شناسهٔ خبر: 28679732 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

امام جمعه شیراز: معرفی شعر حافظ به سلامت اجتماعی و معنوی بشر امروز کمک می‌کند

R41382/P1377/S6,61/CT11

امام جمعه شیراز گفت: انسان سالم، انسانی است که سلامت اجتماعی و معنوی نیز داشته باشند و اگر امروز حافظ در جامعه بشری بیشتر معرفی شود به سلامت اجتماعی و معنوی بشر نیز کمک می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، لطف‌الله دژکام، امام جمعه شیراز در این مراسم یادروز حافظ اظهار داشت: گاهی انسان فکر می‌کند که حافظ خیلی عظیم است، دنیایی را به خودش مشغول کرده و سخنش به زبان‌های مختلف ترجمه شده است اما سوال این است که حافظ برای انسان معاصر چه دارد؟

وی با تاکید بر اینکه آیا این شخصیت برای انسان دنیای امروز ما تحفه‌ای دارد، گفت:در یک نگاه کوتاه و گذرا متوجه می‌شویم که مسیری در این 3 - 4 قرن اخیر در دنیا پیموده شد که نتیجه‌اش این بود که انسان از جایی که باید باشد به محیط مادی فروکاسته شد. 

امام جمعه شیراز افزود: این امر با رنسانس آغاز شد اما به این معنا نیست که پس از رنسانس کسانی که در تمدن رقیب ما باشند بر همان نکته ایستادند بلکه نهایت این مسیر و نتیجه تاملات و تحقیقات فلسفی و روانشناختی این شد که برای سلامت انسان علاوه بر ساحت جسمانی و روانی 2 ساحت دیگر قائل شدند. 

دژکام با بیان اینکه این 2 ساحت را سازمان بهداشت جهانی نیز تائید و بیان کرده است، عنوان کرد: انسان سالم، انسانی است که سلامت اجتماعی و معنوی نیز داشته باشند و اگر امروز حافظ در جامعه بشری بیشتر معرفی شود به سلامت اجتماعی و معنوی بشر نیز کمک می‌کند. 

صابر سهرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز ضمن خوشامدگویی و تشکر از همه دستگاه‌های اجرایی استان که برای بزرگداشت حافظ گفت: امسال به یمن سیزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی مراسم یادروز حافظ با رونق بیشتری همراه بود. 

وی با اشاره به این بیت حافظ « به بال و پر مرو از ره که تیر پرتابی / هوا گرفت زمانی ولی به خاک نشست» افزود: این بیت به تنهایی ضرورت تبدیل شدن به یک منظر اجتماعی را ایجاب می‌کند و از خدا می‌خواهیم که اگر بال و پری به ما می‌دهد اسباب خدمت شود و طعمه خودبینی و غرور نباشد. 

منصور پایمرد، رئیس انجمن دوستداران حافظ ضنمن غزلخوانی از فرصت استفاده و نکته‌ای را درباره آب رکن‌آباد شیراز مطرح کرد. وی گفت: آب رکن‌آباد شیراز یکی از ویژگی‌های شعرهای سعدی و حافظ است و هم از نظر تاریخی، فرهنگی و گردشگری ارزشمند است. 

وی گفت: این مکان می‌تواند جای زیبایی باشد و فرهنگسرایی نیز برپا شود که نقشه آن هم تهیه شده و بودجه‌هایی نیز کم و بیش برای آن اختصاص پیدا کرده اما همچنان به صورت ویرانه‌ای باقی مانده است. 

پایمرد با اشاره به تلاش دوستداران حافظ برای احیای این مکان افزود: امیدوارم که شهرداری شیراز این مکان را به آبادانی برساند. 

انتهای پیام/ش

نظر شما