شناسهٔ خبر: 28668827 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

ترامپ: حقیقت ناپدید شدن خاشقجی باید کشف شود

واکنش مقامات امریکایی به ناپدید شدن جمال خاشقجی روی دور تند افتاده است. از سویی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که از ۲۲ سناتور امریکایی نامه ای برای پیگیری ناپدید شدن منتقد عربستانی دریافت کرده، خواهان کشف حقیقت شده، و از سوی دیگر دو تن از اعضای کابینه اش در تماس هایی با محمد بن سلمان اهمیت این مساله را برای امریکا یادآور شدند.

صاحب‌خبر -

دونالد ترامپ با بیان اینکه می‌خواهم از حقیقت ناپدید شدن خاشقجی اطلاع کسب کنم و این وضعیت بسیار بد است. گفت با سعودی‌ها در بالاترین سطوح مذاکراتی درمورد مساله خاشقجی داشتم.

ترامپ با ادعای اینکه می‌خواهد منشا ناپدید شدن جمال خاشقجی، خبرنگار عربستانی را پیدا کند، افزود مردم دیده اند که او به داخل کنسولگری رفته و دیگر از آنجا خارج نشده است.
پیشتر نیز مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد، اگر عربستانی‌ها بخواهند، آمریکا هیاتی از بازرسان اف بی آی را به ترکیه برای تحقیق درخصوص مساله خاشقجی می‌فرستد.
رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد، قصد دارد نامزد روزنامه نگار ناپدید شده عربستانی را به کاخ سفید بیاورد.
پیش از این خدیجه چنگیز، نامزد جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار برجسته عربستانی که از سه‌شنبه گذشته پس از رفتن به داخل کنسولگری عربستان سعودی در استانبول ترکیه ناپدید شده است، از دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا خواسته بود به روشن شدن سرنوشت این منتقد ریاض کمک کند.
ترامپ اظهار کرد به دقت با ترکیه در رابطه با ناپدید شدن جمال خاشقجی، خبرنگار منتقد عربستانی همکاری می‌کند.  فکر می‌کنم می‌توانیم به منشا ماجرا دست پیدا کنیم.
همچنین، کاخ سفید اعلام کرد جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا و جرد کوشنر، مشاور کاخ سفید با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان درباره ناپدید شدن جمال خاشقجی، خبرنگار منتقد عربستانی صحبت کرده اند.
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز برای آگاهی از تازه‌ترین اطلاعات مربوط به قضیه جمال خاشقجی با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی تلفنی گفتگو کرد.
این در حالی است که هیات علمای عربستان نیز ربوده شدن و قتل  جمال خاشقجی را جنایتی وحشیانه برشمرد که در تضاد با تمامی ارزش های ادیان و مذاهب و هنجارهای پذیرفته شده جهانی است .

از ترکیه چه خبر؟

خبرها از پیگیری پرونده خاشقجی در ترکیه حاکی است، عربستان با وجود ادعاهایی که مطرح کرده بود، هنوز به مسئولان ترکیه اجازه ورود به کنسولگری این کشور در استانبول را برای پیشرفت تحقیقات در پرونده روزنامه‌نگار منتقد سعودی نداده است‌.
وزارت امور خارجه ترکیه روز گذشته اعلام کرده بود عربستان برای همکاری در بازرسی کنسولگری این کشور در استانبول اعلام آمادگی کرده است.
به تعویق افتادن تحقیقات از کنسولگری عربستان در استانبول در حالی است که روز گذشته وزیر خارجه ترکیه گفته بود تیمی از کارشناسان و بازرسان ترکیه برای مشخص شدن وضعیت جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار گمشده عربستانی، کنسولگری عربستان سعودی در شهر استانبول را بازرسی می‌کنند.
ادامه واکنش های جهانی
«ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما روز چهارشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که تا روشن شدن زوایای بیشتری از ماجرای ناپدید شدن و قتل احتمالی «جمال خاشقجی» روزنامه نگار و منتقد برجسته عربستانی، عضویت خود در هیأت مدیره پروژه مگاشهر «نیوم» در عربستان سعودی را به حالت تعلیق در می آورد.
گفتنی است که جمال خاشقجی از منتقدان برجسته خاندان سعودی، آخرین بار روز سه شنبه دوم اکتبر برای انجام امور کنسولی به کنسولگری عربستان در استانبول وارد و پس از آن ناپدید شده است. مقامات ترکیه می گویند که جمال خاشقجی توسط تیمی از مأموران سعودی و بنا به دستور مقامات عالیرتبه عربستان، کشته و جسد وی مثله شده است
پلیس ترکیه بر این باور است که او پس از ورود به کنسولگری عربستان کشته شده است.

کلمات کلیدی

برچسب‌ها:

نظر شما