شناسهٔ خبر: 28675526 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

صادرات تسلیحات به عربستان؛ معامله‌ پرسودی که آلمان از آن دل نمی‌کند

R31356/P36446/S8,89,90/CT10

یک هفته نامه آلمانی در گزارشی نوشت که دولت آلمان از ترس ضرر صنعت تسلیحات خود نمی‌خواهد بر اساس توافق ائتلافی صادرات تسلیحات به عربستان سعودی و دیگر کشورهای شرکت کننده در جنگ یمن را کنار بگذارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، هفته نامه "اشپیگل" در گزارشی در این باره نوشت: منافشات جدیدی در دولت ائتلافی آلمان در پیش است. بر اساس اطلاعات هفته نامه "اشپیگل" دولت ائتلافی آلمان نمی خواهد توافق انجام گرفته در قرارداد ائتلافی مبنی بر ممنوعیت صادرات تسلیحات به کشورهای شرکت کننده در جنگ یمن از جمله عربستان سعودی را اجرایی کند.

به نوشته این هفته نامه آلمانی برلین همچنان می خواهد مجوزهای صادرات تسلیحات به کشورهای عربستان سعودی  و دیگر کشورهایی که مستقیما در جنگ یمن مشارکت دارند را صادر کند. با وجود ماده واضحی که در توافق نامه ائتلافی مبنی بر ممنوعیت تسلیحات به این کشورها آمده بود اما باید قراردادهای جدید با عربستان سعودی به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گرفته و به طور قطعی رد نشود.

موضع دولت آلمان در این باره برای اولین بار طی یک نامه وزارت اقتصاد به یک نماینده حزب سوسیال دموکرات مشخص شد. در این نامه آمده بود که دولت درباره صادرت تسلیحات به احزاب متخاصم در یمن مانند همیشه در موارد خاص تصمیم گیری می کند. البته مسئله استفاده از این تسلیحات در این درگیری ها مورد ارزیابی قرار می گیرد. همچنین ماهیت و نوع کالاهای صادراتی و نحوه استفاده از آن مهم است. یک تصمیم جهت دار در پس این موضع گیری برلین نهفته است.

به نوشته هفته نامه اشپیگل، ماه های طولانی است که در دولت ائتلافی آلمان بحث هایی در این باره شکل گرفته که چگونه ما می توانیم جمله یمن را در قرارداد ائتلافی تغییر دهیم. حزب سوسیال دموکرات یک فرمول بسیار روشن را در این قرارداد ائتلافی گنجانده است مبنی بر اینکه ما از این به بعد هیچ گونه صادراتی به کشورهایی که مستقیما در جنگ یمن مشارکت دارند انجام نمی دهیم. عملا این جمله در قرارداد ائتلافی باید هر گونه معامله تسلیحاتی با عربستان سعودی را رد کند. ریاض راننده و رهبر ائتلاف متخاصم جنگ علیه یمن است. تقریبا هر روزه حملات هوایی علیه این کشور از طرف عربستان صورت می گیرد و همواره به حملات مرگبار و نادرستی منجر می شود. عربستان همچنین یمن را محاصره کرده و به این ترتیب یکی از بدترین قحطی های دنیا را در این منطقه به راه انداخته است.

با این وجود دولت آلمان نمی خواهد یک ممنوعیت صادرات کامل و قطعی را علیه عربستان سعودی و دیگر شرکت کنندگان در جنگ یمن تصویب کند. متحدان نزدیک عربستان سعودی در ائتلاف جنگ علیه یمن، امارات متحده عربی، مصر ، اردن و مراکش هستند. در کنار این کشورها عربستان سعودی همچنین توسط آمریکا و انگلیس هم حمایت شده و هر دو مامورین ارتباطی دائمی در مرکز فرماندهی این ائتلاف در ریاض دارند.

ماه های طولانی است که وزارت امور خارجه آلمان به رهبری حزب سوسیال دموکرات و وزارت اقتصاد این کشور به رهبری حزب دموکرات مسیحی درباره تعریف جمله ای که درباره یمن در قرارداد ائتلافی آمده است با هم بحث می کنند.  پس از آن این طور گفته شد که ما می خواهیم تنها روی معیارهایی با هم توافق کنیم که در آن صادرات خاص رد می شود. هیچ یک از وزرا واقعا نمی خواستند در این راستا سختگیرانه عمل کنند. پیتر آلتمایر، می ترسید که در صورت رد قاطع صادرات تسلیحات به عربستان سعودی آسیب هایی برای صنعت تسلیحات ایجاد شود. "هایکو ماس"، وزیر امور خارجه آلمان هم در این راستا محتاط بود. وی اخیرا از طریق عذرخواهی درباره اظهارات سلف خود علیه عربستان یک رویکرد نزدیکی دیپلماتیک با عربستان سعودی را آغاز کرده بود. در این شرایط ماس هم نمی خواست که ریاض را بدون شرط در زمینه صادرات تسلیحات در لیست قرمز برلین بیاورد. در نهایت هیچ چیز کاملا مشخص نشد.

به جای آن حالا دولت فدرال آلمان می خواهد در هر مود خاص این مسئله را مورد ارزیابی قرار دهد که آیا  معامله با عربستان سعودی باید در پیش گرفته شود یا خیر. اخیرا هم شورای امنیت فدرال آلمان مجوز صادرات تسلیحاتی به عربستان را تصویب کرد که با انتقادهایی همراه بود. ریاض برای اینکه برلین را متقاعد کند به طور کتبی تضمین داد که از این فن آوری های تسلیحاتی در جنگ یمن استفاده نکند.

به این ترتیب اگر دولت آلمان همچنان این رویکرد را دنبال کند در آینده معاملات تسلیحاتی بیشتری با سعودی ها تصویب خواهد شد.

انتظار می رود این مسئله به مناقشات سخت جدیدی در دولت ائتلافی آلمان منجر شود. "توماس هیتشلر"، از سیاستمداران امنیتی حزب سوسیال دموکرات آلمان می خواهد در اجرای ماده ممنوعیت صادرات تسلیحات به عربستان سعودی که در قرارداد ائتلافی آمده است سخت باقی بماند. وی در این باره گفته است که باید در همه مجوزهای صادرات تسلیحات آینده این ماده توافق ائتلافی اعتبار داشته باشد و صادرات به کشورهای شرکت کننده در جنگ یمن رد شود. به زعم وی استثنائات تنها درباره قراردادهای قدیمی که قبلا تصویب شده است باید وجود داشته باشد.

"مارتین شولتز"، از سیاستمداران بلند پایه حزب سوسیال دموکرات هم یک بار دیگر با اشاره به توافقی که در قرارداد ائتلافی شده است خواستار توقف هر گونه صادرات تسلیحات به عربستان سعودی شد.

اپوزیسیون آلمان هم ماه هاست که این انتقاد را به دولت وارد می کنند که در موضوع صادرات تسلیحات و اجرای قرارداد  ائتلافی دروغ می گوید.

انتهای پیام/

نظر شما