شناسهٔ خبر: 28615620 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

87 کشور وارد رقابت اسکار فیلم خارجی‌زبان شدند

علی افتخاری: اسامی فیلم‌های شرکت‌کننده در بخش فیلم خارجی‌زبان نود و یکمین دوره جوایز اسکار اعلام شد.

صاحب‌خبر -

سرویس سینمایی هنرآنلاین: آکادمی علوم و هنرهای سینمایی دوشنبه‌شب اعلام کرد که 87 کشور نمایندگان خود را برای رقابت در بخش فیلم خارجی‌زبان نود و یکمین دوره جوایز اسکار معرفی کرده‌اند. سال قبل 92 کشور در این رقابت شرکت کردند که یک رکورد بود. دو کشور آفریقایی مالاوی و نیجر امسال برای اولین بار نماینده به اسکار فرستاده‌اند.

در میان رقبای اسکار فیلم خارجی‌زبان، تازه‌ترین ساخته‌های سه کارگردان که قبلاً در این بخش برنده اسکار شده‌اند، دیده می‌شود: "هرگز رو برنگردان" به کارگردان فلوریان هنکل فون دونرسمارک از آلمان، "جنگ سرد" به کارگردانی پاول پاولیکوفسکی کارگردان بریتانیاییِ متولد ورشو از لهستان و "غروب" به کارگردانی لاسلو نمش از مجارستان.

دونرسمارک 45 ساله برای "زندگی دیگران" (2006) اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را برد، پاولیکوفسکی 60 ساله در 2015 برای فیلم سیاه و سفید "ایدا" برنده این جایزه شد و نمش 41 ساله در 2016 برای به تصویر کشیدن زندگی در اردوگاه کار اجباری نازی‌ها در فیلم "پسر شائول"، جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را دریافت کرد.

"هرگز رو برنگردان" یکی از 21 فیلم بخش مسابقه بین‌الملل این دوره جشنواره فیلم ونیز بود. شرکت سونی پیکچرز حق پخش این تریلر روان‌شناختی را در اختیار دارد. آلمان تاکنون 19 بار در بخش فیلم خارجی‌زبان نامزد اسکار شده است که 9 بار آن تا پیش از اتحاد این کشور در 1990 و 10 بار از آن سال تاکنون بوده است.

"جنگ سرد" اولین بار در دنیا امسال در هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن روی پرده رفت و پاولیکوفسکی جایزه بهترین کارگردان را برد. لهستان از 1963 که با "چاقو در آب"، اولین فیلم رومن پولانسکی وارد رقابت اسکار شد و نامزد شد، تا سال گذشته 49 بار در این رقابت حضور داشت. این کشور تاکنون 10 بار نامزد اسکار بوده است.

"غروب" نیز ماه پیش در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد و شرکت سونی پیکچرز کلسیکس حق پخش آن در آمریکا را در اختیار دارد. مجارستان در سال 1981 نیز با فیلم "مفیستو" به کارگردانی ایشتوان برنده اسکار شد. این کشور در مجموع تاکنون 10 بار در بخش فیلم خارجی‌زبان نامزد بوده است.

همان‌طور که انتظار می‌رفت بسیاری از کشورها فیلم‌هایی را به نمایندگی از خود به آکادمی معرفی کردند که در یک سال گذشته در جشنواره‌های سینمایی معتبر از جمله کن، برلین، ونیز، کارلووی واری و... برنده جایزه شدند یا به نمایش درآمدند.

ژاپن با فیلم "جنس‌بلندکن‌ها" به کارگردانی هیروکازو کوره-ادا شانس خود را در جوایز اسکار امتحان می‌کند. تازه‌ترین ساخته کارگردان کهنه‌کار ژاپنی ماه مه پیش جایزه نخل طلای هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن را دریافت کرد. ژاپن در مجموع چهار بار برنده اسکار و 15 بار نامزد شده است و در تاریخ جوایز آکادمی به لحاظ تعداد نامزدی بعد از فرانسه (39)، ایتالیا (31) و اسپانیا (19) قرار دارد.

