شناسهٔ خبر: 28677182 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

روابط تجاري و ICT صلح را در منطقه تضمين مي کند

صاحب‌خبر -
روابط تجاري و ICT صلح را در منطقه تضمين مي کند
خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: حوزه اوراسيا شامل ايران و آسياي مرکزي و قفقاز، عرصه بسيار مناسبي براي عملياتي ساختن تزِ منطقه قوي تر است و روابط تجاري ميان کشورهاي درون منطقه به خصوص در زمينه ICT مناسبات صلح آميز را در اين منطقه تضمين مي کند.

به گزارش ايرنا از روابط عمومي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، «محمد جواد آذري جهرمي» روز پنجشنبه در اجلاس عشق آباد بر لزوم تلاش براي ساخت منطقه اي قوي در حوزه ICT تاکيد کرد و افزود: حس همبستگي با شهروندان ساير جوامع منطقه در ميان شهروندان کشورها از مهمترين محورهاي تز منطقه قوي تر است.
وي اظهار داشت: رئيس جمهوري از تزي سخن گفته است که به نام دکترين `منطقه قوي تر` شناخته مي شود. در فضاي پرتنش و آلوده به رقابت هاي غيرسازنده اي که اين روزها در منطقه غرب و جنوب غرب آسيا به وجود آمده، پيام حسن نيت ايران براي ساختن منطقه اي قوي تر تاکنون بي پاسخ مانده است.
آذري جهرمي افزود: پرسش اين است که چه ابزاري مهمتر و مؤثرتر از ICT مي تواند چنين شرايطي را براي يک منطقه ايجاد کند. اتصال کشورهاي همسايه در زمينه زيرساخت ICT و ايجاد بازارهاي مشترک در اين حوزه به اندازه اتصال در حوزه حمل و نقل، در ايجاد ثبات و امنيت و توسعه در يک منطقه ضروري است.
وي بيان کرد: ICT پيوند دهنده فکر و ذهن مردم، تسهيل کننده تجارت و رشد اقتصادي و يکي از ابزارهاي اساسي در ارتقاي شاخص هاي امنيت انساني در جوامع محسوب مي شود. مي خواهيم ايده منطقه قوي تر را در رابطه با همسايگان شمالي خود به واقعيت تبديل کنيم و براي اين هدف، همکاري ما با همسايگان مان در حوزه ICT يکي از اصلي ترين اولويت هاي ماست.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات افزود: آمادگي داريم با اتحاديه RCC درباره ايجاد يک دفتر منطقه اي براي گفتگوهاي مشترک در حوزه ICT همکاري کنيم. توسعه اقتصاد ديجيتال و تجارت الکترونيک در رأس اولويت هاي من به عنوان وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات ايران قرار دارد. همچنين طيف گسترده اي از موضوعات از همکاري هاي فضايي و ماهواره اي گرفته تا تنظيم مقررات فرکانسي و ارتباطات پستي پيش روي ماست. اينها همه ظرفيت هاي بالقوه اي را براي همکاري هاي بيشتر ميان ايران و کشورهاي CIS تشکيل مي دهند.
وي افزود: کشور من جزو يکي از پيشرفته ترين کشورهاي درحال توسعه در زمينه ICT است. بيش از 65 ميليون نفر از جمعيت 80 ميليوني ايران به اينترنت پرسرعت دسترسي دارند. ما در تحقيق و توسعه در زمينه اينترنت G5 و G6 به پيشرفت هاي قابل توجهي دست يافته ايم. ايران با دارا بودن جامعه اي پيشرو و تحصيلکرده، بازار بزرگي براي تجارت محصولاتICT است.
آذري جهرمي تصريح کرد: امروز کشور من در برابر تحريم هاي ظالمانه دولت آمريکا قرار گرفته است که مي خواهد ميل و اراده ناپذيرفتني خود را با استفاده نامشروع و غيرقانوني از ابزار زور بر ديگران تحميل کند. استفاده از تحريم و يکجانبه گرايي در نظام بين المللِ امروز قطعاً محکوم به شکست است اما ما اين تحريم ها را به فال نيک مي گيريم تا به آن بهانه اتکا و وابستگي خود را به ISP هاي غربي و آمريکايي کاهش دهيم.
به گفته وي، فرصت طلايي و بي نظيري روبروي همسايگان ما در حوزه RCC قرار دارد تا خود را به بازار بزرگ ايران بشناسانند. من با يک پيام دعوت جدي به همکاري به اينجا آمده ام: بياييد با هم براي ساختن يک منطقه قوي بر پايه ICT تلاش کنيم.
اجلاس عشق آباد با حضور مقامات تعدادي از کشورهاي منطقه از جمله ايران، روسيه، بلاروس، جمهوري آذربايجان و مقامات بين‌المللي در اين حوزه، در ترکمنستان از دو روز پيش آغاز بکار کرده است.
اقتصام**1108*1834
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما