شناسهٔ خبر: 28673300 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

به منظور تامین امنیت غذایی انجام می شود

برنامه‌ریزی ۹ دولت عربی جهت افزایش تولید محصولات اساسی کشاورزی

مهدی سروی

۹ دولت عربی-آفریقایی با همکاری مراکز علمی بین المللی در نظر دارند به منظور تأمین مناسب تر امنیت غذایی، میزان تولید محصولات اساسی کشاورزی را افزایش دهند. این اقدام از طریق کمک به تولید و مدیریت واردات این محصولات صورت خواهد گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش مقاومتی نیوز پروژه افزایش امنیت غذایی در کشورهای عربی وارد مرحله سوم خود طی سال اخیر شده است و این برنامه با سرعت بیشتری در حال انجام است.

کشورهای عربی-آفریقایی به دلیل شرایط آب و هوایی متغیر، کمبود آب و زمین های حاصلخیز و همچنین شیوع آفات و بیماری ها دارای ظرفیت کشاورزی پائینی هستند. همین امر موجب وابستگی این کشورها به واردات محصولات غذایی علی الخصوص گندم به عنوان غذای اصلی این کشورها شده است.

اما مسئولین کشورهای عربی طی سال های گذشته درصدد افزایش امینت غذایی از طریق تولید محصولات غذایی برآمده اند تا آسیب پذیری خود از واردات و نوسانات قیمتی این محصولات را کاهش دهند.

این کشورها با همکاری سازمان ایکاردا در جهت کاهش مشکلات تولید مواد غذایی خود اقدام کرده و برنامه های ویژه ای را آغاز نموده اند.

برنامه‌ریزی 9 دولت عربی جهت افزایش تولید محصولات اساسی کشاورزی

پروژه افزایش امنیت غذایی در کشورهای عربی در مرحله اول خود با همکاری صندوق توسعه اقتصادی و اجتماعی اعراب (AFESD)، صندوق توسعه اقتصاد اعراب (KFAED)، بانک توسعه اسلامی(IsDB) و صندوق توسعه بین المللی اوپک آغاز شد.

این پروژه در فاز اول در ۵ کشور مصر، مراکش، سودان، سوریه و تونس طی سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ شروع شد و سپس تا سال ۲۰۱۴ کشورهای الجزایر، عراق، یمن، اردن و فلسطین نیز به این پروژه پیوستند.

فاز اول این پروژه با تاکید بر امکان سنجی تولید گندم در کشورهای منتخب آغاز شد و دستاوردهای مناسبی به لحاظ تحقیقاتی برای کشورهای مذکور داشت.

بخشی از اقدامات مهم در این پروژه در حوزه تامین امنیت غذایی و کشت محصولات زراعی شامل موارد زیر بوده است:

  • افزایش تولید و بهره وری گندم و دیگر محصولات زراعی اصلی از طریق مدیریت مناسب کشت این محصولات با توجه به محدودیت های موجود در این کشورها نظیر کمبود آب؛
  • افزایش ظرفیت سیستم های تحقیقات کشاورزی از طریق پرورش و آموزش کشاورزان جوان به منظور افزایش تولید محصولات زراعی؛

نتایج قابل توجه پروژه تامین امنیت غذایی طی ۷ سال گذشته

برخی از نتایج بدست آمده در این پروژه شامل موارد زیر است:

در مصر سطح کشت زمین های زراعی افزایش قابل توجهی داشته است و در برخی از استان های این کشور میزان تولید گندم تا ۵۸ درصد نیز افزایش داشت.

از سویی دیگر میزان تولید گندم در مراکش نیز حدود ۱۲ درصد افزایش یافت در حالی که میزان بهره وری آب از ۶۳ به ۲۰۰ درصد افزایش پیدا کرد.

در سودان و یمن نیز ۸۵ درصد از زمین های تحت کشت گندم و سایر محصولات زراعی بهبود پیدا کرد و در الجزایر نیز میزان تولید گندم در مناطق تحت پوشش پروژه مذکور حدود ۱۰ درصد افزایش پیدا کرد.

گفتنی است فاز دوم پروژه نیز که تا سال قبل ادامه داشت با تمرکز بر افزایش تولید گندم و سیستم های تولید مبتنی بر غلات ادامه پیدا کرد.

در این فاز روش های تولید و تکنولوژی ها تولید متناسب با اقلیم کشورهای هدف تغییراتی پیدا کرد و تلاش شد تولید این محصول در مناطق مذکور افزایش یابد.

بهبود روند تولید گندم و سایر محصولات زراعی با اجرای فاز سوم پروژه

فاز سوم این پروژه اخیرا با حمایت مالی صندوق توسعه اقتصادی و اجتماعی عرب وارد مرحله تازه ای شده است و تا سال آینده نیز ادامه خواهد یافت.

بر این اساس کمیته فنی پروژه تامین امنیت غذایی در نظر دارد با توجه به نتایج حاصل از برنامه های قبلی برای فاز سوم نیز برنامه ریزی مناسبی انجام دهد.

به عنوان مثال قرار است در برنامه سوم برنامه های ویژه ای در جهت بهره وری تولید گندم از طریق مدیرت آب در این مناطق صورت گیرد. همچنین قرار است برای بهبود وضعیت تولید محصولات زراعی اقداماتی در جهت توانمندسازی محیط کشت محصولات به عمل آید.

منابع:

ایکاردا/ yon.ir/LGjWT

yon.ir/A0dbA /reliefweb

پایگاه اطلاع رسانی دولت اردن/ yon.ir/XgrK0

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل

نظر شما