شناسهٔ خبر: 28640345 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

شکستن سکوت برای قربانیان تجاوز جنسی چه مزیتی دارد؟

صاحب‌خبر -
خرداد:بسیاری از پرونده‌های تجاوز جنسی به خاطر «قانون مرور زمان» یا نداشتن شواهد کافی بسته می‌شوند؛ اما علی‌رغم فقدان مجازات برای این جرم‌، گزارش دادن و شکستن سکوت برای قربانیان مزایای قابل‌توجهی دارد.

Ø´Úستن سÚوت برای قربانیان تجاوز جنسی چه مزیتی دارد؟

آتنا شهبازی- جنبش METOO# ده‌ها تن از شخصیت‌های قدرتمند هالیوود را به تبعید فرستاد؛ اما تعداد کمی از آن‌ها با دستبند دیده یا به زندان فرستاده شدند. این موضوع نشان‌دهنده این است که فقدان مجازات برای این جرم‌ کاملاً عادی است.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین به نقل از اسوشیتدپرس، هاروی واینستین، تهیه‌کننده فیلم برجسته آمریکایی در نیویورک به تجاوز جنسی متهم شد و پس از آنکه داستان واینستین در نیویورک‌تایمز و نیویورکر موجب افشا شدن موجی از آزارواذیت جنسی در هالیوود شد، بیل کازبی، کمدین آمریکایی به خاطر اتهام جنسی به زندانی در پنسیلوانیا فرستاده شد؛ اما این دو شخصیت استثنا بودند.

در ماه نوامبر کارگروهی برای رسیدگی به اتهامات شخصیت‌های مشهور توسط جک لاسی، دادستان کل لس‌آنجلس تشکیل شد و نزدیک به 24 پرونده مورد بررسی قرار گرفت؛ اما هیچ‌‌کدام از آن‌ها محکوم نشدند. فقدان پیگرد قانونی از درگیری بین مفهوم #METOO که قربانیان را تشویق می‌کند بعد از سال‌ها و حتی چندین دهه از سوءاستفاده و آزارواذیت جنسی سکوت را بشکنند و یک سیستم قانونی که مستلزم گزارش سریع جنایات و شواهد سفت‌وسخت است، شکل می‌گیرد.

این کارگروه اتهامات عنوان شده علیه 22 مظنون، ازجمله واینستین، کوین اسپیسی، جیمز توباک، نویسنده و کارگردان آمریکایی و لسلی مونوز، مدیر اجرایی سی بی اس را مورد بررسی قرار دادند. همه آن‌ها داشتن رابطه جنسی بدون رضایت متقابل را انکار کردند.

اتهامات اغلب آن‌ها رد شده است. پرونده مواردی مانند واینستین و اسپیسی که شامل 6 مظنون هستند، همچنان باز است. دلیل بسته شدن پرونده 14 مورد دیگر این بود که شکایاتشان دیر گزارش شده بود؛ بنابراین مشمول «قانون مرور زمان» بودند. تعداد باقی مانده هم یا شواهد کافی نداشتند یا حاضر به همکاری با محققان پس از گزارش حادثه نشدند.

در حالی که چندین مدعی از نتیجه گرفتن ناامید شده بودند، به دلایل مختلف عاطفی یا عملی از صحبت کردن با پلیس و دادستان خوشحال بودند.

ملیسا شومن که پرونده او علیه نیک کارتر، خواننده گروه «بک استریت بویز» به خاطر «قانون مرور زمان» بسته شد، گفت: «من این پرونده را برای خودم نبسته بودم؛ اما یکی از بهترین‌ کارهایی که انجام دادم اطلاع دادن به مقامات بود. با گزارش دادن و شکستن سکوت توانستم این موضوع را از ذهن و بدن خودم خارج کنم.»

شومن اظهار داشت که کارگروه و محققان رفتار بسیار خوبی با او داشتند. او گفت که احساس کردم من را حمایت می‌کنند، به من گوش می‌دهند و باورم دارند.

نیک کارتر از همان ابتدا این اتهام را رد کرد. او از طریق وکیلش اعلام کرد که احساس اعتمادبه‌نفس دارم و خوشحالم که این موضوع را پشت سر گذاشتم.

گزارش دادن و شکستن سکوت مزایای قابل‌توجهی دارد. در کالیفرنیا، قربانیان به‌سادگی با گزارش حادثه به پلیس می‌توانند از روان‌درمانی مجانی بهره‌مند شوند. گزارش کردن همچنین می‌تواند جرأت دیگر قربانیان را افزایش دهد و به تحقیقات جدیدتر کمک کند.

نظر شما