مکزیک با درام زندگی‌نامه‌ای و اسپانیایی‌زبان "رُما" تازه‌ترین ساخته آلفونسو کوارون در اسکار رقابت می‌کند. این فیلم سپتامبر پیش برنده جایزه شیر طلای بهترین فیلم جشنواره ونیز شد. کوارون سازنده تریلر فضایی "جاذبه" با بازی ساندرا بولاک و جرج کلونی است که اولین بار در دنیا سال 2013 در جشنواره ونیز به نمایش درآمد. کوران بعداً برای این فیلم برنده جایزه اسکار بهترین کارگردان شد. او اولین کارگردان مکزیکی است که جایزه اسکار بهترین کارگردان را گرفته است. کوارون چهار نامزدی دیگر نیز در کارنامه دارد: "و مادر تو هم" (2001، نامزد بهترین فیلمنامه غیراقتباسی)، "فرزندان انسان" (2006، نامزد بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین تدوین) و "جاذبه" (نامزد اسکار بهترین فیلم).

مکزیک تاکنون برنده اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان نشده است. این کشور از اواسط دهه 1950 تاکنون هشت بار نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شده، اما هنوز پیروز نشده است. "هزار توی پن" دل تورو در 2006 و "بیوتیفول" ایناریتو در 2010 تازه‌ترین فیلم‌های مکزیکی بودند که در این بخش نامزد شدند.

رومانی فیلم "برای من مهم نیست که تاریخ از ما به‌عنوان بربرها یاد کند" به کارگردانی رادو ژوده را به نمایندگی از خود به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرده است. این فیلم امسال جایزه بزرگ یا گوی بلورین پنجاه و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی واری در جمهوری چک را از خود کرد.

ژوده در 2015 با سومین فیلم خود، درام تاریخی و سیاه‌وسفید "آفرین!" در جشنواره برلین به‌طور مشترک برنده جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی شد و فیلم او نماینده رومانی در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار بود.

"برای من مهم نیست که تاریخ از ما به‌عنوان بربرها یاد کند" سی و چهارمین فیلمی است که رومانی به اسکار می‌فرستد، این کشور هنوز نامزد اسکار نشده است.

"بدون تاریخ، بدون امضاء" به کارگردانی وحید جلیلوند نماینده ایران در اسکار است. این فیلم سال گذشته در جشنواره ونیز در بخش افق‌ها نمایش داده شد و دو جایزه بهترین کارگردان و بهترین بازیگر مرد برای نوید محمدزاده را دریافت کرد. ایران تا پیش از این 23 بار در رقابت فیلم خارجی‌زبان شرکت کرده و دو بار برنده و یک بار نامزد اسکار شده است. اصغر فرهادی در 2011 با "جدایی نادر از سیمین" برنده این جایزه شد و در سال 2016 نیز برای "فروشنده" این جایزه را گرفت. "بچه‌های آسمان" به کارگردانی مجید مجیدی نیز در 1998 نامزد دریافت جایزه اسکار فیلم خارجی‌زبان بود.

دو ایرانی دیگر نیز امسال شانس دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان را دارند: علی عباسی کارگردان و نویسنده ایرانی مقیم دانمارک که فیلم ترسناک "مرز" به کارگردانی او نماینده سوئد در اسکار است و "شکستن همزمان بیست استخوان" با نام بین‌المللی "رونا مادر عظیم" به کارگردانی جمشید محمودی که به نمایندگی از افغانستان در اسکار شرکت می‌کند.

"مرز" امسال جایزه اصلی بخش نوعی نگاه جشنواره کن را از آن خود کرد. عباسی 37 ساله در 2016 برای اولین کار خود فیلم ترسناک هنری "شلی" که اولین بار در جشنواره فیلم برلین نمایش داده شد، مورد توجه قرار گرفت.

