شناسهٔ خبر: 28662029 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

توليدبازي هاي رايانه اي ايران ازنظر کيفيت وکميت رشدداشته است

صاحب‌خبر -
توليدبازي هاي رايانه اي ايران ازنظر کيفيت وکميت رشدداشته است
خبرگزاري آريا - تهران-ايرنا- وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: توليد بازي هاي ايراني در سال هاي اخير روند رو به رشدي از لحاظ سهم بازار، کيفيت و کميت داشته است.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايرنا، سيد عباس صالحي روز چهارشنبه براي پاسخ به سوال نصرالله پژمان فر نماينده مشهد درمورد نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بر عملکرد بنياد ملي بازي هاي رايانه اي، در جلسه علني مجلس حضور يافت.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پاسخ به اين سوال، گفت: در حوزه نظارت بازي هاي رايانه اي، در بخش نظارت بر بازي هاي خارجي، 15 ناشر داراي مجوز داريم که با توجه به استعلاماتي که از آنان صورت گرفته، در فضاي بازي هاي خارجي مجوز دارند.
وي ادامه داد: بازي هاي رايانه اي حتما نياز به صدور پروانه انتشار دارند، رده بندي سني صورت مي گيرد و با مجوز اين اقدام صورت مي گيرد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اضافه کرد: بازي هاي رايانه اي موبايلي هم نظارت هاي پسيني دارد که تا 7 روز پس از عرضه اتفاق مي افتد.
صالحي افزود: در حوزه بازي هاي ايراني بررسي هاي محتوايي اين بازي ها قبل از انتشار صورت مي گيرد و رده بندي سني اتفاق مي افتد.
وي اظهار داشت: در بازي هاي موبايلي ايراني از حدود 10 هزار و 500 بازي بررسي شده 245 بازي ممنوع اعلام شده و بقيه بازي ها مجاز است، فضاي نظارت ما بر بازي هاي رايانه اي و موبايلي چه خارجي و چه داخلي اتفاق مي افتد.
وي افزود: بخش دوم از نظارتي که در اين دوره توسط بنياد بازي هاي رايانه اي اتفاق افتاده نظام رده بندي سني است که بتوانند بازي کنندگان و خانواده ها در اين فضا اعمال نظارت بر خانواده و مصرف داشته باشند.
صالحي با اشاره به اينکه 3 هزار و 400 بازي کنسولي و بيش از 18 هزار بازي موبايلي رده بندي گرفته شده است، اظهار داشت: بخش ديگري از نظارت بنياد بازي هاي رايانه اي در مراکز توزيع فيزيکي و فروشگاه هاست. در سال گذشته 35 هزار فروشگاه و بيش از 4 هزار و 500 گيم نت مورد بازرسي و بررسي قرار گرفته و 440 واحد متخلف به مراکز انتظامي معرفي شده اند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: در حوزه نظارت بر فضاهاي مجازي در بازي هاي رايانه اي حدود هفت هزار مورد تخلف در سال 96 به کميته مصاديق ارجاع شد.
صالحي افزود: ما يک روند قابل توجه داريم، ممکن است جامع نباشد، زيرا در فضاي مجازي و حقيقي متخلفاني وجود دارد به خصوص فضاي مجازي که امکان آدرس هاي جديد و فضاي جديد خودساخته وجود دارد که کار نظارت را سخت تر مي کند اما در بحث نظارت، به مسووليت هاي نظارتي خود عمل کرديم و پيش رفتيم و اقدامات رو به جلو طي شده است.
وي گفت: ما بايد بازي سازي ايراني را ترويج کنيم تا به فضاي اقتصاد و فرهنگ ما کمک کند، دغدغه هاي مهم، قابل توجه و اساسي است، با اين نگاه مسير رو به جلويي را طي کنيم.
وي افزود: در سال 90 در جشنواره سالانه بازي هاي رايانه اي، 94 بازي داخلي حضور داشت اما در سال 96، 190 بازي رايانه اي حضور داشتند که اين نشانه حرکت رو به جلو توليدات داخلي در حوزه بازي هاي رايانه اي است.
صالحي اظهار داشت: شاخص دومي که مي تواند تصوير ما در حمايت ها را نشان دهد، سهم بازار بازي هاي داخلي در گردش مالي کشور است، در سال 94، 11 درصد بازي ها توسط بازي سازان ايراني تامين مي شد که گردش مالي آن 460 ميليارد تومان بود، اما در سال 96 بر اساس پژوهش هاي دقيقي که در حوزه بازي ها داريم، 14 درصد بازي هاي ايراني در اين بازار دخالت داشته است، يعني سهم ما سه درصد در طول دو سال افزايش يافته است که حدود 920 ميليارد گردش مالي داشته است.
**نمايندگان از پاسخ هاي وزير ارشاد قانع نشدند
نصرالله پژمان فر عضو کميسيون فرهنگي مجلس و نماينده مردم مشهد در طرح سوال خود، گفت: بازي هاي رايانه‌اي به شکل‌هاي مختلفي اثرات عميقي بر شخصيت فرزندان ما مي‌گذارند که اگر نسبت به آن بي توجهي کنيم، با گرفتاري‌هايي مواجه مي‌شويم.
رييس کميته فضاي مجازي کميسيون فرهنگي مجلس افزود: اين بازي ها نه تنها ابزار درآمدي کمپاني‌ها هستند بلکه به دستگاه بزرگ ضد فرهنگي تبديل شده اند که گسست سني و فاصله بين فرزندان و والدين ايجاد مي‌کنند.
وي ادامه داد: تغييرات عميق در رفتار فرزندان ما اتفاقي نيست، ما يک محصول نکاشته را درو نمي‌کنيم، بلکه سال ها روي اين موضوع برنامه‌ريزي شده و با تغيير فرهنگ مواجه هستيم.
نهايتا پژمان فر اعلام کرد که از پاسخ هاي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي قانع نشده است و آن را به راي مجلس گذاشت، نمايندگان با 80 راي موافق، 83 راي مخالف، 4 راي ممتنع از 198 نماينده حاضر اعلام کردند که از پاسخ هاي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي قانع نشدند.
سيام**9121**1058**1535
انتهاي پيام /*

نظر شما