شناسهٔ خبر: 28655356 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

جاماندگان دولت ترامپ

از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا، موج بی‌سابقه‌ای از اخراج شدن‌ها در کاخ سفید به راه افتاده است.

صاحب‌خبر -

العالم - گزارش

خشم «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از همکارانش چندان به درازا نمی‌کشد. هر یک از آنها که انتقادی را به وی وارد کند، باید منتظر کنار گذاشته شدن خودش باشد.

ترامپ با قربانی کردن همراهان خود می‌خواهد تا بخشی از فشارهای وارد شده بر خود را تعدیل کند، ضمن آنکه این برکناری‌ها از سطح تنش‌ها در هیئت حاکمه خواهد کاست. جدا از نقش مشاوران ترامپ، ویژگی‌های شخص رئیس جمهوری و اتهام‌های مطرح شده علیه دولت جدید آمریکا، تأثیر فزاینده‌ای بر تزلزل در هیئت حاکمه گذاشته است که نگاهی کوتاه به تغییر و تحولات از این موضوع پرده برمی‌دارد.

ا- نیکی هیلی، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد: تاریخ استعفا: نهم اکتبر سال 2018 میلادی- تاریخ ترک کاخ سفید: پایان سال جاری میلادی

نیکی هیلی از سمت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد کناره گرفت. گفته می‌شود که استعفای او مورد پذیرش دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، قرار گرفته است. ترامپ گفت خانم هیلی پیش از این گفته بود قصد دارد مدتی استراحت کند.(جزییات بیشتر)

2- دان مک‌گان، مشاور حقوقی ترامپ: تاریخ کناره گیری: 29 اوت سال 2018- تاریخ ترک کاخ سفید: پاییز سال جاری میلادی

جدایی این وکیل ارشد که مسئولیت حقوقی امور کاخ‌سفید را بر عهده داشت، پس از آن روی می‌دهد که رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند مک‌گان طی چند ماه گذشته با تیم بازرس ویژه پرونده ادعایی نقش روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ همکاری گسترده کرده است.

این شائبه از آنجا قوت گرفته که مک‌گان در ستاد انتخاباتی ترامپ هم فعالیت و وکالت این ستاد را از سال ۲۰۱۵ بر عهده داشت.

با وجود این که جدایی وکلای کاخ‌سفید در دوران بر سرکار بودن یک دولت رویدادی غیرمعمول نیست، اما هم‌زمانی انتشار این گزارش‌ها با خبر جدایی دان مک‌گان باعث شده رسانه‌های آمریکایی فرضیه نارضایتی و شکراب شدن رابطه ترامپ با وکیل کاخ‌سفید را طرح کنند.

3- مارک شورت، مدیر امور حقوقی کاخ سفید: 12 ژوئیه سال 2018


مارک شورت از اول اوت دولت  ترامپ را ترک کرده و طبق گفته خودش در مرکز امور عمومی میلر در دانشگاه ویرجینیا مشغول به کار می شود.

4 - اسکات پروئت، رئیس سارمان حفاظت از محیط زیست آمریکا: پنجم ژوئیه 2018


اسکات پرویت چهره‌ای در دولت دونالد ترامپ است که بیشترین دو قطبی موافقان و مخالفان در رابطه با او شکل گرفته است، چهره‌ای که بسیاری از مقررات و قوانین مربوط به انرژی و صنایع را لغو کرد.
پرویت در نامه استعفای خود نوشته است: «حملات بی‌امان شخصی به من و خانواده‌ام بی‌سابقه هستند و صدمات بسیاری به همه ما وارد آورده است. «

5 -  تام هامن، رئیس موقت اداره مهاجرت و گمرک آمریکا: 29 ژوئن 2018


6 - «جو هاگین»، معاون ستاد کارکنان کاخ سفید: 19 ژوئن 2018


وی نقش موثری در برگزاری جلسه دیدار میان دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی داشت. هاگین از چهره های قدیمی حزب جمهوریخواه است که از دولت رونالد ریگان رئیس جمهوری سابق آمریکا طی دوره های مختلف در کاخ سفید حضور داشته است.

7 -  «تای کاب»، وکیل و مشاور قضایی ویژه کاخ سفید: دوم مه 2018


وی مسئولیت تماس و ارتباط با هیأت تحقیق تحت نظر پلیس فدرال را داشت؛ هیأتی که به ریاست «رابرت مولر» بازرس ویژه تحقیق درباره دخالت ادعایی مسکو در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در هشتم نوامبر سال ۲۰۱۶ میلادی تحقیق می‌ کند.

