شناسهٔ خبر: 28659735 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

معارض سعودی مدعی شد؛ «خاشقچی» به دنبال تأسیس حزب سیاسی مخالف نظام سعودی بود

یکی از مخالفان دولت سعودی به نقل از «منبعی موثق» مدعی شد که روزنامه‌نگار سعودی ناپدید شده قصد تشکیل حزب سیاسی ملی مخالف نظام سعودی داشته و به همین دلیل کشته شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بیش از یک هفته از ناپدید شدن «جمال خاشقچی»، رونامه‌نگار و منتقد دولت سعودی می‌گذرد و در این ارتباط گزارش‌های ضد و نقیضی در مورد سرنوشت و دلایل ناپدید شدن او منتشر شده است.

طی این هفته، رسانه‌های عربی و غربی علت ناپدید شدن این روزنامه‌نگار سعودی را مخالفت او با سیاست‌های شخص «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد سعودی و پدرش  «سلمان بن عبدالعزیز» عنوان داشته‌اند.

اما «غانم الدوسری» از مخالفان نظام سعودی لندن نشین در تازه‌ترین اظهارات خود در ارتباط با ناپدید شدن خاشقچی گفت که این ستون‌نویس روزنامه واشنگتن‌پست قصد تشکیل حزب معارض داشته است که محمد بن سلمان از این نیت او با خبر می‌شود و مانع از این کار او می‌شود.

او چهارشنبه (۱۷ مهر) در حساب توییتری خود نوشت: «از یک منبع موثق با خبر شدم که "جمال خاشقچی" قبل از آنکه راهی ترکیه شود، در لندن با حقوق‌دانی دیدار داشت و به او گفته است که قصد دارد مخالفت خود با رژیم سعودی را علنی کند و حزب سیاسی ملی تشکیل دهد».

الدوسری در ادامه می‌نویسد: «متأسفانه این اطلاعات به "خرس گنده" (بن سلمان) درز کرده است از این رو او  برای ممانعت از این طرح دست به کار شده است».

 

سرنوشت این منتقد سعودی همچنان در هاله‌ای از ابهام است. با این حال روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقام بلندپایه ای در وزارت خارجه ترکیه امروز (چهارشنبه) نوشت که مقام‌های امنیتی ترکیه به این نتیجه رسیده‌اند که طرح ترور خاشقچی در استانبول بر اساس اوامر بالاترین سطح در دیوان پادشاهی سعودی صادر شده است.

در راستای ادعای غانم الدوسری، وب‌سایت خبری «دیلی بیست» نوشت که جمال خاشقچی قصد داشت تشکلی تحت عنوان «دموکراسی برای جهان عرب امروز» ایجاد کند که هدف خاشقچی از ایجاد چنین تشکلی خطاب قرار دادن افرادی است که در مورد «بهار عربی» شک و شبه داشتند.

به رغم اینکه تحقیقات در مورد سرنوشت رونامه‌نگار منتقد سعودی از سوی ترکیه همچنان ادامه دارد، ولی روایت کشته شدن این روزنامه‌نگار رویات غالب منابع اطلاعاتی و رسانه‌ای است.

خبرگزاری رویترز لحظاتی پیش  به نقل از دستگاه اطلاعاتی انگلیس گزارش داد که خاشقچی با یک مواد مخدر قوی در کنسولگری سعودی کشته شده است.

بر اساس این گزارش، یک منبع سعودی این خبر را در اختیار مأموران دستگاه اطلاعاتی انگلیس گذاشته است.

خبرگزاری مذکور همچنین نوشت که به اعتقاد مقام‌های ترکیه، خاشقچی برای مشخص شدن محل حضور خود، یک ساعت مچی آپل به همراه خود داشته است.

رویترز در مورد دو هواپیمایی که همان روز مراجعه خاشقچی به کنسولگری سعودی، در فرودگاه «آتاترک» استانبول به زمین نشسته بودند نیز گزارش داد که این دو هواپیما تیم امنیتی سعودی را به ترکیه منتقل کرده و هر دوی این هواپیماها متعلق به عربستان سعودی بوده است.

آقای خاشقچی سه‌شنبه هفته گذشته (۱۰ مهر) به همراه «خدیجه چنگیز»، نامزد خود برای انجام‌های کارهای اداری ازدواج به کنسولگری سعودی در شهر استانبول مراجعه کرده بود که از آن لحظه وی ناپدید شده است.

 


خدیجه چنگیز؛ نامزد خاشقچی

 

نامزد خاشقچی می‌گوید ادعای سعودی‌ها مبنی بر خروج جمال از ساختمان کنسولگری صحت ندارد و او هرگز از این ساختمان خارج نشده است.

ترکیه نیز در واکنش به این ادعای سعودی، از ریاض خواست برای ادعای خروج خاشقچی از کنسولگری خود شواهد مستدل و متقنی ارائه کند.

انتهای پیام/


 

نظر شما