شناسهٔ خبر: 28661516 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خبـــرنامه

صاحب‌خبر -

 شارژ مالي استقلال و پرسپوليس توسط فيفا

دو باشگاه استقلال و پرسپوليس مي‌توانند اميدوار باشند تا بخشي از مشکلات ارزي‌شان حل شود.

فيفا در نظر دارد به زودي پاداش باشگاه‌هايي که در جام‌جهاني 2018 روسيه نماينده داشتند را پرداخت کند و چند باشگاه‌ ايراني مي‌توانند اميدوار باشند تا مشکلي ارزي‌شان برطرف شود؛ مخصوصا دو باشگاه استقلال و پرسپوليس که براي پرداخت دستمزد بازيکنان و مربيان خارجي خود با مشکل ارزي مواجه هستند.

سايت فدراسيون فوتبال قبل از آغاز جام‌جهاني سهم هر بازيکن بابت روز‌هايي که در جام‌جهاني حضور داشته را روزي 8 هزار و 520 دلار اعلام کرد. با اين تفاسير و با توجه به اينکه تيم ملي فقط در مرحله گروهي اين مسابقات حضور داشت، سهم هر بازيکن 130 هزار دلار است که البته اين پول به باشگاهش تعلق خواهد گرفت. چه بسا بازيکناني که تا دو سال قبل از جام‌جهاني در بيش از يک باشگاه عضويت داشته‌اند رقم نامبرده بين اين باشگاه‌ها بر اساس مدت حضور نماينده‌شان در جام‌جهاني، تقسيم خواهد شد.باشگاه استقلال با داشتن 4 نماينده در تيم ملي بيشترين سود را خواهد برد. در واقع 520 هزار دلار سهم اين باشگاه بابت حضور روزبه چشمي، پژمان منتظري، اميد ابراهيمي و مجيد حسيني در جام‌جهاني روسيه خواهد بود. پرسپوليس هم سود نسبتا خوبي مي‌برد از اين جهت که غير از عليرضا بيرانوند و وحيد اميري، مهدي طارمي هم به نوعي بازيکن پرسپوليس به حساب مي‌آمد. اين بازيکن چند ماه مانده به جام‌جهاني راهي الغرافه شد و در توافقش با باشگاه پرسپوليس شرط کرده که کل سهم پاداش حضورش در جام‌جهاني به پرسپوليس برسد. همچنين رامين رضاييان نيز حداقل يک سال قبل از جام‌جهاني در عضويت باشگاه پرسپوليس بود و حداقل نيمي از پاداش وي هم به اين باشگاه خواهد رسيد.

باشگاه‌هاي پديده، ذوب‌آهن و سايپا هم هر کدام يک نماينده در جام‌جهاني داشتند که سهم اين باشگاه‌ها هم 130 هزار دلار خواهد بود.

تصميم عجيب موسوي؛

ستاره تيم ملي واليبال، خانه نشين شد!

يکي از ستاره هاي يک دهه اخير واليبال ايران تصميم گرفته يک فصل خانه نشيني را به خاطر نداشتن پيشنهاد مالي مناسب و پايين آمدن کيفيت ليگ به جان بخرد.سيدمحمد موسوي بدون تيم ماند! اين خبر باورنکردني است، اما صحت دارد. بازيکن باتجربه تيم ملي واليبال که در يک دهه اخير يکي از موثرترين بازيکنان واليبال ايران بوده و حضور ثابت در بازي هاي ملي داشته، ترجيح داده با شرايط فعلي در هيچ تيم باشگاهي به ميدان نرود.

سرعتي زن 198 سانتي متري که به اعتقاد برخي ها نسبت به دوران اوجش افت کرده، همچنان يکي از ستاره هاي واليبال ايران به حساب مي آيد و خيلي از تيم ها آرزو دارند او را در ترکيب تيمشان داشته باشند.

اين بازيکن باتجربه تيم ملي که پس از سه فصل حضور در بانک سرمايه باتوجه به انحلال اين تيم تصميم به بازي در تيم ديگري گرفت و در اولين روزهاي نقل وانتقالات به شهرداري اروميه پيوست، اما باتوجه مشکلات اين تيم وتصميم به انحلال آن باشگاه قراردادش را با آن تيم فسخ کرد. او که سابقه 11 قهرماني در ليگ برتر دارد و از اين حيث رکورددار است، ازسال 85 تا 97 به صورت متوالي و فقط به جز سال 90 درهرتيمي بوده، آن تيم به مقام قهرماني رسيده است.