8 - تام باسرت، مشاور امنیت داخلی کاخ سفید: دهم آوریل 2018


یکی از مقامات دولت آمریکا اعلام  کرد که استعفای «تام باسرت» مشاور امنیت داخلی «دونالد ترامپ» در کاخ سفید، بنا به اصرار و درخواست «جان بولتون» مشاور امنیت ملی این کشور صورت گرفته است.

9 -  دیوید شالکین، وزیر امور کهنه سربازان آمریکایی: 28 مارس 2018


شالکین پس از برکناری خود گفت وزارت امور کهنه سربازان آمریکا سازمانی بسیار بزرگ با بروکراسی و مشکلاتی اساسی است. کسانی که در دولت دونالد ترامپ از «خصوصی سازی» در این وزارت حمایت و آن را دنبال می‌کردند، باعث برکناری او شده‌اند.

10 - «هربرت ریموند مک مستر» (اچ آر مک مستر)، مشاور امنیت ملی کاخ سفید: 22 مارس 2018



وی پس از «مایک فلین» مشاور امنیت ملی پیشین ترامپ که به دلیل ارتباط با روس ها در دوران رقابت های انتخاباتی اخراج شد، به این مقام رسید.

11-  رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا: 13 مارس 2018


ترامپ بعد از اعلام برکناری آقای تیلرسون گفت که آن دو در مسائلی مانند پرونده هسته‌ای ایران با هم اختلاف داشتند .

همچنین اختلاف نظر میان رکس تیلرسون و دونالد ترامپ ، بارها بر سر مسائل مختلف از جمله چگونگی برخورد با کرده شمالی رسانه‌ای شده است.

12- جان مک‌اِنتی، مشاور شخصی و دستیار خصوصی ترامپ: 13 مارس 2018


علت اخراج او پیوستن به کارزار انتخاباتی رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا در رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۲۰ میلادی اعلام شده است. براساس گزارشات وی مشاور ارشد این کمپین خواهد بود.

دلیل اصلی اخراج جان مک‌انتی هنوز مشخص نیست. روزنامه واشنگتن پست گزارش داد که جان مک‌انتی اخراج شد چراکه براساس تحقیقات صورت گرفته مشخص شد که وی به شدت به قمار وابسته است و مقامات نگران بودند که این عادت وی خطر امنیتی به وجود آورد.

13-  گری کوهن، مشاور اقتصادی ترامپ و مدیر شورای ملی اقتصاد آمریکا: ششم مارس 2018


وی به دلیل اختلاف‌نظر با تیم دونالد ترامپ بر سر موضوعات تجاری از جمله مخالفت با طرح افزایش تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا استعفا کرد.

14 -  هوپ هیکس، مدیر ارتباطات کاخ سفید: 28 فوریه 2018


وی که پیشینه‌ای در سیاست نداشت، در سال ۲۰۱۶ وارد ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ شد و پس از پیروزی او به عنوان مدیر روابط عمومی به کاخ سفید راه یافت.

برخی ادعا کردند که وی با آقای ترامپ روابط عاطفی پنهانی داشته است. دلیل اجبار او به ترک سمتش گفتن «دروغ‌های مصلحتی» بود، اما برخی معتقدند که علت اصلی استعفای وی اختلاف نظرهای سیاسی میان او و ایوانکا ترامپ، دختر رئیس جمهوری ایالات متحده بود.

15 -  ریچل (راشل) برند، معاون دادستان کل آمریکا و سومین مقام بلندپایه وزارت دادگستری این کشور: نهم فوریه 2018


استعفای برند تنها پس از 9 ماه از تصدی این مقام صورت گرفته است. روزنامه «واشنگتن پست» آمریکا گزارش داد که مولر بازپرس ویژه پرونده تحقیقات در مورد مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درتلاش است، درباره اخراج «مایکل فلین» مشاور سابق امنیت ملی و «جیمز کومی» رئیس پیشین اف بی آی جلسه پرسش و پاسخی با ترامپ برگزار کند.
دمکرات های آمریکا، به «دونالد ترامپ هشدار داده اند که از برکناری مقام های بلندپایه این کشور که در موضوع دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تحقیق می کنند ، خودداری کند.

16-  راب پورتر، منشی کارکنان کاخ سفید: هفتم فوریه سال 2018


یک وکیل آمریکایی و منشی کاخ سفید بود که به دلیل آنچه «خشونت خانگی علیه همسرش» خوانده شده است، از سمت خود استعفا کرد. گرچه پس از ادعای جینی ویلوبی (Jennie Willoughby)، همسر سابق راب پورتر در مورد آزارگری او، کاخ سفید از پذیرش این اتهام و اخراج وی خودداری کرد، اما به نظر می‎رسد پس از آنکه خانم ویلوبی کاخ سفید را متهم کرد که با حمایت از همسر سابقش در پی عادی سازی خشونت خانگی است، راب پورتر مجبور به استعفا از سمت خود شد.