سوئد تاکنون 16 بار در بخش فیلم خارجی‌زبان نامزد دریافت جایزه شده و سه بار برای فیلم‌های "چشمه باکرگی" (1960)، "همچون در یک آینه" (1961) و "فانی و الکساندر" (1983)، هر سه به کارگردانی اینگمار برگمان، این جایزه را دریافت کرده است. این کشور آخرین بار سال گذشته با فیلم "مربع" به کارگردانی روبن اوستلوند نامزد اسکار شد. دو سال پیش نیز کمدی/درام "مردی به نام اوه" به کارگردانی هانس هولم نامزد جایزه فیلم خارجی‌زبان شد، اما جایزه را به "فروشنده"  فرهادی واگذار کرد.

"شکستن همزمان بیست استخوان" با بازی محسن تنابنده، در نقش یک مهاجر افغان، سومین فیلم برادران محمودی است که از طرف افغانستان برای رقابت در جوایز اسکار به آکادمی معرفی می‌شود. پخش‌کننده بین‌المللی فیلم شرکت فرانسوی نوری پیکچرز به مدیریت کتایون شهابی است. "شکستن همزمان بیست استخوان" به تازگی در جشنواره فیلم پوسان روی پرده رفت. مجتبی پیرزاده، فاطمه حسینی، فرشته حسینی، فاطمه میرزایی، علیرضا استادی و سعید چنگیزیان دیگر بازیگران این فیلم هستند. "شکستن همزمان بیست استخوان" سیزدهمین فیلمی است که افغانستان تاکنون به اسکار معرفی کرده است. فیلم‌های قبلی هیچ‌کدام نامزد نشدند.

ایتالیا، رکورددار دریافت جایزه اسکار فیلم خارجی‌زبان با "مرد سگی" به کارگردانی ماتیو گارونه در اسکار شرکت می‌کند. این فیلم که تولید مشترک ایتالیا و فرانسه است، امسال در بخش مسابقه رسمی جشنواره کن روی پرده رفت و مارچلو فونته ستاره فیلم جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره را گرفت.

ایتالیا تاکنون در مجموع 14 بار در بخش فیلم خارجی‌زبان برنده شده که شامل 11 جایزه اسکار فیلم خارجی‌زبان و سه جایزه ویژه این بخش است. این کشور آخرین بار در 2013 با "زیبایی بزرگ" به کارگردانی پائولو سورنتینو جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را دریافت کرد.

"آیکا" ساخته سرگئی دوورتسوی نماینده قزاقستان در اسکار است. این فیلم امسال در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن به نمایش درآمد و برنده جایزه بهترین بازیگر زن (سامال یسلیامووا) شد. داستان درباره زنی به نام آیکا است که بچه‌اش تازه به دنیا آمده است، اما او توانایی بزرگ کردن یک بچه را ندارد. او بی‌کار است، بدهی دارد و حتی یک اتاق هم برای خود ندارد، اما هیچ راهی برای سرکوب تمایلات طبیعی‌اش نیست و... دوورتسوی 10 سال پیش با فیلم "Tulpan" که جایزه اصلی بخش نوعی نگاه را از آن خود کرد در جشنواره کن حضور داشت.

لبنان "کفرناحوم" تازه‌ترین ساخته نادین لبکی بازیگر، کارگردان و نویسنده را به نمایندگی از خود به آکادمی معرفی کرده است. این فیلم امسال در جشنواره کن جایزه هیئت داوران را دریافت کرد. لبکی 44 ساله یکی از سه کارگردان زن بود که در کن شانس دریافت جایزه اصلی بخش مسابقه را داشتند. "کفرناحوم" در کن با استقبال فراوان روبرو شد و تماشاگران در پایان فیلم آن را 15 دقیقه ایستاده تشویق کردند. پیش از این دو فیلم "کارامل" و "الان کجا برویم؟" به کارگردانی لبکی نماینده لبنان در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار بودند. لبنان سال گذشته "توهین" به کارگردانی زیاد دویری را به نمایندگی از خود به آکادمی معرفی کرد که توانست اولین نامزدی اسکار این کشور در بخش فیلم خارجی‌زبان را به همراه بیاورد. "کفرناحوم" پانزدهمین فیلمی است که لبنان از 1978 تاکنون به اسکار فرستاده است.

