شناسهٔ خبر: 28667733 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

گفتوگو با رضا سخندان و محمدرضا منصوری دو کمک داور شاخص ایرانی

گمان نمی کنیم فغانی قصد مهاجرت داشته باشد

شاید بتوان گفت که رضا سخندان و محمدرضا منصوری در ماه‌های گذشته به دلیل هم تیمی بودن، نزدیک ترین اشخاص به علیرضا فغانی هستند. تیمی که از سال 2015 تشکیل و عازم مسابقات بین‌المللی شد.

صاحب‌خبر -
  قضاوت دیدار فینال جام ملت‌های آسیا 2015، فینال المپیک ۲۰۱۶ ریو، نیمه‌نهایی جام کنفدراسیون‌ها ۲۰۱۷، قضاوت در جام جهانی 2018 و دیدار رده‌بندی بین تیم‌های انگلیس و بلژیک از جمله افتخاراتی است که این دو کمک داور به همراه فغانی به دست آوردند. صحبت با کمک داوران معمولاً می‌تواند جذاب باشد، چرا که نسبت به دیگر ارکان فوتبال چندان به کمک داوران توجه نمی‌شود و به قول معروف در دید نیستند! گفت‌وگو با رضا سخندان و محمدرضا منصوری حاوی نکات جالب و البته مهمی است. البته آنها در این مصاحبه به شایعه مهاجرت فغانی هم واکنش نشان داده‌اند.
مصاحبه با رضا سخندان را از همین جا آغاز کردیم. او درخصوص بحث مهاجرت فغانی به خبرنگار «ایران» می‌گوید: «ما رابطه نزدیکی با هم داریم اما هیچ گاه فغانی در خصوص این موضوع با ما صحبت نکرد و فکر نمی‌کنم که چنین قصدی داشته باشد. داوران مظلوم‌ترین افراد در فوتبال کشورمان هستند. رفتارها نسبت به داوران به هیچ وجه مناسب نیست و این رفتارها باید اصلاح شود. مهم‌ترین چیزی که داوران می‌خواهند احترام است اما این موضوع متأسفانه کمتر در ورزشگاه‌ها دیده می‌شود.»این کمک داور کشورمان می‌افزاید: «3 سالی است که این تیم داوری تشکیل شده و در این مدت هر افتخاری که بود را به دست آوردیم اما متاسفانه این افتخارآفرینی ما اهمیتی در داخل کشور ندارد. اکثر کشورها حتی برای بازی تدارکاتی‌شان هم تیم داوری ما را دعوت می‌کنند که این افتخار بزرگی است. این افتخار برای ما نیست بلکه برای کشورمان است چرا که می‌گویند تیم داوری ایرانی.»
در بعضی مواقع شاهد اتفاق ناخوشایندی هستیم. اینکه قبل یا بعد از یک بازی، هواداران با حمله به صفحه شخصی داور در فضای مجازی، به او توهین می‌کنند. اتفاقی که برای فغانی در دربی 88 افتاد. سخندان در خصوص این موضوع بیان می‌کند: «فغانی گفته که قبل و پس از دربی در فضای مجازی به او و خانواده‌اش فحاشی شده. متأسفانه مربیان و اعضای تیم‌ها با داوران جنگ دارند و به داوران توهین می‌کنند. متأسفانه اعتراضات به داوران عادی شده و حتی در بازی‌های معمولی هم بازیکنان و مربیان به داوران اهانت می‌کنند.»
فدراسیون بین‌المللی فوتبال به انحای مختلف تأکید کرده که حامی داوران است و در صورت بی‌احترامی یا پرخاش به داوران جرایم سنگینی برای افراد یا تماشاگران تیم متخلف در نظر می‌گیرد. او در این خصوص می‌افزاید: «در مسابقات نوجوانان جهان 2011 در مکزیک مربی یکی از تیم‌ها با دست به داور نشان داد که پول گرفته، فردای آن روز مدرک مربیگری این مربی توسط فیفا باطل شد. پس از اتفاقات آبادان که موجب مجروح شدن داور شد، فدراسیون هیچ جریمه‌ای برای تیم‌ها در نظر نگرفت و این نشان می‌دهد که داوران اهمیتی برای فدراسیون ندارند.»
سخندان با اشاره به این موضوع که در کشورهای دیگر ارزش زیادی برای همتایان او قائل هستند، می‌گوید: «پس از جام جهانی قرار بود به ما پاداش ویژه‌ای بدهند اما پاداش ویژه آنها 3 میلیون تومان بود! مردم از ما سؤال می‌کنند که شما پس از جام جهانی چقدر پاداش گرفتید؟ حقیقتاً خجالت می‌کشیم بگوییم که 3 میلیون تومان به ما پاداش داده‌اند.»
محمدرضا منصوری یکی دیگر از کمک‌های فغانی نیز درخصوص شایعه مهاجرت فغانی به خبرنگار «ایران» می‌گوید: «حرف و حدیث پیرامون فغانی زیاد است اما فکر نمی‌کنم موضوع مهاجرت فغانی درست باشد. ما هر زمان به خارج از کشور رفتیم برای بازگشت عجله داشتیم. ناراحتی فغانی از بی‌احترامی‌هایی است که در فضای مجازی به او شد. فغانی از توهین‌ها ناراحت است. البته تنها توهین‌ها نیست که او را ناراحت می‌کند، فغانی از بی توجهی نسبت به داوران هم ناراحت است. متأسفانه فدراسیون به کمیته داوران اهمیتی نمی‌دهد.»
این کمک داور کشورمان به اتفاقات آبادان و مجروح شدن کمک داور بازی صنعت نفت و پیکان اشاره می‌کند و می‌گوید: «متأسفانه بعد از آن حادثه اتفاقی نیفتاد و هیچ جریمه‌ای برای شخص یا تیمی در نظر گرفته نشد. در کشورمان احترامی برای داوران قائل نیستند و شغل ما هیچ ارزشی ندارد. پس از حضورمان در جام جهانی قرار شد پاداش ویژه‌ای به ما بدهند اما این پاداش ویژه 3 میلیون تومان بود. البته مسائل مالی اهمیت زیادی ندارد و خواست ما این است که به ما احترام بگذارند.»
در فوتبال افرادی هستند که خواسته یا ناخواسته هواداران را تهییج می‌کنند؛ از گزارشگر گرفته تا بازیکن تیم که منتقد داوران هستند و با نقدهای خود حساسیت‌هایی برای هواداران ایجاد می‌کنند. منصوری می‌افزاید: «متأسفانه تنها در کشور ما این گونه است و گزارشگران، مربیان و مدیران تیم‌ها افرادی هستند که هواداران را تهییج می‌کنند. تیمی به نام تیم داوری در جدول لیگ برتر حضور ندارد و نتایج تیم‌ها هیچ سود و زیانی به ما نمی‌رساند. متأسفانه پرخاشگری در ورزشگاه‌های ما وجود دارد و شاید این جو به دلیل مشکلات زیادی است که مردم دارند. باید با برنامه‌ریزی خوب ورزشگاه‌های‌مان را از جو پرخاشگری خارج کنیم تا هواداران از دیدن یک بازی لذت ببرند.»

نظر شما