17- اندرو مک‌کیب، قائم مقام رئیس اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف بی آی): 29 ژانویه سال 2018


وی پس از برکناری جیمز کومی، رییس اف بی آی ، موقتا ریاست اف بی آی را برعهده گرفت و در تحقیقات نماینده ویژه وزارت دادگستری درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هم نقش داشته است.
آقای ترامپ متهم است که آقای کومی را به خاطر تحقیقات درباره ارتباط مایک فلین، مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید با روسیه بر کنار کرده است.

آقای ترامپ همچنین از ارتباطات همسر آقای مک کیب با هیلاری کلینتون ابراز ناخرسندی کرده بود.

جمهوری خواهان به خاطر همین ارتباطات، اندرو مک کیب را به جانبداری سیاسی در تحقیقات مربوط به پرونده روسیه متهم کرده‌اند.

18- ریک دیربورن، معاون رئیس کارکنان کاخ سفید: 21 دسامبر سال 2017 میلادی


پای ریک دیربورن به پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا باز شده بود. وی سال گذشته ایمیلی به اعضای ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ فرستاده بود  و در آن اطلاعاتی درباره فردی که قصد برقراری ارتباط میان اطرافیان ترامپ و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه داشت، ارائه کرده بود.

19- اوماروسا مانیگو نیومن، معاون و مشاور ترامپ و مدیر دفتر ارتباطات عمومی کاخ سفید: 13 دسامبر سال 2017


او یک مجری و ستاره تلوزیونی برنامه‌های واقع‌نما (reality show) بود که به سمت مدیر اجرایی ارتباطات دفتر روابط عمومی دونالد ترامپ منصوب شد. با این وجود، او در اوایل سال جاری میلادی وادار به استعفا شد. سارا سندرز (Sarah Sanders)، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید درباره خروج او از این سمت گفت: «وی به دنبال یافتن فرصت‌های شغلی بهتر از سمت خود استعفا کرد.»

20- دینا پاول، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در امور راهبردی: هشتم دسامبر سال 2017


پاول دی ماه سال گذشته از سمت خود به عنوان مشاورامنیت ملی آمریکا در امور راهبردی استعفا کرده و به بانک «گلدمن سکس» محل کار قبلی خود بازگشت. و امروز دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا گفت که پاول را به عنوان جایگزی هیلی بررسی می کند.

21- تام پرایس، وزیر بهداشت و خدمات انسانی آمریکا: 28 سپتامبر سال 2017


وی در پی افزایش انتقادها از سفرهای متعدد او با جت های اختصاصی و صرف صدها هزار دلار از بودجه دولتی برای انجام این سفرها، ناچار به استعفاء شده است.

22- سباستین گورکا، مشاور کاخ سفید: 25 اوت سال 2017


گفته شده که او با اچ ار مک‌مستر، مشاور امنیت ملی آمریکا اختلاف‌نظرهایی داشت و منتقد سیاست جدید آمریکا در افغانستان بود.

حضور او در دولت آقای ترامپ با بحث‌هایی همراه بود. شماری از سابقه کم و دید ایدئولوژیک او به مسایل انتقاد می‌کردند.

23-  استیو بنن، استراتژیست ارشد کاخ سفید: 18 اوت سال 2017


به عنوان استراتژیست ارشد و مشاور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا فعالیت می‌کرد. او در دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰ از افسران نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا بود در پنتاگون نیز کار می‌کرد. سپس به بازرگانی و مدیریت رسانه‌ای روی آورد. او در کارزار انتخاباتی ۲۰۱۶ میلادی ایالات متحده از مشاوران آقای ترامپ بود. پس اخراج وی از کاخ سفید، آقای ترامپ در بیانیه‌ای گفت: «استیو بنن هیچ ارتباطی با من و ریاست‌ جمهوری‌ام ندارد. وقتی او اخراج شد، نه تنها کارش بلکه عقلش را هم از دست داد.». با این حال آقای بنن پس از ترک سمت خود به رسانه‌ها گفت: «گمان می‌کنم خارج از کاخ سفید می‌توانم موثرتر عمل کنم. »

24-  کارل آیکان، مشاور ویژه دونالد ترامپ: 18 اوت سال 2017


وی از آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ، به سمت مشاور اقتصادی رئیس جمهور دست یافته است پس از متهم شدن به انجام "مشاوره های اقتصادی براساس منافع شخصی" از سمت خود استعفا کرد.

