شناسهٔ خبر: 28675683 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

گزارش یک قتل ناشیانه

ترکیه با رو کردن مدارک مستند، گام به گام عربستان را در ماجرای قتل روزنامه‌نگار سعودی گرفتار می‌کند

صاحب‌خبر -

ضرباهنگ پرونده خاشقجی سرعت گرفته و تقریبا هر چند ساعت یکبار اطلاعات تازه‌ای توسط پلیس این کشور در اختیار رسانه‌های ترکی و آمریکایی قرار می‌گیرد؛ رسانه‌هایی که در رأس آنها نام دیلی‌صباح، ینی‌شفق، نیویورک‌تایمز و واشنگتن‌پست دیده می‌شود؛ همان رسانه‌هایی که از قضا طی ماه‌های گذشته به پایگاه مخالفان سیاست‌های ولیعهد سعودی تبدیل شده‌اند. تمام اینها در حالی است که به‌نظر می‌رسد ریاض به کلی قافیه را باخته و هیچ واکنش رسانه‌ای جدی از سوی این کشور نسبت به اتهام ترور جمال خاشقجی به چشم نمی‌خورد.

قدم جدید پلیس ترکیه با انتشار اسامی و تصاویر 15شخصیت سعودی در روزنامه دیلی‌صباح آغاز شد که با پوشش دیپلماتیک، همزمان با حضور خاشقجی در کنسولگری وارد این محل شده و بعد از نزدیک به 2 ساعت، همراه با بسته‌هایی مشکی‎رنگ محل را ترک کرده‌اند. در میان افراد، دست‌کم 7نیروی امنیتی (وابسته به ارتش یا گارد پادشاهی سعودی) دیده می‌شود که 2 تن از آنها، یعنی محمد الزهرانی و ذعا الحربی از اعضای تیم حفاظت شخصی محمد بن‌سلمان هستند. به فاصله ساعاتی از انتشار این تصاویر، سایت روزنامه ینی‌شفق نیز فیلمی 2دقیقه‌ای از لحظات ورود این 15نفر به فرودگاه آتاتورک، ورود به کنسولگری، خروج به همراه بسته‌های مشکی و در نهایت ترک خاک ترکیه را منتشر کرد. همراه با این فیلم، جزئیاتی جدید هم از حرکت 6خودروی متعلق به کنسولگری سعودی در استانبول در روز حادثه منتشر شد. بر این اساس، 2خودرو، مستقیما کنسولگری را به مقصد فرودگاه ترک کرده و بلافاصله به محل بازگشته‌اند، 2 خودرو راهی منزل کنسول سعودی شده و 2خودروی دیگر نیز تا ساعات نیمه‌شب در مناطق مختلفی از استانبول رفت‌وآمد داشته و در نهایت به کنسولگری بازگشته‌اند. بر این اساس، پلیس ترکیه روز گذشته درخواست کرد علاوه بر کنسولگری، مجوز بازرسی از منزل مسکونی محمد العتیبی، کنسول سعودی در استانبول نیز از سوی سفارت عربستان در ترکیه صادر شود. اگرچه عربستان سعودی در پاسخی قابل تامل، خواستار تأخیر در آغاز این تحقیقات میدانی شده است. این در حالی است که براساس گزارش دیلی‌صباح، روز سه‌شنبه به تمام کارمندان ترک کنسولگری سعودی و همچنین خدمتکاران ترک منزل کنسول، مرخصی داده شده است. پلیس ترکیه همچنین اعلام کرد برای حفاری برخی اماکن در استانبول آمادگی دارد. از سوی دیگر، 2 روزنامه آمریکایی نیز جزئیات بسیار حساسی را از این پرونده منتشر کردند؛ جزئیاتی که به‌نظر می‌رسد ما را به نقطه پایانی پرونده نزدیک کرده است. ازجمله روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی مدعی شد پلیس ترکیه فیلم شکنجه و قتل جمال خاشقجی در داخل کنسولگری سعودی را در اختیار دارد؛ اگرچه این روزنامه جزئیاتی از چگونگی دسترسی پلیس ترکیه به این تصاویر را منتشر نکرده است. همچنین واشنگتن‌پست در گزارشی، این بار به نقل از منابعی در CIA مدعی شد آمریکا مدتی پیش به مکالماتی میان مسئولان سعودی درباره ضرورت بازگرداندن خاشقجی به ریاض دست یافته است. در کنار این گزارش‌ها که به‌تدریج پازل قتل را تکمیل می‌کنند، نشریه دیلی‌بیست نیز با انتشار جزئیات تازه‌ای از فعالیت‌های اخیر خاشقجی پیش از مفقود‌شدن وی، خبر داد این روزنامه‌نگار سعودی به‌دنبال تاسیس یک ان‌جی‌او به نام دمکراسی برای عرب با هدف جهت‌دهی به مبارزات شهروندی و احیای بهار عربی بوده است؛ اهدافی که همواره در تمام مقالات و سخنرانی‌های او نیز به شکل پررنگی وجود داشت.

تمام اینها در حالی است که سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در مصاحبه با خبرنگاران اظهارت تندی علیه عربستان سعودی مطرح کرد‌ و گفت: براساس اطلاعاتی که به‌دست من رسیده، خاشقجی داخل کنسولگری این کشور به قتل رسیده است. او همچنین گفت برای نخستین بار است که می‌شنوم دوربین‌های مداربسته یک کنسولگری کار نمی‌کند! این سخن در واکنش به سخنان خالد بن‌سلمان، سفیر عربستان در واشنگتن مطرح شد که گفته بود: متأسفانه دوربین‌های مداربسته کنسولگری در روز حادثه تصویری را ضبط نکرده است. از سوی دیگر و بعد از واکنش ترامپ به پرونده خاشقجی که خواهان روشن‌شدن وضعیت این روزنامه‌نگار سعودی شده بود، مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا گفته است درصورت درخواست عربستان، آمریکا حاضر است تیم تحقیقات به ترکیه اعزام کند. این درخواست از سوی برخی روزنامه‌نگاران عربی، به‌عنوان آخرین کمک‌های واشنگتن به ریاض در این پرونده ارزیابی شده است؛ پرونده‌ای که به‌نظر می‌رسد به‌زودی نقش عربستان سعودی در آن مشخص خواهد شد.
 

نظر شما