شناسهٔ خبر: 28629271 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

نگاهی به 3حادثه تلخ یک سال گذشته در داخل کشور

از سقوط بهمن تا زلزله کرمانشاه

صاحب‌خبر -

صبح روز 17 آذرماه بود که خبر گرفتار شدن 14 کوهنورد مشهدی به همراه یک کوهنورد الیگودرزی در ارتفاعات «کول جنو» اشترانکوه لرستان روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت تا عملیات جست‌وجو برای یافتن این کوهنوردان آغاز شود. از میان این 15 کوهنورد 8نفر به دلیل ریزش بهمن مفقود شده بودند که با تلاش و جست‌وجوهای فراوان نیروهای امداد و نجات هلال‌احمر استان لرستان و فدراسیون کوهنوردی در فاصله زمانی یک هفته‌ای پیکر این تعداد از کوهنوردان پیدا شده و در مراسمی تشییع شدند. یک کوهنورد دیگر نیز به‌دلیل سرمازدگی در همان ساعات اولیه این حادثه در بیمارستان الیگودرز جان خود را از دست داد و 6 کوهنورد دیگر در سلامت کامل به‌سر می‌برند. بر این اساس، در این حادثه 9 کوهنورد به نام‌های علیرضا عامری، مرتضی غلام‌پور، مجیدزاده تراب، امان‌الله جوکار، ناصر اکبری، مهشید جان‌محمدی، اکرم حقانی، علی قاسم‌زاده و علی حسینی جان باختند و امیر تقی‌زاده، محمود فرنوش‌فر، حسن موسوی، سروش قادری، محسن اشرفی و سید رضا وحیدی 6 کوهنورد دیگری بودند که در این حادثه نجات یافتند. اشتباه در برآورد زمانی، انحراف از مسیر اصلی و اولیه، عدم توجه به هشدارهای هواشناسی در مورد افت دما و ریزش بهمن و خیلی از موارد دیگر از مهمترین اشتباهاتی بود که جان 9 کوهنورد را در حادثه اشترانکوه گرفت. درباره علت این حادثه موضوعات مختلفی مطرح می‌شود که در این گزارش به بررسی آن می‌پردازیم.
زلزله‌ای به بزرگی ۷.۳ ریشتر ساعت ۲۱ و ۴۸ دقیقه شامگاه یکشنبه (بیست و یکم آبان ماه) استان کرمانشاه و مناطقی از عراق را لرزاند. این زلزله در استان کرمانشاه حوالی ازگله در عمق ۱۱ کیلومتری زمین روی داد. شدت این زمین لرزه به اندازه‌ای بود که در بیشتر استان‌ها و برخی کشورهای منطقه نیز احساس شد. این زلزله به 7شهرستان و یک هزار و ۹۵۰ روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرده است. طبق گفته رئیس مرکز لرزه‌نگاری ایران چندین پیش‌لرزه قبل از زلزله ۷٫۳ ریشتری حوالی ساعت ۲۱ تا ۲۱:۴۸ اتفاق افتاده که موجب هشیاری مردم شد که بزرگترین این پیش لرزه‌ها به قدرت ۴/۵ ریشتر ثبت شده.  تعداد کشته‌ها در ایران به 620 نفر رسید  و همچنین ۹٬۳۸۸ نفر نیز زخمی شدند و حدود ۷۰هزار نفر بی‌خانمان شدند. شهر ازگله نزدیک‌ترین شهر به کانون زلزله (۵ کیلومتر) بود. عمق زمین لرزه ۱۱ کیلومتر بوده که به علت عمق کم و مدت زیاد در کل منطقه شمال غرب کشور احساس شد.   
 یک فروند هواپیمای مسافری هواپیمایی آسمان صبح روز یکشنبه ۲۹ بهمن ماه در مسیر تهران - یاسوج از صفحه رادار محو شد. گفته شد که این هواپیما با ۶۶ مسافر و خدمه به علت شرایط نامساعد جوی سقوط کرده است. پرواز شماره ۳۷۰۴ شرکت هواپیمایی آسمان با ۶۰ مسافر و ۶ خدمه پروازی ساعت ۸ صبح روز یکشنبه ۲۹ بهمن ماه تهران را به مقصد یاسوج ترک کرد. این هواپیما از نوع «ای تی آر ۷۲» پس از ۵۵ دقیقه پرواز از صفحه رادار مرکز کنترل خارج شد و بر اساس اعلام نهادهای ذیربط خبر سقوط آن در منطقه کوهستانی پادنای سمیرم در ۱۴ مایلی فرودگاه یاسوج اتفاق افتاد. این هواپیما هر روز یک پرواز از تهران به یاسوج و یک پرواز بر عکس داشت که به طور میانگین ۵۰ تا ۶۰ مسافر حمل می‌کرد.هواپیمای حادثه دیده از نوع ای تی آر ۷۲- ۲۰۰ بود که شرکت هواپیمایی آسمان از سال ۱۹۹۳ میلادی در اختیار داشت.این هواپیما ۲۵ سال عمر و گنجایش ۷۸ سرنشین با دو خلبان را داشت. تمامی سرنشینان این هواپیما جان باختند.

نظر شما