25 - آنتونی اسکاراموچی، مدیر روابط عمومی کاخ سفید: 31 ژوئیه سال 2017



وی ده روز پس از انتصاب از سمت خود کنار رفت و از همان بدو ورود به کاخ سفید خبر ساز شده بود. او در همین مدت زمان کوتاه تا آنجا پیش رفت که ضمن انتقاد تند از دو تن از نزدیکان دونالد ترامپ، رییس دفتر او را هم به درز اطلاعات محرمانه به رسانه ها متهم کرد.

26- راینس پریبس، رئیس کارکنان کاخ سفید: 28 ژوئیه سال 2017


وی به درخواست جان بولتون از سمت خود برکنار شد. پس از وی جان اف. کلی (John F. Kelly) ژنرال بازنشسته تفنگداران نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا این سمت را برعهده گرفت.

27- شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید: 21 ژوئیه سال 2017


استراتژیست سیاسی آمریکایی، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید و اداره‌کننده ارتباطات دونالد ترامپ بود. وی از آغاز دولت دونالد ترامپ در ژانویه ۲۰۱۷ در مقام سخنگوی کاخ سفید فعالیت می‌کرد. رسانه‌های آمریکا دلیل استعفای او را اختلاف نظر با رئیس جمهور آمریکا بر سر انتصاب آنتونی اسکاراموچی (Anthony Scaramucci) مدیر جدید ارتباطات کاخ سفید عنوان کرده‌اند. با این وجود آقای اسکاراموچی نیز تنها ده روز پس از انتصاب از سمت خود کنار رفت. شان اسپایسر یک راست‌گرای تندرو به شمار می‌رود و به نظر می‌رسد که به دلیل عقاید افراطی خود از سمتش کنار گذاشته شده است. همچنین گفته می‌شود که آقای ترامپ از عملکرد شان اسپایسر رضایت نداشته است. وی اعلام کرده است که در اواسط سال جاری میلادی کتابی در مورد دوران فعالیتش در کاخ سفید و همکاری با دونالد ترامپ منتشر خواهد کرد.

28- جیمز کومی، رئیس اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف بی آی): نهم مه سال 2017


او رییس« اف بی آی» بود. کومی در ماه می از سمت خود برکنار شد. دونالد ترامپ، جیمز کومی را به اتهام عملکرد نامطلوبش در رسیدگی به ماجرای جنجالی ایمیل‌های هیلاری کلینتون اخراج کرد. دموکرات‌ها می‌گویند که دلیل اصلی اخراج کومی، اصرارش به ادامه تحقیقات درباره اتهام تعاملات سری ستاد انتخاباتی ترامپ با روسیه بوده است.

29- کی. تی. مکفارلند، قائم مقام مشاور امنیت ملی کاخ سفید: نهم آوریل سال 2017


مجری و تحلیلگر سیاسی- امنیتی شبکه خبری فاکس نیوز که از سوی ترامپ به این سمت منصوب شد ، با گذشت چند هفته از استعفای اجباری مایک فلین مشاور ترامپ، مجبور به استعفا شد . دلیل عمده تصمیم مک مستر رئیس فعلی شورای امنیت ملی کاخ سفید به کنار گذاشتن مک فارلند اختلاف نظر و برخورد شیوه ها و رویکرد های امنیتی او با برخی از اعضای دایره امنیتی کاخ سفید ذکر شده است.

30- کیتی والش، معاون رئیس کارکنان کاخ سفید: 30 مارس سال 2017


وی در کارزار انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ ایالات متحده از مشاوران دونالد ترامپ بود. وی از طرفداران ترامپ و از وطن‌پرستان افراطی بود که از سمت خود برکنار شد.

31- پریت باهارا، دادستان سرشناس بخش جنوبی نیویورک: یازدهم مارس سال 2017


وی یکی از دادستان های عالی‌رتبه آمریکا بعد از آنکه با دستور دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، مبنی بر استعفا مخالفت کرد، از مقام خود عزل شد.

32- مایکل فلین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید: 13 فوریه سال 2017


مشاور سابق امنیت ملی دونالد ترامپ، نخستین فرد بلند پایه‌ای بود که از کاخ سفید اخراج شد. اخراج او از کاخ سفید به عنوان یک خود آسیب زنی بزرگ برای ترامپ تلقی می‌شود. ترامپ فوریه امسال، زمانی مجبور به اخراج فلین شد که واشنگتن پست فاش کرد او در جریان مذاکرات با روسیه در زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دروغ پراکنی کرده است.

33- سالی ییتس، دادستان کل موقت آمریکا: 30 ژانویه سال 2017



کاخ سفید در واکنش به اعتراض دادستان کل آمریکا که گفته بود از سیاست مهاجرتی رئیس جمهوری جدید پیروی نمی کند، وی را از کار برکنار کرد.

34- کوری آر. لواندوفسکی، مدیر سابق ستاد انتخاباتی ترامپ


نظر شما