شناسهٔ خبر: 28644877 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

یادداشت رسیده:

از مبارزه با پولشویی تا حمایت از تروریسم جهانی

حوزه/ مبارزه با پولشویی بهانه ای بزرگ از سوی استکبار جهانی برای رصد وضعیت اقتصادی و نظای کشور ایران است و این درحالی است بنابر اصل ۷۲ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی نمی تواند قوانینی وضع کند که با اصول و احکام مذهب رسمی کشور و یا قانون اساسی مغایرت داشته باشد؛ از این رو پیمان FATF مصداق بارز قاعده فقهی نفی سبیل است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، «FATF دست چه کسانی را می‌بندد؟» تیتر یکی از گزارش‌های پربازدید سایت خبری رادیو فردا است، فرنوش امیرشاهی نویسنده این متن کلام خود را این‌گونه آغاز می‌کند: «لایحه‌ای که بعد از هشت سال بحث و تعلیق در دستور کار مجلس دهم قرارگرفته بود، با تهدید و بلوا دوباره معلق شده است.» و با توضیح کامل از روند FATF در ایران به بررسی مخالفان کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم می‌پردازد.

قصد دارم شرایط فعلی ایران را باکمی خیال‌پردازی بیان کنم، تصور کنید که ما در میدان جنگی قرارگرفته‌ایم که یک‌طرف میدان ایران و در طرف دیگر لشکرهایی که پرچم‌های متفاوتی در بین آن‌ها مشاهده می‌شود وجود دارد، به روبروی خود که نگاه می‌کنم پرچم کشور آمریکا و اسرائیل را جلوی خود می‌بینم با نگاه به دست راست این لشکر متوجه پرچم‌های کشورهای عربی و مرتجعان منطقه خاورمیانه می‌شوم در دست چپ لشکر تعدادی پیاده‌نظام می‌بینم که با دو گروه قبلی فرق دارند ولی پرچمی در میان آن‌ها پیدا نیست!

ایران همچون جنگ تحمیلی به‌صورت مستقیم با جهان استکبار در حال جنگ اقتصادی است، این مسئله صحیح است که اروپا همچنان از برجام خارج نشده اما عملاً در لشکر آمریکا و روبروی کشور ایران ایستاده و در حال عملی کردن دستور آمریکا و اسرائیل است و این در حالی است که عده‌ای هنوز امید به برجام، در دل آن‌ها وجود دارد.

از بحث دور نشویم، امیرشاهی در بخشی از متن خود با اشاره به کمک ایران به گروه‌های مقاومت همچون حزب‌الله لبنان و حماس در فلسطین، انصار الله در یمن این مسئله را مطرح می‌کند که «اهمیت خارج شدن ایران از لیست سیاه ازآن‌جهت است که وقتی کشوری در این فهرست باشد، قادر به انجام معاملات و مبادلات مالی و بانکی با کشورهای دیگر نیست.»

در ادامه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نگران‌ترین نهاد نسبت به تصویب FATF مطرح می‌کند، می‌نویسد «گروه‌های نزدیک به نهادهای نظامی و سیاسی قدرت در ایران نگران هستند که با ایجاد شفافیت مالی، دیگر راهی برای دور زدن تحریم‌ها وجود نداشته باشد. به همین دلیل نیز تن دادن به لوایح چهارگانه مبارزه با پول‌شویی را «خود تحریمی» تعبیر می‌کنند.» و ماجرای خود تحریمی بانک‌های ایرانی را این‌گونه مطرح می‌کند «کما اینکه شهریور سال گذشته بانک‌های ملت و سپه با ارجاع به تحریم‌های خارجی از ارائه خدمات ارزی به قرارگاه خاتم‌الانبیا و یک شرکت وابسته به آن خودداری کردند.»

اما اصل مطلب اینجا است که: این نوشته در تاریخ 27 خردادماه سال 97 منتشرشده و با نگاهی سرسری و کوتاه به این یادداشت متوجه این مسئله می‌شویم که پذیرفتن FATF بر ضرر کشور و ملت ایران است و سؤال اینجا است که چگونه این مسئله در 15 مهر 97 در مجلس به تصویب رسید.

وقتی حرف از تروریست به میان می‌آید بدون شک ذهن هر ایرانی متوجه رژیم صهیونیستی و جنایات آن‌ها در فلسطین و کسانی که در یمن و سوریه و عراق به کودک کشی می‌پرداختند معطوف می‌شود، حال چه اتفاقی رخ‌داده که ما بر سر میزی می‌نشینیم که اسرائیل و آمریکا با کارنامه‌ای ننگین تبدیل به مدعی حقوق بشر شده و فلسطین و یمن و سوریه و عراق تروریست می‌شوند؟

 این در حالی است که حضرت آیت‌الله نوری همدانی در مورخه 11 مهرماه سال جاری در درس خارج خود بیان می‌کند: اعضای این قرارداد اسرائیل کودک کش اخلالگر و عربستان سعودی را تروریست نمی‌داند؛ اما حزب‌الله لبنان را تروریست می‌دانند؛ این کارها نقشه‌ای برای جلوگیری از پیشرفت نظام و اسلام است و مجلس و وکلای ملت باید مراقب باشند که این قرارداد شبیه برجام نشود.

آیا بهانه حامیان این قرارداد فعالیت مالی در بانک‌های بین‌المللی است؟ ایران که در برجام به‌تمامی عهدهای خود عمل کرد اما باز شاهد خروج آمریکا از برجام بودیم و این در حالی است که کسانی که حامی این قرارداد هستند نمی‌توانند به ملت ایران تضمین بدهند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان،  در جلسه علنی امروز (یکشنبه 15 مهر) مجلس که با موضوع بررسی پیوستن ایران به FATF برگزار شد می‌گوید: نه بنده و نه آقای رئیس‌جمهور نمی‌توانیم تضمین بدهیم با پیوستن به این کنوانسیون مشکلات حل خواهد شد ولی تضمین می‌دهیم با نپیوستن به آن، آمریکا مشکلات را برای ما ایجاد خواهد کرد. (منبع)

حال در این عرصه از نبرد، دشمن به ما پیشنهاد می‌کند که باید خلع سلاح شوید و عده‌ای از ایران این مسئله را می‌پذیرند و هیچ تضمینی برای زنده ماندن نمی‌دهند آیا عقل سلیم این مسئله را می‌پذیرد؟

خود تحریمی زمانی رخ می‌دهد که بخش‌های مالی کشور تابع دشمن باشند و منافع ملی را تحریم کنند، آن زمان است که ایران اسلامی قادر به دفاع نبوده و اتفاقی که در کشورهای منطقه به وقوع پیوسته عملی می‌شود.

مبارزه با پولشویی بهانه ای بزرگ از سوی استکبار جهانی برای رصد وضعیت اقتصادی و نظای کشور ایران است و این درحالی است که بنابر اصل ۷۲ قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی نمی تواند قوانینی وضع کند که با اصول و احکام مذهب رسمی کشور و یا قانون اساسی مغایرت داشته باشد؛ از این رو پیمان FATF  مصداق بارز قاعده فقهی نفی سبیل است.

سعید حضرتی

 

 

نظر شما