شناسهٔ خبر: 28674461 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

از جادوی ونگر تا کلاس 92 و تیم گواردیولا

نظرسنجی: بهترین تیم تاریخ لیگ جزیره را انتخاب کنید

اگر قرار باشد از بین این 8 تیم یکی را به عنوان برترین تیم تاریخ لیگ برتر انگلستان گزینش کنید، انتخاب شما کدام یکی خواهد بود؟

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه"، کمتر فوتبال دوستی پیدا می شود که لیگ جزیره را دنبال نکند یا علاقه ای به آن نداشته باشد. حتی طرفداران تیم های بارسلونا و رئال مادرید هم اعتقاد دارند که لیگ برتر انگلستان به دلایل مختلف از جمله وجود مدعیان متعدد قهرمانی، جذاب تر از دیگر لیگ های جهان است. اما بحث اصلی این است که قدرتمندترین تیم تاریخ لیگ جزیره کدام تیم بوده؟ آرسنال شکست ناپذیر یا منچستری که با فرگوسن سه گانه گرفت؟ شاید هم چلسی مورینیو یا منچسترسیتی پپ گواردیولا...؟

 

بی بی سی اسپورت این موضوع را بررسی کرده و در پایان از مخاطبانش خواسته بهترین تیم تاریخ لیگ برتر را انتخاب کنند. در این بررسی از نظرات یان رایت مهاجم سابق آرسنال، وسلی براون مدافع اسبق من یونایتد و کری ساتون مهاجم سال های نه چندان دور چلسی نیز کمک گرفته شده و همچنین میگل دلانی و گابی لوگان خبرنگاران بی بی سی نیز آن ها را همراهی کرده اند.

 

 

آرسنال 1997-98

 

تونی آدامز بعدها گفت وقتی آرسن ونگر از ژاپن به انگلستان آمد تا سرمربی ما باشد، از خودم پرسیدم «این فرانسوی چه چیزی در فوتبال می داند؟» اما ونگر در همان اولین فصل حضورش روی نیمکت توپچی های لندن، همه را به سکوت واداشت.

 

آرسنالی ها در فوریه 12 امتیاز منچستریونایتد عقب بودند اما با کسب 10 یپروزی خود را به تیم فرگوسن رساندند و توانستند جام قهرمانی لیگ برتر را به هایبوری ببرند.

 

شاگردان آرسن ونگر با یک امتیاز بیشتر نسبت به منچستر قهرمان لیگ شدند اما این پایان کار نبود، آن ها در فینال جام حذفی هم توانستند نیوکاسل را شکست دهند تا قهرمانی باشکوهی با ونگر به دست آورند.

 

آن تیم رهبرانی چون آدامز، استیو بولد و دیوید سیمن را در اختیار داشت و جادوگرانی هلندی یعنی مارک اورمارس و دنیس برگکمپ را در خود می دید. در خط هافبک نیز پاتریک ویرا و امانوئل پتیت حضور داشتند؛ مهره هایی که در تابستان با فرانسه قهرمان جام جهانی شدند.

 

یان رایت می گوید: این همان چیزی بود که انتظارش را داشتیم، تازه آنلکا هم به تیم آمد و وقتی او آمد فهمیدم زمان پایان من فرا رسیده است.

 

 

 

آرسنال 2003-04

 

شکست ناپذیران: 24 برد، 12 تساوی و 0 باخت.


آرسنال بدون حتی یک شکست قهرمان لیگ جزیره شد. آن ها تا اواسط نیم فصل لیگ بعدی هم شکست ناپذیر بودند و رکورد خود را تا عدد 49 نیز ادامه دادند.

 

برگکمپ و ویرا از تیم 97-98 هنوز در تیم مانده بودند و ینس لمن دروازه‌بان تیم بود. سول کمپل در خط دفاعی خود نمایی می کرد اما ستاره بی چون و چرای تیم، تیری هانری نام داشت.

 

طرفداران آرسنال آن زمان فکرش را هم نمی کردند که تیمشان تا سال 2018 دیگر به جام قهرمانی نرسد.

 

کریس ساتون در اینباره می گوید: این دستاورد غیرقابل باور است، آن ها شکست ناپذیر بودند و جذاب بازی می کردند.

 

 

 

چلسی 2004-05

 

«لطفا من را متکبر ندانید، من حرف حقیقت را می زنم. من قهرمان اروپا هستم، من مورد خاص هستم.» این اولین جملاتی بود که از زبان خوزه مورینیو سرمربی جدید چلسی در سال 2004 بیرون آمد.

 

مورینیو که توسط رومن آبراموویچ میلیاردر روسی به لندن آمده بود، در پایان فصل با 12 امتیاز بیشتر نسبت به آرسنال قهرمان لیگ شد. آن ها تنها 15 گل در 38 بازی دریافت کردند و 25 کلین شیت داشتند؛ رکوردی که هنوز هم پا بر جا است.

 

چلسی با مورینیو پس از 50 سال قهرمان شد و فصل بعد هم تاج و تخت خود را حفظ کرد.

 

ریکاردو کاروالیو و پائولو فریرا از پورتو به چلسی آمده بودند و در کنار جان تری دفاع رسوخ ناپذیر آبی های لندن را تشکیل می دادند. ماکلله در مقابل آن ها بود و فرانک لمپارد هم در پست هافبک هجومی بازی می کرد.

