شناسهٔ خبر: 28677840 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

آیا آمریکا از نقشه "بن سلمان" برای قتل "خاشقچی" مطلع بود؟! + فیلم

ابنا

اسنادی نشان می دهد که ولیعهد عربستان دستور اغفال جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد حکومت این کشور و فراهم سازی زمینه بازگشت وی از آمریکا به عربستان را صادر کرده بود و منابع اطلاعاتی آمریکا از این نقشه مطلع بودند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ در پی مفقود شدن «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد حکومت آل سعود، روزنامه "واشنگتن پست" ادعا کرد که منابع اطلاعاتی آمریکا با شنود مقامات عربستانی دریافته اند که آنها در حال گفتگو در مورد طرح اغفال جمال خاشقجی و بازداشت او هستند.

بنا به این گزارش، شخص «محمد بن سلمان» ولیعهد منفور آل سعود در اغفال و قتل خاشقچی نقش داشته است.

چند تن از دوستان این روزنامه نگار منتقد حکومت عربستان اعلام کرده اند که مقامات عالیرتبه عربستانی طی ماههای گذشته ضمن برقراری تماس با جمال خاشقجی به او تضمین داده بودند که در صورت بازگشت به این کشور، خطری وی را تهدید نخواهد کرد. حتی در برخی از این تماسها به جمال خاشقجی سمتی دولتی نیز پیشنهاد شده بود. این در حالی است که به گفته دوستان جمال خاشقجی وی نسبت به پیشنهادهای مطرح شده مشکوک بود.

اطلاعات منابع امنیتی آمریکا این احتمال را تقویت کرده که مطرح کردن این پیشنهادها از سوی عربستان، برای بازداشت جمال خاشقجی در ساختمان کنسولگری استانبول بوده است؛ اما با در نظر گرفتن سخنان مقامات ترکیه به نظر می رسد که در نهایت اجرای آن طرح با مشکل روبرو و طرح جایگزین «قتل» در ساختمان کنسولگری به اجرا گذاشته شد.

یکی از مقامات اطلاعاتی سابق آمریکا به واشنگتن پست گفته است که استفاده از یک تیم امنیتی ۱۵ نفره می تواند نشان دهنده برنامه برای اجرای طرح «ربایش» باشد. به گفته وی در چنین طرحی فرد را برای بازجویی از یک کشور به کشور دیگر منتقل می کنند.

* طرح ۲۲ سناتور آمریکایی برای تحقیق به دلیل «نقض حقوق بشر»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که ماجرای ناپدید شدن جمال خاشقجی را «بسیار جدی» توصیف کرده از مقامات عربستان خواسته است در مورد سرنوشت این روزنامه نگار اطلاع رسانی کنند.

از سوی دیگر ۲۲ سناتور آمریکایی روز چهارشنبه در نامه ای اعلام کردند که از دونالد ترامپ خواسته اند تا در مورد نقض احتمالی حقوق بشر و لزوم وضع تحریم در ماجرای ناپدید شدن جمال خاشقجی تحقیق کند.

این در حالی است که طبق ادعای واشنگتن پست، ترامپ باید از سوی مقامات اطلاعاتی خودش، از نقشه اغفال یا قتل خاشقچی مطلع می شد.

* ترامپ؛ دروغ ها و دغدغه ها!

همزمان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که تحت فشار افکار عمومی و کنگره آمریکا است تا نسبت به این واقعه واکنش نشان داده و فعلا قرارداد فروش اسلحه را متوقف کند، از دغدغه های اقتصادی خود حرف زد و گفت: "منطقی نیست که معامله تسلیحاتی ۱۱۰ میلیارد دلاری با عربستان را بر هم بزنم"!

وی ادامه داد: "دقت کنید؛ اگر ما به آنها ۱۱۰ میلیارد دلار سلاح نفروشیم آنها می‌روند از روسیه و چین می‌‎خرند و این به نفع ما نیست... کارهای دیگری می‌توانیم بکنیم".

