شناسهٔ خبر: 28686265 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آن‌ها از رگ گردن به شما نزدیک‌تر شده‌اند

از آتش‌سوزی‌ها تا بروز زلزله و حتی نشت لوله‌های آبی که در خفا می‌تواند بناهای تاریخی را به کوهی از خاکستر یا خاک تبدیل کنند، هر کدام به نوعی یک فاجعه‌ی ملی و تاریخی رقم بزنند، مگر این که مدیریت‌مان در زمان بحران، آن‌قدر قوی باشد که بتوانیم اتفاقات هر لحظه را پیش‌بینی کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، برای برشمردن آتش سوزی‌ها و اتفقات مهیب رخ داده در بناهای تاریخی و موزه‌ها نیاز به تمرکز زیادی نداریم، آن‌قدر که این اتفاقات به ما نزدیک شده‌اند. آخرین آن‌ها در سطح بین‌المللی آتش‌سوزی و بروز فاجعه‌ی آتش‌سوزی موزه‌ی برزیل با از بین رفتن حدود ۲۰ میلیون قطعه و اثر تاریخی در آن موزه بود و در سطح ملی، آتش‌ گرفتن مسجد تاریخی ساری در استان مازندران بود تا امروز فقط بیشترین بخش باقی مانده‌اش را یک اسکلت ساختمانی بنامند.

اما از این دست اتفاقات در دست‌کم یک سده گذشته در کشور کم رخ نداده‌اند، چه هشدارها و چه وقوع نصف و نیمه‌ی اتفاقاتی که شانس یاری کرده تا بتوانیم از آن‌ها حفاظت کنیم، شاید به دلیل همین اتفاقات کم و بیش فاجعه امیز و احتمال رسیدن‌شان به فاجعه‌های ملی بوده که برای برگزاری همایش‌های مدیریت بحران در موزه‌ها و بناهای تاریخی هم به راه چاره رسیده‌ایم.

اما یکی از مهمترین بحران‌ها، آتش‌سوزی است، اتفاقی که نه انسان می‌شناسد، نه اثر تاریخی و نه هویت یک کشور و یک ملت، اگر روشن شود تا آخرین قطعه را با خود خاکستر می‌کند، اما رسیدن به راهکارهای مشخص برای جلوگیری از هر گونه اتفاقات مشابه در این زمینه خود مساله‌ی مهمی است که قطعا سازمان‌های متولی باید به ان فکر کنند.

بازارهای تاریخی را به وسایل استاندارد آتش‌سوزی مجهز کرده‌ایم

اما حالا محمدحسن طالبیان - معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری - می‌گوید: تجربه استفاده از ماشین‌ها و ابزارآلات کوچک مانند آتش‌نشانی در زمان بروز حوادث در بافت‌های تاریخی چون بازار تهران را تجربه کرده‌ایم.

وی با بیان این‌که در بازار تهران علاوه بر موتور در زمان بروز حادثه از ماشین‌های سایز کوچک استفاده می‌شود، اظهار می‌کند: ماشین‌های آتش‌نشانی‌های سایزکوچک که در همه کوچه‌ها و بن‌بست‌های بازار تهران بتوانند رفت‌وآمد کنند، امروز در ایستگاه‌های آتش‌نشانی در بازارهای تاریخی تهران فعال هستند. در هر نقطه از بازار تهران وقتی یک اتفاق می‌افتد بلافاصله آن‌ها حاضرند.

او بازار تهران را از نظر وضعیت کابل‌های برق زیای که در سقف‌ها به کشیده شده‌اند و انواع و اقسام شغل‌هایی که در آن فضا کار می‌کنند نمونه‌ای از فضاهای شلوغ بازار می‌داند و ادامه می‌دهد: بازار تبریز نیز از این امر مستثنی نیست، در ان بازار تجربه منظم و سیستماتیک‌تر لوله‌های آتش نشانی به جاهای مختلف رسیده است.

