را دارند یا خیر؟ سوالاتی که آموزش و پرورش هم نمی‌تواند به تنهایی پاسخگوی آن باشد و برای تضمین امنیت نیازمند حمایت‌های جامعه است هرچند که اکنون بیش از 30 درصد مدارس به کمک خیرین مدرسه‌ساز راه‌اندازی می‌شود اما حجم نیازها بیش از تقاضای موجود است.

بطحایی از استانداردسازی و تدابیر ویژه برای تضمین امنیت وسایل گرمایشی و سرمایشی خبر داده بود اما باید دید این تمهیدات در فصل سرما تا چه حد پاسخگوی نیازهای دانش‌آموزان می‌شود.

به دفعات موضوع ایمنی در مدارس و دانش‌آموزان مطرح شده است اما محدودیت منابع و شاید مغفول ماندن این مفهوم باعث شده تا بسیاری از حوادث تلخ دانش‌آموزی در کارنامه آموزش و پرورش ثبت شود و از نمره قبولی این نهاد تعلیم و تربیتی بکاهد.

 سقوط سقف اعتبارات نوسازی مدارس

بعد از اعلام بودجه سال 97 آموزش و پرورش انتقادات بسیاری به تخصیص اعتبار در برخی بخش‌های این نهاد همچون نوسازی مدارس وارد شد چرا که نسبت به سال گذشته کاهش منابع را شاهد بودیم و این موضوع در حالی صورت گرفت که فضای آموزشی مدارس به شدت نیازمند نوسازی و بازسازی است.

اتفاقات اخیر در نظام آموزشی به ویژه فوت دنیای 7 ساله باعث شد تا بار دیگر تمرکز جامعه بر کاهش اعتبارت نوسازی مدارس شدت گیرد و این موضوع را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند.

بطحایی هم چند روز گذشته درباره حادثه ریزش دیوار مدرسه گفته بود که این مدرسه جزء مدارس ناایمن بوده است و نماینده‌ای برای بررسی موضوع به منطقه فرستاده است.

پیش از این هم مدیر کل استان تأکید کرده بود که این مدرسه جزء مدارس فرسوده بوده که این مشکل را اعلام کرده بود با وجود این موضوع حالا باید دید عظم جامعه به ویژه آموزش و پرورش برای حفظ ایمنی مدارس به کجا می‌رسد و آیا باز هم باید دانش‌آموزان با گام های لرزان از ترس به سوی مدارس فرسوده بروند و در آن تحصیل کنند.

بازگشایی مدارس و شروع حوادث دانش آموزی

در همین روزهای اول شروع مدارس اردوهای دانش آموزی و با وجودی که آموزش و پرورشی ها ادعای حفظ ایمنی اردوهای دانش آموزی را با تدابیر همچون مرکز کنترل سفرهای برون استانی مطرح کرده بودند، در همین هفته 2 دانش آموز و یک همراه در خلال یکی از سفرهای اردوی راهیان نور و بر اثر واژگونی خودرو فوت کردند و بار دیگر حادثه ای تلخ در تاریخچه اردوهای دانش آموزی به ثبت رسید.

علت حادثه لغزندگی جاده مطرح شد؛ ماجرای تکراری که بعد از هر اتفاق تلخ اردوی دانش آموزی مطرح می شود و معلوم نیست نهادهای مربوطه همچون آموزش و پرورش و وزارت راه برای کاهش این حوادث بالاخره چه سازوکارری ترتیب می دهند؟

انتهای پیام /

نظر شما