"وارثین" به کارگردانی مارچلو مارتینزی نماینده پاراگوئه در اسکار است. این فیلم فوریه پیش در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره برلین نمایش داده شد و جایزه آلفرد بائر (خرس نقره‌ای) را برد. "وارثین" سومین فیلمی است که پاراگوئه از سال 2015 به آکادمی معرفی کرده است. دو فیلم قبلی نامزد نشدند.

فیلم 188 دقیقه‌ای "درخت گلابی وحشی" به کارگردانی نوری بیلگه جیلان فیلمساز سرشناس ترک به نمایندگی از ترکیه در جوایز اسکار 2019 رقابت می‌کند. این فیلم اولین بار در بخش مسابقه جشنواره کن به نمایش درآمد. ترکیه از 1989 تا سال پیش 24 بار در رقابت اسکار فیلم خارجی‌زبان شرکت کرد، اما تاکنون نامزد دریافت این جایزه نشده است. سال 2008 فیلم "سه میمون" به کارگردانی جیلان به فهرست کوتاه راه پیدا کرد، اما در نهایت نامزد نشد.

جمهوری چک با فیلم جاده‌ای "Winter Flies" به کارگردانی اولمو اومرزو شانس خود را در بخش فیلم خارجی‌زبان انتخاب می‌کند. این فیلم امسال در جشنواره فیلم کارلووی واری جایزه بهترین کارگردان را برای اومرزو به همراه داشت. جمهوری چک پس از جدایی از اسلواکی در 1993 تا سال گذشته 24 فیلم به آکادمی معرفی کرد. در 1996، "کولیا" به کارگردانی یان اسوراک برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد. "اگر متفرق شویم، سقوط می‌کنیم" به کارگردانی یان ربیک و "Zelary" به کارگردانی اوندری ترویان به ترتیب در 2000 و 2003 نامزد اسکار شدند.

اوکراین با "Donbass" چهارمین فیلم بلند داستانی سرگئی لوزنیتسا در بخش فیلم خارجی‌زبان شرکت می‌کند. این فیلم امسال در جشنواره کن فیلم افتتاحیه بخش نوعی نگاه بود و در نهایت جایزه بهترین کارگردان را دریافت کرد. "Donbass" یازدهمین فیلمی است که اوکراین از 1997 برای رقابت در بخش فیلم خارجی‌زبان به آکادمی معرفی می‌کند. هیچ فیلم اوکراینی تاکنون نامزد اسکار نشده است.

مصر فیلم "یوم‌الدین" به کارگردانی ‌ای. بی. شاوکی را به اسکار فرستاد. این فیلم که تولید مشترک مصر و استرالیاست، امسال در بخش مسابقه رسمی جشنواره کن روی پرده رفت. "یوم‌الدین" از 1958 تاکنون سی و سومین فیلمی است که مصر به اسکار فرستاده است. هیچ‌یک از فیلم‌های قبلی نامزد نشدند.

"El Angel" به کارگردانی لوییس اورتگا نماینده آرژانتین در اسکار است. این فیلم در جشنواره کن در بخش نوعی نگاه نمایش داده شد. آرژانتین تا سال پیش 44 بار در رقابت اسکار فیلم خارجی‌زبان حضور داشت و دو بار برنده این جایزه شد: "داستان رسمی" به کارگردانی لوییس پوئنزو در 1985 و "راز چشمان آن‌ها" به کارگردانی خوان خوزه کامپانلا در 2009. این کشور پنج بار دیگر هم در بخش فیلم خارجی‌زبان نامزد بوده است. آرژانتین آخرین بار در 2014 با فیلم "قصه‌های وحشی" به کارگردانی دامیان زیفرون شانس دریافت جایزه این بخش را داشت.

