شناسهٔ خبر: 28667623 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

جانشین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهرود تاکید کرد:

غنی سازی برنامه‌های فرهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، رضامهدیان در نشست با مدیران کانون‌های فرهنگی هنری بیارجمند در محل دفتر امام جمعه این شهر، برغنی سازی برنامه‌های قرآنی وفرهنگی کانون‌ها تاکید کرد.
جانشین اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شاهرود گفت: امروزه کانون‌های فرهنگی وهنری به مرکز مهم فرهنگی درمناطق محروم کشور تبدیل شده اند وباید از این ظرفیت استفاده بیشتری شود.
حجت الاسلام محمدرضا حدادیان مسئول امور دبیرخانه کانون‌های فرهنگی وهنری ساجد استان سمنان به شکل‌گیری کانون‌های مساجد که از سال ١٣٧١ اشاره کرد و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف به ارائه طرح برای مقابله با تهاجم فرهنگی و احیای نقش مساجد در این راستا شد و مراکزی برای ساماندهی مساجد طراحی شد که امروز در جوار مساجد فعال هستند.
وی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های ستاد مذکور توجه به اصل کارآمدسازی است، تصریح کرد: در این مهم به مولفه‌های هدفمندی، جهت مندی، واقع نگری و داشتن تفکر مسجدی توجه می‌شود.
حدادیان با اشاره به اینکه کانون‌های فرهنگی و هنری در برنامه ریزی‌ها توجه ویژه به نیاز نسل جدید دارند، یادآور شد: یکی از اهداف مهم تشکیل کانون‌های یاد شده جذب جوانان به مسجد با شیوه‌های جدید و بر اساس توجه به ذائقه جوانان است.
وی با بیان اینکه شرایط فرهنگی حاکم بر جامعه ایجاب می‌کند تا مساجد به عنوان کانون تربیت دینی و فرهنگی مورد توجه و استفاده مطلوب قرار گیرد اظهار داشت: در این راستا لازم است محتویات مساجد به روز شود و فلسفه تعلیم و تربیت با عزم ملی و مدیریت جهادی دنبال شود. حدادیان گفت: رسالت مهم کانون‌های مساجد کادر سازی و نیروسازی ذیل گفتمان انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری است.
به گفته وی، کانون‌ها در زمینه‌های مختلف آموزش، پژوهش، حجاب و عفاف، نماز، ولایت، قرآن، مهدویت، سلامت، کتابخانه و آی تی و ... فعالیت دارند.
هدف از تشکیل کانون‌های مساجد تأمین نیاز‌های معنوی جامعه و تغذیه کننده جوانان و نوجوانان
حدادیان هدف از تشکیل کانون‌های مساجد را تأمین نیاز‌های معنوی جامعه و تغذیه کننده جوانان و نوجوانان برشمرد و گفت:در کانون‌های مساجد سعی می‌شود اقشار مختلف مردم از جمله کودکان، نوجوانان، جوانان و ... را جذب کنیم.
مسئول دبیرخانه کانون‌های مساجد استان سمنان، تشویق، ترغیب، شناسایی جوانان و نوجوانان، حمایت وی‍ژه از فعالان قرآنی، برگزاری آیین‌های مختلف در مناسبت‌های ملی و مذهبی و همچنین واگذاری تجهیزات برای استفاده اعضا این کانون‌ها را از اهداف راه اندازی این مراکز در استان عنوان کرد.
حدادیان با بیان اینکه پرداخت سرانه کانون‌های مساجد منوط به ثبت نام در سامانه سجا است متذکر شد: بر اساس بخشنامه ابلاغی از سال جاری پرداخت سرانه مساجد، حمایت از کانون ها، صدور کارت عضویت از طریق پورتال جامع اطلاعات کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، سجا انجام شده و منحصر به کانون‌هایی است که در سامانه ثبت نام کرده و گزارشات و برنامه‌های کانون خود را در این سامانه بارگذاری می‌کنند.
سامانه سجا، سامانه جامع آمار و اطلاعات مساجد با هدف ساماندهی کانون‌های مساجد
وی اظهار کرد: سامانه سجا، سامانه جامع آمار و اطلاعات مساجد با هدف ساماندهی کانون‌های مساجد راه اندازی شده است.
حدادیان بابیان اینکه ۹۳ کانون فرهنگی در روستا‌های استان سمنان فعالیت می‌کنند، یاداور شد: به منظور فقرزدایی تلاش شد تا برنامه‌های فرهنگی در مناطق کم برخوردار استان نیز اجرا و از تمرکز بر مراکز شهر‌ها جلوگیری شود که طرح‌های مختلفی از جمله خانواده و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، مبارزه با مواد مخدر، آموزش والدین و سبک زندگی اسلامی، پیوند مدرسه، مسجد، خانواده در این کانون‌ها دنبال می‌شود.
به گفته وی رویکرد تولی گری در دبیرخانه استان سمنان و واگذاری برنامه‌های اجرایی به کانون‌های توانمند و کادرسازی تقویت نیرو‌های مستعد در کانون‌ها و آموزش‌های لازم برای تربیت نیرو‌های متخصص و متعهد در دستور کار قرار گرفته است.

نظر شما