شناسهٔ خبر: 28671366 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

سهامداران فروشنده شدند

صاحب‌خبر -
خرداد: اخیرا بورس تهران شاهد چرخش ۱۸۰ درجه در معاملات و رفتار سهامداران است، در روزهایی از هفته اخیر صف های پایدار خرید به صف های فروش بدل و نماگر اصلی بازار سرمایه با کاهش مواجه شد.

به گزارش خرداد به نقل از ایسنا، طی پنج روز کاری گذشته در بورس تهران، شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بازار سهام ۴۵۴۴ واحد افت کرد و تا رقم ۱۸۱ هزار و ۱۵ واحدی پایین آمد.

این در حالی است که از ابتدای سال جاری تا پایان ۶ ماهه اول سال با افزایش نرخ دلار، این شاخص تا نزدیک کانال ۲۰۰ هزار واحدی بالا آمده بود و بسیاری از سهم‌ها در گروه‌های صادرات محور از جمله سهم‌های پتروشیمی، فلزات اساسی و نفتی با صف‌های خرید همراه بودند. این صف‌های خرید سبب شده بود که تقاضا به شدت بر عرضه سنگینی کند و در بسیاری از سهم‌ها در روزهای متوالی شاهد رشد قیمت باشیم.

این روزها بیش از گذشته معامله‌گران بازار سهام نگران ریسک‌های سیستماتیک بازار سرمایه هستند. موضوعات مربوط به تحریم‌ها و چگونگی ورود ارز به کشور یکی از ریسک‌های مهم برای معامله‌گران بازار سهام به حساب می‌آید و باعث شده دادوستدها با احتیاط بیش‌تری صورت پذیرد.

هم‌چنین در هفته اخیر دو موضوع قیمت ارز و بررسی لوایح FATF در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان بیش از گذشته بر تصمیمات بازیگران بازار سهام تاثیرگذار بود.

علاوه بر همه این‌ها برخی معتقدند عرضه‌های سنگین تعدادی از سهامداران حقوقی باعث شده طی روزهایی اخیر، کفه عرضه بر تقاضا سنگین شود و نماگر اصلی بازار سهام را با افت مواجه کند. سازمان بورس در این مورد وعده داد که بررسی کند چه افرادی عرضه‌های سنگین داشته‌اند.

هم‌چنین طی این روزها خبری در بین معامله‌گران بورسی پخش شد که کارگزاری‌ها دیگر نمی‌توانند معاملات اعتباری داشته باشند، این خبر هر چند توسط مقامات سازمان بورس تکذیب شد اما برروی تصمیمات برای داد و ستد سهامداران تاثیرگذار بود.

در این مورد مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس، شایعه تغییراتی در رویه معاملات اعتباری را تکذیب کرد و عامل این رویداد را ناشی از هیجان بی‌ربط و محدودی دانست.

محسن خدابخش تاکید کرد که سازمان بورس هیچ تغییری در معاملات اعتباری شرکت‌های کارگزاری نداده و چنین تصمیمی نیز ندارد. بنابراین رویه معاملات اعتباری هم‌چنان طبق گذشته پابرجا بوده و هیچ تغییری نکرده است. در پنج روز کاری این هفته شاخص آزاد شناور نیز با افت ۵۳۲۶ واحدی همراه شد و تا رقم ۱۹۳ هزار و ۸۴۴ پایین آمد.

در عین حال، در ۱۱ مهر (چهارشنبه گذشته) شاخص بازار اول در تراز ۱۳۸ هزار و ۳۳۹ واحدی قرار داشت، اما طی روزهای گذشته ۱۶۶۵ واحد افت کرد و رقم ۱۳۶ هزار و ۶۷۴ را تجربه کرد.

شاخص بازار دوم نیز با ۱۷ هزار و ۱۳۲ واحد کاهش تا رقم ۳۳۴ هزار و ۵۷۲ واحدی پایین آمد. هم‌چنین شاخص ۳۰ شرکت بزرگ بورسی از تراز ۹۰۰۵ تا ۹۰۲۴ افزایش یافت.

احتمالا طی هفته‌های آینده شاهد عرضه اولیه یک یا دو شرکت جدید در بورس اوراق بهادار تهران باشیم؛ این عرضه‌ها تا حدودی می‌تواند در شرایط فعلی بورس تاثیر گذار باشد.

برچسب‌ها:

نظر شما