پايين آمدن سطح قراردادهاي تيم هاي داخلي و البته طولاني شدن ليگ نسبت به سال هاي قبلي باعث شده تا محمد موسوي قيد حضور در بازي هاي باشگاهي را بزند! اين تصميم که به اعتقاد خودش هم از نظر فني و هم مالي به ضررش به حساب مي آيد، در شرايطي گرفته شده که موسوي با چند پيشنهاد خارجي هم روبه رو بود، اما به دلايل مختلف آنها را رد کرد. آخرين پيشنهاد هم مربوط به تيم هالک بانک ترکيه مي شود که موسوي به خاطر پيشنهاد مالي پايين حاضر نشده با اين تيم قرارداد امضا کند. در ادامه صحبت هاي اين ملي پوش واليبال را با ورزش سه مي خوانيد.

*با شرايطي که وجود دارد، تصميم گرفتم در اين فصل بازي نکنم. شايد هم از نظر مالي و هم از نظر فني اين تصميم به ضررم باشد، اما بعد از بررسي هايي که روي پيشنهاداتم داشتم، به اين تصميم رسيدم. متاسفانه شرايط خيلي به هم ريخته است و با اين وضعيت ترجيح مي دهم بيرون باشم تا فصل بعد که ببينيم چه اتفاقي مي افتد! البته سعي مي کنم از نظر بدني با انجام تمرينات شخصي بتوانم وضعيت خوبي داشته باشم و از بقيه عقب نيفتم.

*تيم هاي داخلي که نه وضعيت جالبي دارند و نه از نظر مالي پيشنهادهاي خوبي مي دهند. اخيرا از تيم هالک بانک ترکيه هم پيشنهاد داشتم، اما شرايط مناسبي براي من نبود و به همين خاطر نپذيرفتم. البته من قبل از شروع بازي هاي ملي پيشنهادهاي خوبي از اروپا داشتم اما فکر نمي کردم که شرايط اينطور پيش برود وگرنه آنها را قبول مي کردم.

*فعلا نمي دانم که آينده چه اتفاقي مي افتد. شايد در نيم فصل پيشنهاد خوبي از تيم هاي خارجي رسيد و توانستم در نيم فصل دوم بازي کنم. به هر حال پيش بيني اين را کرده ام که تا آخر فصل به ميدان نروم اما از نظر بدني بتوانم خودم را حفظ کنم.

*واقعا وضعيت ليگ ايران خوب نيست؛ هم از نظر مالي و هم سطح کيفي و براي زمانبندي رقابت ها تصميمات عجيبي گرفته شده است. چرا مي خواهند بي جهت يک ليگ بي کيفيت را تا ارديبهشت ماه سال آينده ادامه بدهند؟ مطمئن باشيد تا آخر مسابقات 10 تيم هم در ليگ برتر باقي نمي مانند و يکي، يکي تيم هايي که بدون برنامه وارد شدند، کنار
مي کشند. هر تيمي که 100 ميليون ورودي مي دهد، نبايد به همين راحتي وارد ليگ شود.

*تيم ملي براي من اهميت دارد و هميشه هم با تمام وجود براي تيم ملي بازي کردم. با اين حال وقتي تصميم گرفتم که در ليگ برتر بازي نکنم، به اين فکر نکردم که تيم ملي را از دست بدهم يا خير. اگر به من نياز داشتند که سال آينده دعوت مي شوم و سعي مي کنم مثل هميشه آماده باشم. اگر هم نه که مشکلي ندارم و به ليگ سال آينده فکر مي کنم. تصميم با خودشان است که مرا در تيم ملي بخواهند يا خير.

تفاوت فاحش برانکو و شفر

شفر و برانکو، مربيان روزمه‌دار و موفقي هستند که در ايران هم محبوبيت زيادي دارند. هر دوي آنها هم کاملا قابل احترام هستند. با اين وجود، شايد يکي از دلايل اوج گرفتن پرسپوليس و رو به فرود رفتن استقلال در اين فصل، تفاوت ديدگاه دو مربي در قبال بازيکنان جدا شده باشد. برانکو که بعد از پيروزي بر السد به کشورش رفته بود، در بازگشت به تهران رودرروي خبرنگاران ايستاد و بار ديگر با لحن خاص خودش در مورد جدايي ستاره‌هاي پرسپوليس سخن گفت: «اين مسئله کاملا طبيعي است. ديديد که حتي رونالدو و نيمار هم از رئال و بارسلونا جدا شدند.» اين در حالي است که شفر هنوز نتوانسته با کوچ چند بازيکن اصلي‌اش به‌ويژه ابراهيمي و تيام کنار بيايد و گاه و بيگاه اين موضوع را تکرار مي‌کند. تازه فراموش نکنيم برانکو نمي‌توانست بازيکن بگيرد، اما شفر مي‌توانست.

نظر شما