شناسهٔ خبر: 28654291 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

منتقدان رژیم سعودی در خطرند

مخالفان خارج نشين نظام سعودی نگرانند؛ هیچ طرحی برای تعدیل قدرت یکی از معدود سلطنت‌های مطلقه پادشاهی جهان وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل  خبرگزاري صدا و سيما روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی با اشاره به ناپدید شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار مخالف سعودی در ترکیه نوشت منتقدان رژیم سعودی هر کجا که باشند در خطر قرار دارند.
 
برخورد با نخست وزیر لبنان
در این گزارش آمده است: حجم جاه طلبی های عربستان سعودی برای کنترل -هم در داخل و هم در فراسوی مرزهای آن- در پایان سال دو هزار و هفده برای جهان مشخص شد، زمانی که نخست وزیر منتخب یک کشور دیگر طی یک سفر رسمی به ریاض ناپدید شد.
سعد حریری نخست وزیر لبنان ظاهرا با سیاست مماشات خود در ارتباط با حزب الله سبب ناامیدی و سرخوردگی مقامات عربستان سعودی شد، اما آنها زمان و صبر لازم را برای استفاده از تاکتیک های دیپلماتیک معمول از قبیل اعمال ­تهدیدهای اقتصادی یا سیاسی نداشتند. حریری در عوض در بازداشت خانگی قرار گرفت و مجبور شد نامه استعفایش را امضا کند. اما پیام این کار واضح بود: عربستان سعودی صلاحیت و حوزه قضایی و حدود مرزهای خود را در این باره مد نظر قرار نداد.
 
ماجرای خاشقجی
هفته گذشته این موضوع بار دیگر تکرار شد، زمانی که جمال خاشقجی یکی از مهمترین منتقدان دولت سعودی پس از وارد شدن به کنسولگری این کشور در استانبول مفقود شد. مقامات ترکیه ادعا کردند او در داخل ساختمان کنسولگری عربستان به قتل رسید. مقامات سعودی این موضوع را رد کردند که خاشقجی ربوده یا کشته شده است اما هیچ گونه شواهدی ارائه نکردند که نشان دهد او ساختمان کنسولگری را ترک کرده یا این که همچنان زنده است.
 
ربودن فعال کمپین حق رانندگی زنان عربستان از خیابان های امارات
یکی از منتقدان دیرینه حکومت ریاض می گوید ناپدید شدن او نشان دهنده الگویی از ارعاب در سطح بین المللی است. منال الشریف فعال حقوق زنان که در استرالیا مستقر است، در مقاله ای در ارتباط با خاشقجی نوشت: "مخالفان سعودی که در خارج زندگی می کنند همواره در ارتباط با دسترسی مقامات به خودشان نگران هستند." لوجین الهتلول فعالی که یکی از برجسته ترین چهره ها در کمپین حق رانندگی زنان بود در ماه مارس از خیابان های امارات ربوده شد. او به عربستان سعودی بازگردانده و در ماه مه بازداشت شد.
 
بازداشت شاعری در کویت
یک فعال دیگر می گوید همسرش که یک بازیگر است در اردن و در همان زمان ها دستگیر شد و برای جدا شدن از همسرش تحت فشار قرار گرفت. گروه های حقوق بشری اعلام کردند نواف الرشید، شاعری که هیچ گونه پرونده سیاسی ندارد، در کویت بازداشت و به عربستان سعودی فرستاده شد. در ارتباط با این انتقال ها هیچ گونه پرونده حقوقی مشخصی ارائه نشده است.
 
بازداشت برادران فعال رسانه ای منتقد مستقر در کانادا 
شهروندان عربستانی که از دسترسی فوری مقامات سعودی یا عوامل آن خارج هستند می گویند به سبب صحبت کردن با اقدامات تلافی جویانه مواجه هستند. عمر عبدالعزیز فعال مخالفی که در کانادا مستقر است امسال اعلام کرد به سبب تلاش های او در رسانه های اجتماعی، برادرانش دستگیر شده اند. حتی منتقدان خارجی تحت فشار قرار دارند. زمانی که وزارت امور خارجه کانادا از ریاض خواست مخالفان بازداشت شده را آزاد کند، مقامات سعودی با اخراج سفیر کانادا و تعلیق روابط تجاری و سرمایه گذاری با اوتاوا به این موضوع واکنش نشان دادند.
 