 

کریس ساتون درباره آن چلسی اعتقاد دارد: مورینیو واقعا ویژگی های خاص زیادی داشت. چیزی که در اولین کنفرانس خبری اش گفت فوق العاده ویژه بود.

 

 

 

چلسی 2009-10

 

چلسی این بار با یک مربی دیگر قهرمان لیگ جزیره شد و جام حذفی را هم به ارمغان آورد اما با شرایط بسیار متفاوت.

 

کارلو آنجلوتی سرمربی تیم چلسی، برخلاف مورینیو که به دفاع شدید علاقه داشت، رویکردی هجومی را به چلسی تزریق کرد. آن ها 103 گل زدند و تفاضل +71 داشتند!

 

تری، لمپارد، دروگبا، پتر چک، میشاییل بالاک، مالودا، آنلکا و... همگی ستاره های تیم چلسی در آن زمان بودند.

 

یان رایت در این باره گفت: دیدیه دروگبا اکنون مهاجم شماره یک بود و یک بازیکن باورنکردنی نشان داد. او در آن تیم کارآمد ظاهر شد و قدرتمند بود.

 

 

 

منچستریونایتد 1993-94

 

لیگ جزیره هنوز در شوک پیوستن کانتونا از لیدز به یونایتد با مبلغ 1.2 میلیون پوند بود که منچستری ها توانستند اولین قهرمانی در 26 سال اخیر را کسب کنند.

 

آن ها در نیمه نهایی جام حذفی 4 گل به چلسی زدند اما در فینال با شکست برابر آستون ویلا از قهرمانی ناکام ماندند. ازیک کانتونا 18 گل در لیگ به ثمر رساند.

 

در این تیم شخصیت های قوی چون روی کین، پیتر اشمایکل، استیو بروس، کانتونا و... حضور داشتند.

 

وسلی براون در این باره گفت: در آن زمان من 13 ساله بودم، پالیستر را خیلی دوست داشتم چون سریع به نظر می رسید. گیگز در آن زمان به تازگی به فوتبال معرفی شده بود.

 

 

 

منچستریونایتد 1998-99

 

«قهرمان اروپا، قهرمان لیگ جزیره و جام حذفی، شاگردان فرگوسن همه چیز را می خواهند.» این جمله تاریخی گزارشگر بازی بایرن مونیخ و منچستریونایتد در فینال لیگ قهرمانان اروپا بود.

 

یونایتد اولین و تنها تیمی انگلیسی بود که توانست سه گانه را به دست اورد.

 

اندی کول و دوایت یورک زوج خط حمله این تیم در مجموع 53 گل زدند و این در حالی بود که یاپ استام و پیتر اشمایکل هم مهم ترین عناصر دفاعی بودند.

 

آن ها بسیار قوی ظاهر شدند، تدی شیرینگهام و اولگنار سولسشر، نیکی بات، پل اسکولز و... همگی ستاره هایی بودند که منچستر را به افتخاری بزرگ رساندند، هرچند که نباید از نام دیوید بکام به این آسانی ها گذاشت.

 

وسلی براون در این باره گفت: این اولین سال حضور من در جمع شیاطین سرخ بود. آن تیم تمریناتش هم به اندازه بازی ها از سطحی بالا بهره می برد. تمرکز تیم در مسابقات مختلف باور کردنی نبود.

 

 

 

منچستریونایتد 2007-08

 

این سومین نسل بازیکنان تربیت شده توسط فرگوسن بود که توانست قهرمان لیگ جزیره و لیگ قهرمانان اروپا شود، آن ها قهرمانی در اروپا را با پیروزی تاریخی برابر چلسی در مسکو جشن گرفتند.

 

کریستیانو رونالدو سوپراستار تیم، 42 گل زد که 31 گلش در لیگ بود. او اولین توپ طلایش را هم در همان سال به دست آورد اما این عنوان بدون پشتوانه توز و رونی برای رونالدو قابل دسترس نبود.

 

ریو فردیناند و نمانیا ویدیچ در دفاع مستحکم بودند و یکی از برترین زوج های تاریخ فوتبال لقب گرفتند و این در حالی بود که مقابل آن ها کریک، گیگز و اسکولز خط هافبک سه نفره را تشکیل می دادند.

 

 

 

منچسترسیتی 2017-18

 

احتمالا خاطره انگیزترین لحظات تاریخ باشگاه منچسترسیتی به فصل 2011-12 باز می گردد؛ جایی که با گل آگوئرو توانستند پس از 44 سال قهرمان لیگ جزیره شوند.

 

اما بی شک بزرگترین قهرمانی آن ها در فصل گذشته و با پپ گواردیولا رقم خورد. جایی که 100 امتیاز کسب کردند و چند رکورد را هم شکستند: بیشترین برد، بیشترین برد متوالی، بیشترین برد خارج از خانه، بیشترین گل، بیشترین فاصله امتیازی تا نزدیک ترین رقیب و... .

 

ستاره بی چون و چرای این تیم کوین دی بروین بود، البته آگوئرو هم در خط حمله درخشش قابل توجهی داشت و نمی توان از نقش اردسونی گذشت که سبک جدیدی از دروازه بانی را به نمایش گذاشت.

 

کری ساتون درباره تیم گواردیولا گفت: من فکر می کنم نکته کلیدی آن تیم دروازه بان ادرسون بود، به شروع مجددهایش دقت کنید.

 

 

 

نظر شما