شناسهٔ خبر: 28686506 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سناتور آمریکایی: باید حمایت خود از عربستان را در کشتار غیرنظامیان یمنی قطع کنیم

کریس مورفی خواستار قطع حمایت آمریکا از رژیم سعودی در کشتار غیرنظامیان یمنی شد.

صاحب‌خبر -

سناتور آمریکایی: باید حمایت خود را از عربستان را در کشتار غیرنظامیان یمنی قطع کنیمبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در پی افزایش خشم و عصبانیت از ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی، سناتورهای آمریکایی حمایت دولت آمریکا از تهاجم رژیم سعودی به یمن را زیر سئوال بردند.

بر این اساس، کریس مورفی -- سناتور دموکرات -- درخواست کرد حداقل به صورت موقت، آمریکا حمایت خود از بمباران یمنی ها توسط عربستان سعودی را قطع کند. ریاض از حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا در جنگ یمن برخوردار است.

مورفی روز پنجشنبه (19 مهر) به خبرنگاران گفت اگر عربستان سعودی حقیقت را درباره خاشقجی نگوید، چرا ما باید باور کنیم که آنها عمداً غیرنظامیان را در یمن هدف قرار نمی دهند؟

همچنین سه سناتور جمهوری خواه و چهار سناتور دموکرات با ارسال نامه ای به جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا نگرانی خود را از آسیب دیدن غیر نظامیان در بمباران های ارتش سعودی ابراز داشتند. این سناتورها توضیحات ماه گذشته ائتلاف به رهبری عربستان در جهت حفاظت از غیرنظامیان را زیر سئوال بردند و اعلام کردند تلفات افراد غیرنظامی در بمباران ائتلاف به فرماندهی عربستان سعودی در ماه های اخیر افزایش داشته است.

سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت حمایت از عربستان سعودی در کنگره آمریکا در پایین تر سطح خود در تمام زمان ها قرار دارد.

وی تاکید کرد: «از به کار بردن این کلمه متنفر هستم، اما گستاخی چیزی است که باید درباره آنها به کار برد. بخشی از این مسئله به خاطر روابط خیلی نزدیک آنها با دولت ماست. دلم نمی خواهد بگویم که روابط نزدیک آنها با ما سبب شده تشویق شوند تا هر کاری که دلشان می خواهد انجام دهند. اما هیچ شکی نیست که حمایت از آنها در کمترین میزان در تمام زمان هاست، به خصوص درباره برخی نگرانی ها در ارتباط با یمن. اگر این خشونت در یمن (علیه غیرنظامیان) عمداً اتفاق افتاده باشد روابط ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.»

سناتور کورکر به همراه بیش از 20 سناتور جمهوری خواه و دموکرات از ترامپ درخواست کرده اند تا دستور تحقیق در خصوص ناپدید شدن خاشقجی را صادر کند و بر اساس قانون، عاملان کشتار غیرقانونی، شکنجه یا نقض گسترده حقوق بشر را تحریم کند.

انتهای پیام/

انتقاد مقامات آمریکایی از عربستان

برچسب‌ها:

نظر شما