کره جنوبی "سوختن" تازه‌ترین ساخته لی چانگ-دونگ را برای رقابت در بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان به آکادمی معرفی کرد. این فیلم نیز در بخش مسابقه رسمی جشنواره کن به نمایش درآمد و در حالی که خیلی‌ها آن را بخت اصلی برای دریافت جایزه نخل طلایی می‌دانستند، از سوی داوران این بخش نادیده گرفته شد، هرچند از سوی فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) به‌عنوان فیلم‌ برتر بخش‌ مسابقه جشنواره کن انتخاب شد.

کره جنوبی برای سومین بار فیلمی به کارگردانی چانگ-دونگ را به اسکار می‌فرستد. "آفتاب پنهان" در 2007 و "Oasis" در 2002 دو فیلم دیگر بودند. "سوختن" سی‌امین فیلمی است که کره جنوبی تاکنون به آکادمی معرفی کرده است. این کشور هنوز در بخش فیلم خارجی‌زبان نامزد نشده است.

از سوی دیگر، بلژیک با فیلم "دختر" به کارگردانی لوکاس هونت در بخش فیلم خارجی‌زبان رقابت می‌کند. این فیلم امسال جایزه دوربین طلایی بهترین فیلم بلند اول جشنواره کن را به خود اختصاص داد. بلژیک تاکنون هفت بار در بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان نامزد شده، اما هنوز برنده اسکار نشده است.

دانمارک، "گناهکار" اولین فیلم بلند داستانی گوستاو مولر را به نمایندگی از خود به آکادمی معرفی کرد. این فیلم  سال گذشته در بخش مسابقه فیلم‌های داستانی سینمای جهان جشنواره فیلم ساندنس به نمایش درآمد و جایزه تماشاگران این بخش را برد. دانمارک سابقه خیلی خوبی در اسکار دارد. این کشور از 1956 تاکنون سه بار برای فیلم‌های "ضیافت بابت" (1956)، "پله فاتح" (1988) و "یک دنیای بهتر" (2010) برنده جایزه اسکار فیلم خارجی‌زبان شده و 9 بار دیگر هم شانس دریافت این جایزه را داشته است. دانمارک آخرین بار در 2016 با "سرزمین مین" ساخته مارتین ساندپیت نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد.

فرانسه رکورددار بیشترین تعداد نامزدی در بخش فیلم خارجی‌زبان، درام با "خاطرات جنگ" به کارگردانی امانوئل فینکیل با بازی ملانی تیری و بنژامن بیولی را به اسکار فرستاد. فرانسه در مجموع با 39 نامزدی، بیش از هر کشور دیگر نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان بوده و با 12 بار پیروزی بعد از ایتالیا، بیشترین موفقیت را در این بخش داشته است. آخرین باری که یک فیلم فرانسوی برنده اسکار فیلم خارجی‌زبان شد، سال 1993 بود که "هندوچین" به کارگردانی رژیس وارنیه با بازی کاترین دونوو این جایزه را گرفت. از آن زمان تاکنون فرانسه 9 بار نامزد دریافت جایزه اسکار فیلم خارجی‌زبان بوده است.

کانادا با "پیوندهای خانوادگی" اولین فیلم بلند داستانی سوفی دوپی شانس خود را در جوایز اسکار امتحان می‌کند. کانادا در هشت سال اخیر برای فیلم‌های "آتش‌افروزان" دنی ویلنو، "آقای لازار" فیلیپ فالاردو و "جادوگر جنگ" کیم نگوین، سه بار در بخش فیلم خارجی‌زبان نامزد اسکار بوده و سه بار دیگر نیز بخت دریافت جایزه را داشته است. درام مستقل "تهاجم بربرها" (2003) به کارگردانی دنی ارکان تنها فیلم کانادایی است که برنده اسکار فیلم خارجی‌زبان شده است.