هیچ گونه طرحی برای تعدیل قدرت یکی از معدود سلطنت های مطلقه پادشاهی در جهان وجود ندارد
واکنش شدید به انتقادات -چه در داخل و چه در خارج- به صورت فزاینده ای کار محمد بن سلمان ولیعهد و حاکم واقعی عربستان سعودی محسوب می شود. او که جوان ترین مرد طی چند دهه برای اداره امور در این پادشاهی غنی از نفت محسوب می شود، با دقت تصویری از خود را به عنوان یک اصلاح کننده در راستای مدرنیزه سازی ایجاد کرد. 
او همچنین اعلام کرد تمایلش برای تغییر شامل سیاست نمی شود. هیچ گونه طرحی برای تعدیل قدرت یکی از معدود سلطنت های مطلقه پادشاهی در جهان وجود ندارد. زمانی که محمد بن سلمان ممنوعیت بر رانندگی زنان را لغو اما زنانی را دستگیر کرد که برای این تغییر تلاش کرده بودند، او اعلام کرد هیچ گونه تغییری را در ارتباط با دولت تاب نمی آورد.
 
ناپدید شدن روزنامه نگار برجسته در سطح بین المللی ضربه ای به جهان بود
جمال خاشقجی احتمالا به طور خاص به سبب پیشینه اش و ارتباطاتش به عنوان یک منتقد فردی هشدار آمیز محسوب می شد. او سالها در کانون رسانه ها و دستگاه سیاسی عربستان سعودی کار کرد. ناپدید شدن او -که یکی روزنامه نگار برجسته در سطح بین المللی بود و برای واشنگتن پست هم کار می کرد- ضربه ای به جهان بود. جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد در پی یافتن "پاسخ های فوری" است.
شریف گفت اگر او به قتل رسیده باشد، می توان این اقدام را تشدید تلاش ها برای کنترل مخالفان دانست. او گفت: "تا جایی که می دانم، گزارش هایی در ارتباط با ربودن او منتشر شده است اما گزارشی درباره ترور او منتشر نشده است. این بخشی از یک طرح دولتی برای ساکت کردن انتقادات از مقامات سعودی است."
 
در یک سال اخیر بیش از 15 فعال مطبوعاتی سعودی در شرایطی مبهم ناپدید شده‌اند
به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، سازمان خبرنگاران بدون مرز روز چهارشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد از یک سال پیش تا کنون بیش از پانزده روزنامه نگار و وبلاگ نویس سعودی در شرایطی کاملا مبهم و نامشخص توسط پلیس و نیروهای امنیتی رژیم عربستان سعودی بازداشت شده اند.
سازمان خبرنگاران بدون مرز در بیانیه خود خواستار آن شد که یک تحقیق بین المللی مستقل و دقیق درباره سرنوشت جمال خاشقجی که یک هفته پیش در شرایطی به شدت اسرارآمیز در استانبول ناپدید شد، صورت گیرد.
در بیانیه سازمان خبرنگاران بدون مرز مستقر در پاریس آمده است:" ناپدیدشدن خاشقجی نیز در راستای موج سرکوبهای شدید و به شدت مبهمی صورت گرفته که روزنامه نگاران و فعالان مطبوعات سعودی از مدتها پیش با آن روبرو هستند. برای مشخص شدن آنچه به سر این روزنامه نگار منتقد سعودی آمده لازم است که یک تحقیق بین المللی مستقل و جدی صورت گیرد."
سازمان خبرنگاران بدون مرز در بیانیه خود افزود ناپدیدشدن مرموز خاشقجی در شرایطی اتفاق افتاد که سرکوب روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان توسط رژیم عربستان سعودی آشکارا تشدید شده است. از سپتامبر گذشته تا کنون بیش از پانزده روزنامه نگار در عربستان سعودی در شرایطی به شدت مبهم و نامعلوم بازداشت شده اند. در اکثر این موارد، حتی خبر بازداشت فعالان رسانه نیز توسط ریاض تایید نشده است و مقامات دولت عربستان نه تنها مکان بازداشت این افراد را اعلام نکرده اند بلکه حتی رسانه ها و افکار عمومی را در جریان اتهاماتی که بر ضد این افراد مطرح است، قرار نداده اند.
سازمان خبرنگاران بدون مرز در بیانیه خود به چند مورد از این بازداشتها از جمله پرونده صالح الشیهی اشاره کرده است. الشیهی دسامبر گذشته ناپدید شد اما خبر بازداشت او فوریه سال دو هزار و هجده و زمانی تایید شد که خانواده و بستگان او اطلاع پیدا کردند که وی به پنج سال حبس محکوم شده است. مورد دیگری که سازمان خبرنگاران بدون مرز در بیانیه خود به آن اشاره کرد پرونده فیاض بن دمخ روزنامه نگار و شاعر معروف سعودی است. این فعال مطبوعاتی و شاعر سعودی سپتامبر سال دو هزار و هفده درست در زمانی که قصد داشت یک شبکه اطلاع رسانی در کویت راه اندازی کند، ناپدید شد و دیگر خبری از او در دست نیست. رسانه های محلی اعلام کرده اند این روزنامه نگار منتقد خاندان سعود در کویت ربوده شده و به عربستان مسترد شده است.

نظر شما