«عبدالباری عطوان» در واکنش به سخنان ترامپ نوشت:  قبل از اینکه از سخنان ترامپ ــ که برای ما و شاید خیلی‌ها غیر ما شوکه کننده بود صحبت کنیم ــ می‌خواهیم تأکید کنیم که رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه در گفتگو با شبکه محبوب خود "فاکس نیوز" دو مرتبه دروغ گفت، نخست هنگامی که گفت محققان آمریکایی در حال همکاری با آنکارا و ریاض هستند تا به حقایقی درباره سرنوشت خاشقچی دست یابند. این در حالی است که مقامات ترکیه بلافاصله ادعای رئیس جمهور آمریکا را تکذیب و تاکید کردند این امکان وجود ندارد که به محققان آمریکایی یا دیگران برای مشارکت در روند تحقیقات درباره سرنوشت خاشقچی اجازه ورود دهیم چون محققان ترکیه‌ای برای این کار کفایت می‌کنند.

این نویسنده معروف عرب افزود: اما مساله دوم اینکه همدردی او با قربانی، سرد و عاری از هر گونه هیجان و احساس بود، علاوه بر اینکه آشفتگی کلامش هم کاملا آشکار بود مثل اینکه از همکاری با ترکیه و عربستان می‌گوید در حالی که حتی تاکنون چیزی از تحقیقات عربستان درباره قضیه خاشقچی نشنیده‌ایم، در حالی که دلیلی برای گیجی و دست پاچگی ترامپ و بی میلی او در به زبان آوردن یک کلام حرف مفید و تعیین کننده درباره این نویسنده برجسته عربستانی وجود ندارد.

شایان ذکر است از روز دوم اکتبر (10 مهر 1397) که خاشقچی برای رسیدگی به امور اداری خود وارد ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول شد، اطلاعی از سرنوشت او در دست نیست.

رسانه های ترکیه روز گذشته تصاویری از ورود ۱۵ تبعه عربستان به این کشور منتشر کرده اند که مظنون به دخالت در «قتل» جمال خاشقجی هستند. مقامات ترکیه بر این باورند که جمال خاشقجی در داخل ساختمان کنسولگری عربستان به «قتل» رسیده و جسد وی قطعه قطعه شده است.

* جمال خاشقجی کیست؟

جمال خاشقجی یکی از سرشناس‌ترین منتقدان ولیعهد ۳۳ ساله عربستان سعودی است؛ ولیعهدی که اصلاحاتش با ستایش غرب مواجه بوده اما همزمان به سرکوب منتقدان پرداخته که در این میان فعالان حقوق بشر و حقوق زنان، روشنفکران و روحانیون بازداشت شده‌اند.

جمال خاشقجی، از دهه ۸۰ میلادی در رسانه‌های مختلف عربستان فعالیت داشته و سال‌ها به خاندان حاکم در عربستان نزدیک بوده و مشاور چندین مقام ارشد سعودی بوده است. نفرت انگیزترین همکاری های با آل سعود، حمایت از اعدام شهید «نمر النمر» و حمله وحشیانه ائتلاف متجاوز عربی به یمن بود.

یکی از آخرین مناصب او پیش از ترک خاک عربستان، سردبیری روزنامه "الوطن" و یک شبکه تلویزیونی سعودی بوده که تنها برای مدت کوتاهی فعال بود. پس از آن که چندین تن از دوستان خاشقجی بازداشت شدند، ستون او در روزنامه "الحیاة" لغو شد و گفته شده که به او هشدار داده شده بود دیگر توییت نکند.

او سپس از عربستان خارج شد و به آمریکا رفت و در نزدیکی شهر واشنگتن ساکن شد و از آنجا برای واشنگتن پست نوشت و در شبکه‌های تلویزیونی عربی و غربی به عنوان کارشناس حاضر می‌شد.

جمال خاشقجی در سپتامبر امسال در روزنامه واشنگتن پست نوشت: من خانه‌ام، خانواده‌ام و شغلم را ترک کرده‌ام و صدایم را بلند می‌کنم و کاری غیر از این، خیانت به افرادی خواهد بود که در حال پژمردن در زندان هستند. من موقعی که خیلی‌ها نمی‌توانند حرف بزنند، حرف می‌زنم."

............................
پایان پیام/ 101

نظر شما