وی با بیان این‌که بهترین ابزارها در این زمینه در بازار تهران استفاده می‌شود، ادامه می‌دهد: وقتی پرونده کاخ گلستان را برای ثبت جهانی می‌نوشتیم، مجبور بودیم در این مورد زیاد فکر کنیم.

طالبیان همچنین با بیان این‌که وقتی برای پرونده ثبت جهانی تبریز کار می‌کردیم بخشی از پرونده مربوط به تهدیدات اثر بود، تاکید می‌کند: آتش یکی از موارد مهم در تدوین پرونده جهانی بازار تبریز بود.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به تهیه‌ی یک برنامه‌جامع برای مهار در بازارهای تاریخی با کمک مجموعه آتش‌نشانی و مدیریت شهری، ادامه می‌دهد: از سوی دیگر یک طراحی ویژه برای بازار تبریز انجام و بخش زیادی از آن نیز اجرا شد.

کاخ گلستان و موزه ملی ایران بیمه آتش‌سوزی شدند

او با تاکید بر لزوم درنظر گرفتن بیمه برای بناهای تاریخی، اظهار می‌کند: تا کنون کاخ گلستان و موزه ملی ایران بیمه‌ی آتش نشانی و تهدیدات مختلف شده‌اند. این بیمه به مرور برای دیگر بناهای تاریخی نیز انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که برای انجامِ اقدامات کامل‌تر در این موارد درخواست بودجه کرده‌ایم، ادامه می‌دهد: با بهترین پیشنهادها نیز موافقت می‌کنیم تا این پروژه انجام شود. برای بیمه‌ی آثار تاریخی نخست باید تجهیزات در فضاهای تاریخی و موزه‌ای درست باشد. یکی از تجهیزات آتش‌نشانی است که  زیرساخت‌های آن درست انجام شود.

طالبیان با بیان این‌که استانداردهای مشخصی برای بیمه‌ی بناهای تاریخی وجود دارد، که تا  زمانی که انجام نشوند، بناها و موزه‌ها بیمه نمی‌شوند، تاکید می‌کند: دست‌کم به همین دلیل، بالاجبار همه‌ی بناها و موزه‌هایی که قصد بیمه کردنشان را داریم، استاندارد می‌کنیم، در ادامه‌ی این کار نیز آموزش کارکنان بناها و موزه‌ها نیز در دستور کار قرار می گیرد که در وهله‌ی نخست وقوع رخداد، باید چه کاری انجام شود.

برگزاری کارگاه‌های مدیریت بحران در کشور

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزاری کارگاه‌های بحران را از دیگر نکات قابل توجه برای برطرف کردن هر نوع آسیب در زمان بحران می‌داند و می‌گوید: با مراکز بحران در نقاط مختلف کشور هماهنگ می‌کنیم تا کارگاه‌های مختلف بحران، در استان‌ها برگزار شود، چون آموزش مهم‌ترین نکته است.

او بخش دیگر این بحران را متوجه وضعیت کابل‌ها و مواردِ آتش‌زا در بناها، بافت‌ها و به خصوص بازارهای تاریخی می‌داند و ادامه می‌دهد:‌ ساماندهی کابل‌ها و موارد آتش‌زا در بازار کرمان انجام شده، این اقدام باید در بازار تهران نیز رخ دهد. تا کنون نیز با شهردار و شهرداری منطقه در بازار تهران در این زمینه صحبت‌کرده‌ایم، با گرفتن نظر مثبت مسئولان، اکنون باید به دنبال بررسی گام‌های بعدی باشیم.

طالبیان با بیان این درخواست که همه می‌توانند برای مشخص شدن نقاط ضعفِ بناها، بافت‌ها و موزه‌های تاریخی به میراث فرهنگی کمک کنند، اظهار می‌کند: مجموعه آتش‌نشان‌ها می‌توانند در همه‌ی نقاط کشور برای رسیدن به این ساماندهی به ما کمک کنند.

انتهای پیام

نظر شما