"و ناگهان سحر" به کارگردانی سیلویو کایوتزی نماینده شیلی در اسکار خواهد بود. این فیلم با بازی خولیو یونگ و سرخیو هرناندز در جشنواره مونترال جایزه بزرگ را دریافت کرد. شیلی در سال‌های اخیر عملکرد بسیار خوبی در جوایز اسکار داشته است. این کشور سال گذشته با "یک زن شگفت‌انگیز" به کارگردانی سباستین للیو برنده اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد. "نه" به کارگردانی پابلو لارین نیز در 2012 در این بخش نامزد بود. شیلی در سال 2016 با "داستان خرس" به کارگردانی گابریل اوسوریو بارگاس اسکار بهترین فیلم کوتاه انیمیشن را دریافت کرد که اولین اسکار این کشور بود.

"من یک ساحره نیستم" به کارگردانی رانگانو نیونی که داستانش در زامبیا روی می‌دهد، نماینده بریتانیا در اسکار است. این فیلم سال گذشته در هفتاد و یکمین دوره جوایز بفتا، جایزه بهترین فیلم اول یک نویسنده یا کارگردان یا تهیه‌کننده بریتانیایی را دریافت کرد.

کمدی درام "قهرمانان" به کارگردانی خاویر فسر نماینده اسپانیا در اسکار است. آکادمی فیلم اسپانیا نماینده این کشور در اسکار را از یک فهرست کوتاه شامل سه فیلم انتخاب کرد که دو فیلم دیگر آن "همه می‌دانند" به کارگردانی اصغر فرهادی با بازی پنه‌لوپه کروز، خاویر باردم و ریکاردو دارین و درام تاریخی "غول" ساخته آیتور آرگی و جان گارانو بودند. "همه می‌دانند" فیلم افتتاحیه جشنواره کن امسال بود و "غول" سال گذشته در سی و دومین دوره جوایز گویا 10 جایزه گرفت.

اسپانیا تاکنون 19 بار نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان بوده و چهار بار جایزه دریافت کرده است. این کشور آخرین بار در 2004 با فیلم "دریای درون" به کارگردانی آلخاندرو آمنابار برنده اسکار فیلم خارجی‌زبان شد.

تعدادی از کشورها نیز با فیلم‌های مستند شانس خود را در جوایز اسکار امتحان می‌کنند. مستند "روبن بلادس نام من نیست" به کارگردانی ابنر بنیم درباره روبن بلادس بازیگر پانامایی و موزیسین برنده جایزه گرمی نماینده پاناما در اسکار است.

"گورهای بی‌نام" تازه‌ترین ساخته ریتی پان کارگردان و تهیه‌کننده 53 ساله نماینده کامبوج در بخش فیلم خارجی‌زبان خواهد بود. پان که مقیم فرانسه است، بیشتر به خاطر ساخت فیلم‌هایی که به نسل‌کشی خمرهای سرخ در کامبوج پرداخته است شهرت دارد. مستند "تصویر گمشده" به کارگردانی او در سال 2013 تنها نامزدی کامبوج در بخش اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را به همراه آورد. پان همچنین یکی از تهیه‌کنندگان فیلم "اول پدرم را کشتند" به کارگردانی آنجلینا جولی است که سال گذشته نماینده کامبوج در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار بود و نامزد جایزه گلدن گلوب و بفتا شد. او امسال در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر "جایزه صلح" را دریافت کرد.

اتریش، مستند "والس والدهایم" به کارگردانی روت بکرمان را برای حضور در بخش فیلم خارجی‌زبان انتخاب کرد. این فیلم تاریخ اخیر اروپا را با بازگشت به سال 1986 از نو مورد بررسی قرار می‌دهد، زمانی که کورت یوزف والدهایم (به انگلیسی سیاستمدار اتریشی و دبیرکل سابق سازمان ملل متحد، هم‌زمان با افشاگری‌های تکان‌دهنده درباره همکاری او با نازی‌ها در جنگ جهانی دوم وارد انتخابات ریاست جمهوری اتریش شد.

اتریش در 2007 با فیلم "جاعل‌ها" ساخته اشتفان روزوویتزکی برای اولین بار برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد و در 2012 با "عشق" به کارگردانی میشائیل هانکه برای دومین بار جایزه گرفت. این کشور دو بار دیگر هم نامزد دریافت این جایزه بوده است.

