شناسهٔ خبر: 28661429 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

دستگاه NGS زوجین نابارور را از مراجعه به تهران بی‎نیاز می‎کند

رییس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی گفت: دستگاه NGS  که توسط مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان خریداری و راه اندازی شده است، زوجین نابارور

صاحب‌خبر - رییس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی گفت: دستگاه NGS  که توسط مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان خریداری و راه اندازی شده است، زوجین نابارور استان را از مراجعه به تهران برای درمان‎های ناباروری بی‎نیاز می‎کند. 
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، دکتر جعفر محسنی در گفت‎وگو با خبرنگاران با بیان این مطلب اظهار کرد: 22 درصد زوجین در کشور با مشکل ناباروری مواجه بوده و نیازمند روش‎های کمک باروری هستند و بخشی از این روش‌‌ها به دلیل اینکه جنین‏‌ها دارای یک سری ناهنجاری های ژنتیکی هستند، منجر به نتیجه و صاحب فرزند شدن زوجین نمی‌شود. 
وی اضافه کرد: مطالعات نشان داده است که 75 درصد موارد کمک باروری که به شکست منجر می‎شود، ناشی از ناهنجاری‎های ژنتیکی در جنین هست، با توجه به کثرت مراجعان به مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی تبریز، بر آن شدیم تا با خرید دستگاه NGS در راستای تشخیص به موقع ناهنجاری‎ها قبل از انتقال جنین به رحم مادر تلاش کنیم. 
وی با اشاره به قابلیت‎های متعدد دستگاه NGS ادامه داد: از این دستگاه در درجه اول برای پی جی اس و تشخیص آنینوپلوئیدی همه کروموزوم‌ها استفاده می‎شود، به طوری که از کروموزوم‎های جنین در روز سوم و پنجم آزمایشگاهی نمونه برداری شده و اختلالات کروموزومی با استفاده از چیپ‎های موجود در این دستگاه و از یک سلول جنین، تشخیص داده می‎شود. 
محسنی افزود: در روش‎های قبلی، فقط امکان تشخیص آنینوپلوئید تا پنج کروموزوم (کروموزم‏های جنسی و سه کروموزومی که باعث بیشترین ناهنجاری‎ها می‎شوند) وجود داشت، اما با این دستگاه می‌توان کلیه کروموزوم‎‌های جنین را بررسی کرد. 
وی با بیان اینکه هدف ما راه‌اندازی غربالگری جنین به روش غیر تهاجمی یا NIPT است، اظهار کرد: با توجه به بررسی‎ها در سه ماهه اول و دوم بارداری، تعدای از جنین‎ها به دلیل در معرض خطر بودن، نیاز به بررسی دارند. 
وی ادامه داد: در حال حاضر تمام نمونه‎های شمالغرب کشور برای بررسی‎ با این روش به تهران و کشورهای خارجی ارسال می‎شوند، اما با راه‎اندازی دستگاه NGS در مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان، قادر به انجام تمامی این قابلیت‎ها خواهیم بود.     رییس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی با اشاره به قابلیت دیگر این دستگاه گفت: بررسی مشکل ژنوم انسان از دیگر قابلیت‎های این دستگاه بوده و با بررسی احتمال وجود ژن‎های معیوب می‎توان از بروز عقب ماندگی به خصوص در ازدواج‏های فامیلی جلوگیری کرد.     وی خاطرنشان کرد: بررسی بیان ژن‎های مختلف که در بروز بسیاری از بیماری‎ها از جمله کانسرها نقش دارند، از دیگر قابلیت‎های این دستگاه است.
انتهای پیام انتهای پیام

نظر شما