شناسهٔ خبر: 28679746 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

سناتور ارشد آمریکایی: تردیدی نیست که سعودی‌ها «خاشقچی» را به قتل رسانده‌اند

صاحب‌خبر - به گزارش جهان نيوز، «باب کورکر»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا که پیشتر گفته بود یقین دارد «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی داخل کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسیده، امروز پنجشنبه تصریح کرد سعودی‌ها عامل این قتل بوده‌اند.

 «کورکر» در گفت‌وگو با خبرنگار «سی‌ان‌ان» گفت یافته‌های اطلاعاتی «مستقیماً» به نقش حکومت سعودی در این قتل اشاره می‌کنند. او همچنین گفته سفیر عربستان در آمریکا روایت‌هایی «غیرقابل‌باور» برای او مطرح کرده و گفته که فیلمی از خاشقجی ضبط نشده است. 

«کورکر» شب گذشته (چهارشنبه) همراه با ۲۱ نفر از دیگر همکارانش در مجلس سنا در نامه‌ای به «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا از او خواست عاملان قتل خاشقچی را تحریم کند. در آن نامه، تلاش صورت گرفته بود نام سعودی‌ها مستقیماً به عنوان عامل این قتل معرفی نشود.

این سناتور آمریکایی، علی‌رغم این، پنجشنبه ضمن اذعان به اینکه «تردیدی وجود ندارد» که رژیم سعودی این قتل را انجام داده این کشور را به تحریم تهدید کرد.
کورکر گفت: «اگر تشخیص داده شود که آنها (سعودی‌ها) دخالتی در این امر، یعنی در قتل یک شهروند آمریکایی داشته‌اند، تحت فشار شدیدی قرار خواهند گرفت و حتی بلندپایه‌ترین مقام‌های رژیم آنها تحت تحریم قرار خواهند گرفت.»

وی در ادامه گفت: «احساسم این است که تردیدی وجود ندارد که حکومت سعودی این کار را انجام داده‌اند و احساسم این است که او را به قتل رسانده‌اند.»
سناتور کورکر گفته سعودی‌ها می‌توانند زنده بودن او را اثبات کرده و این روایت را تغییر دهند.

خاشقجی از زمان ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول از سه‌شنبه هفته گذشته (۱۰ مهرماه/۲اکتبر) ناپدید شده است. برخی مقام‌های ترکیه‌ای گفته‌اند او در داخل این ساختمان کشته شده، اما مقام‌های سعودی ادعا می‌کنند او ساختمان را ترک کرده است.

«محمد بن سلمان»، ولیهد سعودی در مصاحبه‌ای با شبکه خبری بلومبرگ گفته بود ترکیه می‌تواند ساختمان کنسولگری را بازرسی کند، اما مقام‌های ترکیه می‌گویند ریاض با بازرسی از ساختمان و تحقیقات درباره آقای خاشقچی همکاری نمی‌کنند.

در همین حال، رسانه‌های ترکیه تصاویری از ورود تیمی متشکل از ۱۵ نفر از مقام‌های سعودی منتشر کرده‌اند که پیش از ورود آقای خاشقچی به ساختمان کنسولگری، وارد استانبول شده‌اند و چند ساعت بعد از ناپدید شدن او، آنجا را ترک کرده‌اند. 
برخی رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند جسد روزنامه‌نگار سعودی مثله شده و به خارج از ترکیه منتقل شده است. 

جمال خاشقجی، متولد ۱۳ اکتبر ۱۹۵۸ (۲۱ مهرماه ۱۳۳۷ شمسی) روزنامه‌نگار سعودی است که قبلاً سردبیر روزنامه «الوطن» و بعد از آن مدیر شبکه خبری «العرب» بود.  

شبکه خبری «العرب» که در بحرین مستقر بود به فاصله کوتاهی بعد از راه‌اندازی تعطیل شد. این اتفاق بعد از مصاحبه این شبکه خبری با یک سیاستمدار شیعه بحرینی رخ داد که صحبت‌هایی درباره لغو شهروندی ۷۲ تبعه بحرین مطرح کرده بود. 

خاشقجی سپتامبر ۲۰۱۷ از عربستان متواری شد و بعد از آن به عنوان ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» مقاله‌هایی در انتقاد از سیاست‌های کشورش به ویژه «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی منتشر کرد. 

وی از جمله منتقدان صریح دخالت نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در کشور یمن بود.   

منبع: فارس

برچسب‌ها:

نظر شما