شناسهٔ خبر: 28627961 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

محسن ترکی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

برای انتخابات مدیر مرغداری می‌تواند باشد، من نه!/ وزیر ورزش هم بخواهد دیگر بر‌نمی‌گردم/ کی‌روش روزانه بالای 200 میلیون می‌گیرد؛ تاج باید ضمانت قهرمانی در آسیا را بدهد!

حالا اگر به دست و پایم هم بیفتند و حتی اگر وزیر ورزش هم از من بخواهد، بعد از رد‌صلاحیت برای بازگشت، درخواست‌شان را قبول نخواهم کرد. همین فوتبالی‌ها می‌خواستند تا من به عرصه مدیریت ورود کنم و همین که آمدم و ثبت‌نام کردم، به‌نوعی دینم را ادا کرده و دیگر باز نخواهم گشت.

صاحب‌خبر -
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، خبر کوتاه بود اما تامل‌برانگیز؛ محسن ترکی برای ریاست هیات فوتبال استان خراسان رضوی ردصلاحیت شد! ترکی رکورددار قضاوت در دربی پایتخت است؛ دربی یعنی حساس‌ترین دیداری که در ایران برگزار می‌شود و حواشی و تبعات آن به قدری زیاد و طاقت‌فرساست که همین الان علیرضا فغانی از کمیته داوران درخواست کرده برای دربی‌های بعدی از داوران خارجی استفاده شود! حالا بزرگ‌ترین سوالی که پیش می‌آید این است چطور داوری که هفت دربی را با موفقیت مدیریت کرده است، امروز به این بهانه رد‌صلاحیت می‌شود؟! برای پاسخ به این سوال بهتر است گفت‌وگوی «فرهیختگان» با محسن ترکی را بخوانید.


  وزیر ورزش هم بخواهد دیگر بر‌نمی‌گردم

ترکی صحبت‌هایش را این‌گونه آغاز کرد: «اصلا بحث من نیست و خودم را نمی‌گویم. بلکه بحث من دلسوزی برای فوتبال و ورزش کشور است. حالا اگر به دست و پایم هم بیفتند و حتی اگر وزیر ورزش هم از من بخواهد، بعد از رد‌صلاحیت برای بازگشت، درخواست‌شان را قبول نخواهم کرد. همین فوتبالی‌ها می‌خواستند تا من به عرصه مدیریت ورود کنم و همین که آمدم و ثبت‌نام کردم، به‌نوعی دینم را ادا کرده و دیگر باز نخواهم گشت. اما برای ورزش و فوتبال ما بد است، کسی که عمرش را برای ورزش گذاشته و از زمین‌های خاکی تا چمن در میادین داخلی و بین‌المللی حضور داشته و علاوه‌بر آن در بحث آکادمیک ورزشی و تربیت بدنی در همه سطوح به تحصیل پرداخته و دارای دکترای مدیریت ورزشی است؛ با این سوابق ورزشی تایید صلاحیت نمی‌شود! اگر من نمی‌توانم، چه کسی می‌تواند؟ مدیران سیاسی؟!»

 تمام فکر و ذکرشان پیدا کردن پول برای کی‌روش شده!

وی با اعلام اینکه امروز تمام ورزشی‌ها خانه‌نشین شده و غیرورزشی‌ها در راس کار هستند، ادامه داد: «از اینکه مدیران سیاسی پای کار می‌آیند ناراحت نیستم، ولی چرا این عزیزان از بیرون گود کمک نمی‌کنند؟! اما همین‌ها می‌آیند برای سوءاستفاده از ورزش و فوتبال! می‌آیند تا فوتبال را نردبان ترقی برای عرصه سیاست کنند و تجربه ثابت کرده برای منافع خودشان می‌آیند نه منافع فوتبال! الان شرایط فدراسیون فوتبال را ببینید، برای یک هفته بعد هم برنامه ندارند چه برسد به یک سال بعد! این را من نمی‌گویم بلکه عضو هیات‌رئیسه می‌گوید که برای دو روز بعدمان هم برنامه نداریم. دو ستاره از فدراسیون پنج ستاره آقایان در یک ماه سقوط کرد اما باز هم دستاورد دیگران را به نام خود می‌زنند! فدراسیون 5 ستاره برای دوران کفاشیان بود و سعی کردند آن را مصادره کنند ولی الان که خودشان هستند، دیگر نمی‌توانند آن موفقیت‌های قبلی را به دست بیاورند چون تمام فکر و ذکرشان شده پیدا کردن پول برای کی‌روش که او هم مدام در این 8 سال توهین و تحقیرمان کرده است. هرچند که کی‌روش هم حق دارد چون مسئولان ما را به خوبی شناخته است!»

