شناسهٔ خبر: 28686091 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

قدرتمندترین پاسپورت جهان متعلق به کدام کشور است؟

سه کشور آسیایی به‌ترتیب قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان را از آن خود کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری تسنیم: سه کشور آسیایی به‌ترتیب قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان را از آن خود کرده‌اند.

به گزارش ایندیپندنت، بر اساس تحقیقی که وب‌سایت «هلنی پاسپورت ایندکس» منتشر کرده است ژاپن قدرتمندترین پاسپورت (گذرنامه) جهان را در اختیار دارد چرا که شهروندان آن می‌توانند بدون اخذ ویزا (روادید) به ۱۹۰ کشور مسافرت کنند.

پس از ژاپن، رتبه دوم متعلق به سنگاپور است و اتباع سنگاپوری می‌توانند بدون ویزا به ۱۸۹ مقصد سفر کنند.

رتبه سوم مشترکاً به آلمان، کره جنوبی و فرانسه تعلق گرفته و شهروندان این کشور‌ها قادرند بدون روادید به ۱۸۸ کشور مسافرت کنند.

اتباع انگلیس و آمریکا با امکان سفر به ۱۸۶ کشور بدون اخذ ویزا از رتبه چهارم به رتبه پنجم سقوط کرده‌اند چرا که هیچ کشور جدیدی به لیست خود اضافه نکردند. در سال ۲۰۱۵ این دو کشور صاحب قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان بودند.

جمهوری اسلامی ایران در این رتبه‌بندی جایگاه ۸۹ را دارد و شهروندان آن قادرند بدون اخذ ویزا به ۴۳ کشور مسافرت کنند.

افغانستان و عراق به‌دلیل نداشتن امنیت کامل همچنان در قعر (۱۰۶) این جدول قرار دارند. اتباع این دو کشوری که به‌ترتیب در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ هدف تهاجم آمریکا قرار گرفتند، می‌توانند به ۳۰ مقصد بدون اخذ ویزا سفر کنند.

در عین حال، امارات عربی متحده به جایگاه بیست و یکم ارتقا یافته چرا که در سال ۲۰۰۶ رتبه ۶۲ را داشت و اکنون قدرتمندترین پاسپورت منطقه خاورمیانه متعلق به این کشور عربی است.

هلنی پاسپورت ایندکس یک رتبه‌بندی جهانی برای پاسپورت‌های کشور‌های مختلف است و همه‌ساله بر اساس شمار مقصد‌هایی که اتباع مختلف می‌توانند مسافر کنند، کشور‌ها را طبقه‌بندی می‌کند.

نظر شما