شناسهٔ خبر: 2867347 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

گمانه‌زنی‌ها در مورد موضع مدیرکل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیرامون مسائل ایران ادامه دارد

صاحب‌خبر - دیدگاه جانشینان احتمالی آمانو نسبت به ایران
پس از درگذشت یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اکنون این موضوع مطرح است که گزینه‌های جانشینی وی درباره ایران چه مواضعی دارند؟
ظاهرا دو گزینه برای جانشینی آمانو وجود دارد. کورنل فروتای دیپلمات رومانیایی و رافائل ماریانو گروسی اهل آرژانتین. چهار روز پس از اعلام درگذشت یوکیا آمانو، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که شورای حکام کورنل فروتا دیپلمات رومانیایی مستقر در وین و هماهنگ کننده ارشد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به عنوان مدیرکل موقت آن نهاد برگزیده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد: در راستای حفظ عملکرد منظم و روان این نهاد جهانی، شورای حکام در نشستی فوق‌العاده کورنل فروتا را به عنوان مدیرکل موقت، تا زمان تعیین مدیرکل دائمی، منصوب کرد.
البته پیش از فروتا و بلافاصله بعد از درگذشت یوکیا آمانو، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که مری آلیس هیوارد به طور موقت وظایف آمانو را بر عهده می‌گیرد؛ امری که در‌نهایت شورای حکام آژانس درباره او به توافق نرسید و او تنها سه روز در این مقام باقی ماند.
کورنل فروتا، مدتی کوتاه خبرنگار حوزه سیاست خارجی بود. وی در سال ۲۰۱۳ به سمت هماهنگ‌کننده ارشد این نهاد منصوب شد و در سال ۲۰۱۵ یکی از اعضای هیئت اروپایی مذاکره‌کننده با ایران در موضوع توافق هسته‌ای هم بود. فروتا از دهه ۹۰ میلادی در مقام دیپلمات در وزارت امور خارجه رومانی فعالیت داشت و در فاصله سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ سفیر و نماینده رومانی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود. فروتا یکی از حامیان سرسخت توافق هسته‌ای با ایران و از مخالفان خروج آمریکا از این توافق بین‌المللی است. او در سال ۲۰۱۶ گفته بود: «من فکر می‌کنم برجام از نظر هسته‌ای یک موفقیت به شمار می‌آید. فرآیندهای پیچیده‌ای مانند نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران بیش از هر چیز به گفت‌وگو نیاز دارد.»
فروتا نیز مانند آمانو معتقد است از سال ۲۰۰۳ به این سو برنامه هسته‌ای ایران برخلاف آنچه که اسرائیل ادعا می‌کند از تولید بمب اتم فاصله گرفته است و فعالیت‌ها در این جهت از تحقیقات دانشگاهی فراتر نرفته است.
رافائل ماریانو گروسی دیگر نامزد مدیرکلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. نمایندگی آرژانتین در آژانس، رئیس کابینه در دفتر مدیرکل سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی و سه سال فعالیت به عنوان رئیس کابینه مدیرکل آژانس (یوکیا آمانو) در امور سیاسی از سوابق گروسی به شمار می‌رود.
گروسی موضع سختی در قبال ایران دارد و معتقد است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید در گزارش هرگونه عدم پایبندی ایران به تعهداتش در برجام، کوتاهی نکند. وی خواهان سرسخت بودن آژانس در برابر هرگونه عدم پایبندی به توافق هسته‌ای است، موضعی که احتمالا برای آمریکا و اسرائیل خوشایند خواهد بود.
این دیپلمات آرژانتینی اخیرا گفته است که افزایش غنی‌سازی اورانیوم در ایران شاید تهدید فوری محسوب نشود، اما یک مسئله جدی است. وی در مصاحبه با روزنامه فایننشال تایمز ادعا کرده است موقعیت ایران تغییری نکرده و هنوز کمی بیشتر از یک سال تا رسیدن به نقطه تحول (یا توانایی ساخت سلاح اتمی) فاصله دارد.
به گزارش ایرنا، مواضع فروتا فاصله بسیاری با گروسی دارد. در‌صورت انتخاب فروتا به سمت مدیر کلی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای این سازمان در قبال ایران همان مسیری را خواهد رفت که تاکنون و در زمان آمانو داشت. اما ظاهرا گروسی مواضع تندی نسبت به ایران دارد و مدیر کلی او در راستای اهداف تندروهای آمریکایی خواهد بود.

برچسب‌ها:

نظر شما