 سرخابی‌ها گفتند مرادی داور باشد، بازی نمی‌کنند!

ترکی درباره دربی دومش که نام مسعود مرادی اعلام شده بود اما او درنهایت این دربی را سوت زد، گفت: «چطور آقایان آن روزها را فراموش کرده‌اند؟! یادشان رفته که چطور قبل از هر دربی برای اینکه من داور باشم، التماسم می‌کردند! در ایام شلوغی‌های سال 88 درحالی که نام مسعود مرادی به‌عنوان داور دربی اعلام شده بود و درحالی که دو شب قبل‌تر از آن لیگ قهرمانان آسیا را در دیداری سنگین و 120 دقیقه‌ای قضاوت کرده بودم، این دیدار به من تکلیف شد که من در ابتدا زیر بار نرفتم چون به‌نوعی با قبول آن آبروی همکارم که به‌عنوان داور دیدار انتخاب شده بود، می‌رفت! اما به من گفتند که استقلال و پرسپولیس گفته‌اند اگر مرادی باشد، پایشان را در زمین مسابقه نمی‌گذارند و امر به من تکلیف شد و درنهایت من را به‌صورت زمینی خسته و کوفته از عراق به تهران کشاندند و من را برای آن دربی انتخاب کردند و جالب اینکه بعد از بازی یک تماس نگرفتند تا یک تشکر خشک و خالی کرده و خسته نباشید بگویند! گویا آقایان مسئول آن روزها را فراموش کرده‌اند و این بی‌معرفتی‌شان برای من هم جای سوال دارد! درست نیست که چشم‌مان را ببندیم و این‌گونه برخورد کنیم.»

 برای انتخابات مدیر مرغداری می‌تواند باشد، من نه!

داور باسابقه فوتبال ایران درباره اینکه تمامی عوامل سیاسی در فوتبال استان خراسان دخالت می‌کنند و این موضوع کار را برای روسای هیات‌ها سخت نمی‌کند، گفت: «وقتی مدیر غیرورزشی باشد، غیرورزشی‌ها هم دخالت می‌کنند اما اگر مدیر ورزشی باشد، زیر بار هر دستوری نمی‌رود! مدیر غیرورزشی برای منافعش به هرکسی اجازه دخالت می‌دهد. من برای ورزش و فوتبال کشورم ناراحتم و دنبال منافع خودم نبوده و نیستم، مثل آن زمانی که قضاوت می‌کردم، این من بودم که تندترین مصاحبه‌ها را علیه مسئولان وقت فدراسیون فوتبال می‌کردم چون آن زمان هم دلم برای جامعه داوری می‌سوخت! جالب اینکه اگر مدیرعامل مرغداری و پمپ‌بنزین باشید می‌توانید در انتخابات شرکت کنید اما من با سوابق ورزشی‌ام نمی‌توانم!»

 تاج باید ضمانت قهرمانی آسیا را بدهد

ترکی تاکید کرد: «روی سخنم با آقای تاج است. در این وضعیتی که مردم به نان شب محتاج هستند، کی‌روش روزی بالای 200 میلیون پول می‌گیرد، پس تاج باید ضمانت قهرمانی در آسیا را بدهد! جالب اینکه گفته‌اند اگر در بین چهار تیم باشیم، به او پاداش هم می‌دهند! اما مگر ما در این سال‌ها کم بین چهار تیم رفته‌ایم که در سال حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی، برای این موضوع می‌خواهید به این مربی خارجی پاداش هم بدهید؟! صعود به جمع چهار تیم برتر جام ملت‌های آسیا دردی از ما دوا نمی‌کند که برایش پاداش درنظر می‌گیریم! جالب اینکه این پول را می‌دهیم و تحقیر هم می‌شویم.» ‍

 

* نویسنده : محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق روزنامه‌نگار

نظر شما