شناسهٔ خبر: 28667817 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: رادیو گفتگو | لینک خبر

رسول سرائیان در گفت و گو با «روزنه»:

شاخص توسعه دولت الکترونیک ایران رشد 20 پله ای دارد

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره وضعیت کشور در زمینه دولت الکترونیک گفت: در آخرین ارزیابی سازمان ملل از بین 193 کشور دنیا از رتبه 106 به رتبه 86 ارتقا یافتیم و 20 پله صعود داشتیم.

صاحب‌خبر -

رسول سرائیان (معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات) در برنامه «روزنه» درباره وضعیت کشور در ارائه خدمات الکترونیک گفت: قانون گذار در برنامه ششم توسعه چند شاخص مهم و کلیدی پیش بینی کرده است؛ اولین شاخص اینکه از سال دوم برنامه سالانه 12.5 درصد مراجعات حضوری مردم باید کاهش یابد. دوم اینکه؛ تمام خدمات و فرآیندهای دستگاه های اجرایی باید الکترونیکی شود. سوم اینکه رتبه ایران در شاخص های بین المللی توسعه دولت الکترونیک 30 پله ارتقا یابد.

او در رابطه با بند اول و برنامه سالانه 12.5 درصد کاهش حضوری مردم با ابراز تأسف عنوان کرد: به رغم تمام تلاش های صورت گرفته موفق نشدیم متوجه مراجعه حضوری مردم به دستگاه ها در سال 95 شویم، اما حالا در ارزیابی های دوره ای سازمان فناوری اطلاعات در حال احصای آن هستیم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه با نحوه محاسبه مراجعان حضوری و غیرحضوری تشریح کرد: به این صورت کار انجام می دهیم که سالی دوبار دو هزار خدمت را که توسط اداره استخدمی کشور شناسنامه دار شده است، به کمک یک نهاد مستقل ارزیاب، ارزیابی می کنیم.

او ادامه داد: در حقیقت مشخص می کنیم که میزان الکترونیکی شدن دستگاه های مختلف به چه درجه ای رسیده است. طی چهار دوره ارزیابی تا به امروز ما از امتیاز 25 به 51 رسیدیم. بنابراین، با رشد مناسبی در رابطه با الکترونیکی شدن خدمات دستگاه ها رو به رو هستیم.

سرائیان در پاسخ به اینکه آیا مشکل از سایر دستگاه های دولتی است که باید با پرتال دولت همکاری کنند یا اینکه اساسا این خدمات الکترونیکی نشده اند، گفت: برآورد و ارزیابی ما این است که بخش عمده خدمات الکترونیکی شده اند و بخشی که الکترونیکی نشده به بلوغ دستگاه ها و اینکه امکان الکترونیکی شدن فلان خدمت وجود ندارد، بر می گردد و این چالشی برای ماست. از دید ما امکان الکترونیکی شدن تمام خدمات وجود دارد، اما چون باید به شیوه انعطاف پذیر پیش برویم، این مسائل را باید در اولویت بعدی قرار دهیم.

او با اشاره به اینکه به صورت جزیره ای بعضی دستگاه ها خدمات خود را الکترونیکی کردند، افزود: در خدمات دولتی به واسطه اینکه خدمات دستگاهی بخش عمده ای از خدمات را پوشش می دهد الکترونیکی شدن این اتصال تعیین کننده است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات به تشریح پنج مرحله ای که طی آن به بلوغ خدمات الکترونیکی می رسیم، پرداخت و توضیح داد: معمولا طی پنج مرحله بلوغ الکترونیکی خدمت اندازه گیری می شود و اولین مرحله این است که تلاش کنیم بر اساس خدمت در وب حاضر شویم و خوشبختانه وضع ما در این شاخص خوب است.

سراییان افزود: مرحله دوم تعاملی است؛ یعنی مراجعه کنندگان بتوانند فرم های مورد نظرشان را روی وبگاه ها پر کنند و پاسخ بگیرند. مرحله بعد تراکنش است؛ یعنی اگر لازم بود مراجعه کنندگان هزینه ای پرداخت کنند، از راه درگاه اینترنتی کار خود را انجام دهند.

او در خصوص مراحل بعدی نیز بیان کرد: مرحله چهارم هم یکپارچگی است؛ یعنی دانشجویی می خواهد مدرک تحصیلی خود را از دانشگاه بگیرد و به طور طبیعی باید وارد پرتال دانشگاه شود و درخواست دهد و خود وزارت علوم مدرک دانش آموخته را استعلام کند، اما متأسفانه در این بخش یعنی اتصال بین دستگاهی ضعیف هستیم، اما در برنامه ششم توسعه چنین برنامه ریزی وجود دارد و در ابتدای سال حدود 135 دستگاه متصل بودند و امروز به 200 دستگاه رسیدند و روند صعودی دارد.

سرائیان با بیان اینکه مرحله آخر نیز مشارکتی است، افزود: در مرحله مشارکتی مردم می توانند در نظرخواهی و تصمیم سازی در خصوص خدمتی که ارائه می شود مشارکت کنند و به صورت الکترونیکی به خدمت ارائه شده رأی دهند و متأسفانه در این بخش نیز وضع خوبی نداریم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه با اینکه در زمینه دولت الکترونیک چه وضعی در مقایسه با دیگر کشورها داریم، گفت: ما شاخص توسعه دولت الکترونیک داریم که هر سال از سوی سازمان ملل از بین 193 کشور دنیا کشورهای اول و آخر مشخص می شوند. در آخرین ارزیابی از رتبه 106 به رتبه 86 ارتقا یافتیم و 20 پله صعود کنیم و از کشورهای سطح متوسط به سطح بالا در این زمینه رسیدیم.

نظر شما