شناسهٔ خبر: 28679052 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

حاشیه داغ‌تر از متن...

فقط ۱۶ روز از آغاز سال تحصیلی و رفتن "دنیا ویسی"، دختربچه کلاس اوّلی به مدرسه گذشت که دیوار سست و مخروبه بر سرش آوار شد و جانش را گرفت.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز کُردستان، او ساکن روستای "گرماش" از توابع سنندج بود و به همراه دیگر همکلاسیهایش در مدرسه‌ای درس می‌خواند که بیش از سی سال قدمت داشت. حاشیه داغ‌تر از متن...
زنگ ورزش است و بهترین فرصت برای توپ بازی. دنیا می‌دود و توپ را که به بیرون پرتاپ شده به درون مدرسه می‌اندازد.
حین بازگشت از کنار دیوار سست سرویس بهداشتی متروکه می‌گذرد.
دیواری که دهیار روستا می‌گوید حتی با وزش باد هم تکان می‌خورد.
این دیوار سیمانی و سست یکجا بر سر دنیا فرومی ریزد.
دنیا پیش از رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست می‌دهد.
مادر دنیا می‌گوید: پیش از زنگ ورزش، دنیا برای بردن خوراکی هایش به خانه آمد. چند قیقه‌ای از رفتنش نگذشته بود که خبر آوردند برایش اتفاقی افتاده.
محمّدسعید کنعانی، مدیر آموزش و پرورش ناحیه دو سنندج عنوان کرد: این دبستان ۱۳ دانش آموز و یک کلاس چندپایه دارد.
مدیرکل تجهیز و نوسازی مدارس کُردستان می‌گوید: از سال ۹۰ تاکنون در ۳ نامه، غیرقابل استفاده بودن مدرسه این روستا را به مدیران اعلام کرده ایم.
به گفته مدیرکل آموزش و پرورش کُردستان از سه هزار و ۸۰۰ مدرسه استان کُردستان، هزار باب فرسوده اند و ۳۰۰ مدرسه هم پُرخطر هستند.
رشید قربانی می‌گوید: چنانچه برای تأمین اعتبار بازسازی مدارس اقدامی نشود نمی‌توان تضمین داد این آخرین حادثه است.
اکنون سه روز از مرگ این کودک می‌گذرد با اینکه پزشکی قانونی هنوز علت دقیق مرگ را اعلام نکرده است، فضای مجازی تقریباً روند خبررسانی این خبر را در دست گرفته است.
مرگ "دنیا ویسی"، بس دردناک و جانکاه بود، امّا حاشیه‌های مرگ این دختر خردسال، مرگ او را دردناک‌تر و داغ خانواده را سنگین‌تر کرده است، به نحوی که نمک پاشیدن بر زخم تازه است، بنابراین ضروری است مسئولان قضایی استان، علت اصلی حادثه را به اطلاع مردم برسانند.
دبیر سرویس گزارش و بخش اجتماعی هفته نامه سیروان در یک تماس تلفنی با  خبرگزاری صداوسیما، گفت: پیشتر با توفیق ویسی، عمومی دنیا گفت و گویی انجام داده ام و ایشان خبر مرگ دنیا را ناشی از فروریزی دیوار کهنه و فرسوده مدرسه روستای "گرماش" عنوان کرد و از اینکه شماری از رسانه‌ها بدون گفت و گو با خانواده ما و اعلام نظر پزشکی قانونی خبر منتشر می‌کنند، معترض هستیم.
شیروان یاری گفت: خانواده دنیا ویسی از رسانه‌های که خبر کذب منتشر کرده اند به مراجع قضایی شکایت می‌کنند و نسبت به مرگ دنیا به دلیل فرو ریختن دیوار کهنه و فرسوده مدرسه اطمینان دارند.
او می‌گوید: عموی دنیا در تشریح ماجرا گفته، در روز حادثه، دنیا و همکلاسی هایش مشغول توپ بازی بودند که توپ با شوت یکی از دانش آموزان به بیرون از حیاط مدرسه می‌رود و دنیا از درون همین شکاف برای آوردن توپ به بیرون می‌جهد و در حین برگشت که دست به دیوار مخروبه می‌گیرد، دیوار بر روی جسم نحیف دنیا آوار می‌شود، امّا اینکه شماری از افراد دایه مهربان‌تر از مادر برای دنیا شده اند، جای افسوس دارد.
امّا حاشیه های این خبر چه زمانی شروع شد؟ بعد از اینکه خانم هدیه کیمیایی، خبرنگار روزنامه قانون، به نقل از منابع غیرموثق و غیر رسمی در توئیت شخصی خودش اولین جرقه حاشیه های داغ تر از متن این خبر را زد، فضای شبکه های اجتماعی ملتهب شد و موضوع اصلی و علت اصلی این حادثه که همانا کم کاری و اهمال نهادهای مرتبط می باشد، به حاشیه رفت.
دادستان استان کُردستان می‌گوید: دستور قضایی برای بررسی و اطمینان از علت دقیق مرگ صادر شده و آزمایشات لازم از سوی پزشکی قانونی در حال انجام است.
اکبر جوهری، افزود: انتشار هر شایعه‌ای پیش از اعلام نظر پزشکی قانونی جرم است.
دادستان در خصوص برخی فضاسازی‌ها از سوی معاندان در فضای مجازی تأکید کرد: مردم بدون توجه به این فضاسازی‌ها با حفظ آرامش، اجازه دهند مراحل رسیدگی به پرونده، سیر قانونی و قضایی خود را بگذراند و تحت تأثیر این جو سازی‌ها قرار نگیرند.
پزشکی قانونی نظر نهایی خود را روز یکشنبه اعلام خواهد کرد.

نظر شما