شناسهٔ خبر: 28656573 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

بزرگترین اشتباه باشگاه، رفتن بازیکنان از تیم بود/ چرا استقلال، تیام را از دست داد؟

صاحب‌خبر -

 فریدون زندی معتقد است این فکر اشتباهی است که بگوییم، چون ایران در جام جهانی روسیه عملکرد خوبی داشت پس در جام ملت‌های آسیا می‌تواند به راحتی قهرمان شود. او این مسئله را تحلیل می‌کند و در نهایت می‌گوید کار برای تیم ملی بسیار سخت خواهد بود. فریدون همچنین درباره دربی و وضعیت استقلال هم حرف‌هایی می‌زند.


دو تیم نمی‌خواستند ببازند
دوست داشتم شهرآورد پرگل شود و قبل از بازی هم گفته بودم امیدوارم بازی طوری باشد که تماشاگران آن را بپسندند ولی اصلاً مسابقه قشنگی نبود. دو تیم خیلی محتاط بازی می‌کردند. متأسفانه فشار روی این دو تیم معمولاً خیلی زیاد است و ناخواسته استرس زیادی روی آن‌ها ایجاد می‌شود. استقلال از این می‌ترسید که مبادا بازنده باشد و شرایطش سخت‌تر شود، چون قبل از شهرآورد، تیم فقط یک مسابقه فصل را برده بود. اگر می‌بردند خیلی به نفع‌شان می‌شد. از طرف دیگر پرسپولیس هم نمی‌خواست قبل از بازی با السد در شهرآورد ببازد. فکر می‌کنم این تیم بیشتر تمایل داشت بازی مساوی تمام شود ولی استقلال هم نشان داد به مساوی راضی است.


نباید به بازیکنان خرده گرفت
طرفداران حق داشتند از شهرآورد ناراضی باشند، چون استقلال و پرسپولیس بهترین تیم‌های ایران هستند و توقع از آن‌ها بالاست. خیلی از بازیکنان دو تیم در حد تیم ملی هستند. وقتی این همه بازیکن خوب در زمین مسابقه هستند، همه توقع دارند بازی کیفیت بالایی داشته باشد. از طرف دیگر نمی‌توان به بازیکنان خرده گرفت، چون خود من در شهرآورد بازی کرده‌ام و می‌دانم چه استرس و فشاری به همه وارد می‌شود.


برد به نفع استقلال بود
به نظرم نتیجه مساوی بیشتر به نفع پرسپولیس شد، چون این تیم بالای جدول قرار دارد و از سویی تمرکزش بیشتر روی بازی با السد بود که در آن مسابقه موفق شود. یعنی در شهرآورد بازی می‌کردند ولی برایشان نتیجه بازی با السد مهمتر بود. در این شرایط مساوی بیشتر به نفع آن‌ها بود تا استقلال که نیاز داشت ببرد و در جدول شرایطش را بهتر کند. حالا دو بردی که تیم جلوی نفت مسجدسلیمان داشت می‌تواند روی روحیه بازیکنان اثر مثبت بگذارد.


توقعات از بازیکنان جدید زیاد است
تغییر زیاد در ترکیب کلاً زیاد خوب نیست ولی استقلال مجبور شد این تغییرات را انجام بدهد. اگر نگاه کنید مشکل اصلی استقلال در دو فصل گذشته شروع فصل بوده. هر بار تغییرات زیاد داشته‌ایم و از نظر بدنی هم خوب نبوده‌ایم ولی امسال تیم از نظر بدنی بد نبود و بیشتر تغییرات به چشم آمد. بزرگترین اشتباه استقلال این بود که بازیکنان فصل قبلش را از دست داد. مامه تیام باید در استقلال می‌ماند. باشگاه باید هر طور شده او را حفظ می‌کرد، چون تیام گل‌های مهمی برای تیم زد. وقتی مهاجمی در استقلال جا افتاده و این‌طور گل می‌زند چرا باید به دنبال بازیکن دیگری برویم؟ از سویی خیلی مهم است بازیکنی که تازه به تیم می‌آید در حد بازیکن قبلی باشد. همین مسئله فشار زیادی روی الحاجی گرو و نیومایر ایجاد کرد، چون همه از این دو توقع داشتند مثل تیام و جپاروف بازی کنند ولی نتوانستند. خرید‌های جدید استقلال هنوز جا نیفتاده‌اند و امیدوارم در ادامه فصل بتوانند خواسته‌ها را برآورده کنند.


تصمیم گرفتم در آلمان بمانم
درباره پیشنهاد استقلال... با من ابتدای فصل صحبت شد ولی تصمیم خودم این بود که در آلمان به کارم ادامه دهم. من با باشگاه سن‌پائولی قرارداد دارم. اینجا واقعاً امکانات برای پیشرفت خوب است. همان‌طور که می‌دانید آلمان یک بستر خوب برای پیشرفت مربیان مهیا کرده است. اگر بررسی کنید سن مربیان هم هر سال دارد پایین‌تر می‌آید. این یعنی به نسل جوان اعتماد کرده‌اند.
این فکر اشتباهی است...


تیم ملی در جام جهانی عملکرد خیلی خوبی داشت و همه دنیا تعریف کردند. اگر جلوی پرتغال خوش‌شانس بودیم می‌توانستیم حتی برنده شویم. به نظرم کار دفاعی ایران عالی بود. در بخش حمله هم بد عمل نکردیم. جلوی اسپانیا و پرتغال موقعیت‌های خطرناکی داشتیم که اگر دقت می‌کردیم گل می‌شد. با عملکردی که ایران در روسیه داشت حالا توقع این است قهرمان آسیا شویم ولی این اشتباه است که فکر کنیم مسابقات آسیایی خیلی راحت‎‌تر از جهانی است. این فکر اشتباهی است. مگر ژاپن، عربستان، استرالیا و کره در جام جهانی بد بودند؟ این تیم‌ها هم عملکرد خوبی داشتند. کره‌جنوبی موفق شد حتی آلمان را ببرد. استرالیا هم جلوی فرانسه خیلی خوب بازی کرد. ژاپن هم که توانست از گروهش بالا برود. این درست نیست که بگوییم، چون ما خوب بودیم، پس قهرمان آسیا هستیم. این رقبا هم قدرتمند هستند و جام را می‌خواهند. به خاطر همین رقابت‌های خیلی سختی در انتظار تیم ملی است. امیدوارم بهترین امکانات در اختیار ایران قرار بگیرد، چون تیم‌های آسیایی حالا بهترین امکانات را دارند و هزینه‌های زیادی کرده‌اند.

برچسب‌ها:

نظر شما