مستند "شکار اشباح" به کارگردانی رائد انضونی نماینده فلسطین در اسکار است. در این مستند، تعدادی از زندانیان سابق یک مرکز بازجویی در اورشلیم در یک فضای شبیه‌سازی‌شده همراه با اتاق‌های بازجویی و سلول‌ها در داخل یک هال گرد هم آمده‌اند تا در این فضای واقع‌گرایانه، روند بازجویی خود را از نو تشریح کنند و از تحقیرهایی بگویند که در مدت زندان متحمل شدند. "شکار اشباح" تولید مشترک فلسطین، فرانسه، سوئیس و قطر است. این فیلم سال 2017 در بخش پانوراما جشنواره فیلم برلین نمایش داده شد و جایزه مستند خلاق گلاسهوته و را دریافت کرد و یکی از سه فیلم منتخب تماشاگران بود. فلسطین عملکرد خوبی در جوایز اسکار داشته است. این کشور تا سال گذشته 10 بار در رقابت اسکار شرکت کرد و دو بار برای فیلم‌های "اینک بهشت" (2005) و "عمر" (2013) هر دو به کارگردانی هانی ابو اسعد در بخش فیلم خارجی‌زبان نامزد شد.

لتونی با مستند "ادامه دارد" به کارگردانی ایوارس سلکیس در اسکار شرکت می‌کند. سلکیس در این فیلم در مدت دو سال زندگی هفت کودک در سراسر لتونی را دنبال می‌کند. "ادامه دارد" دهمین فیلمی است که لتونی تاکنون به آکادمی معرفی کرده است. هیچ‌یک از فیلم‌های قبلی نامزد نشدند.

سوئیس با مستند "الدورادو" به کارگردانی مارکوس ایمهوف تولید مشترک سوئیس و آلمان در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار 2019 رقابت می‌کند. این فیلم که نگاهی به بحران پناهندگی در سراسر دنیا دارد، فوریه پیش در بخش خارج از مسابقه شصت و هشتمین جشنواره فیلم برلین روی پرده رفت. "الدورادو" سفرهای پرمخاطره پناهجویان برای رسیدن به اروپا را به تصویر می‌کشد و همزمان ایمهوف با جووانا برخورد می‌کند، یک کودک پناهجو که خانواده‌اش در دوران جنگ جهانی دوم سرپرستی او را به عهده گرفتند.

فیلم در برلین در بخش جایزه فیلم عفو بین‌الملل تقدیر شد و بعدها در جشنواره‌های مختلف مانند ورشو و هنگ کنگ روی پرده رفت. "الدورادو" تا پیش از این در سوئیس، آلمان و اتریش اکران شده و در فرانسه و مجارستان نیز روی پرده می‌رود.

مستند "بازنده‌های شگفت‌انگیز: یک دنیای متفاوت" به کارگردانی آروناس ماتلیس نماینده لیتوانی در اسکار خواهد بود. این فیلم جنبه دیده نشده جیرو دیتالیا (تور ایتالیا) یکی از سخت‌ترین و محبوب‌ترین مسابقات سالانه دوچرخه‌سواری در دنیا را مورد بررسی قرار می‌دهد. لیتوانی تاکنون 10 بار در جوایز اسکار شرکت کرده، اما هنوز نامزد نشده است.

نامزدهای بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان در دو مرحله انتخاب می‌شوند. در مرحله اول اعضای داوطلب از همه شاخه‌های آکادمی، به عنوان اعضای کمیته عمومی بخش فیلم خارجی‌زبان، هر یک حداقل 15 را می‌بینند و بر مبنای امتیاز 6 تا 10 به فیلم‌ها نمره می‌دهند.

شش فیلمی که بالاترین امتیاز را توسط کمیته عمومی کسب کرده‌اند، به فهرست کوتاه نامزدهای بخش فیلم خارجی‌زبان راه پیدا می‌کنند. سپس یک کمیته اجرایی پس از اطلاع از شش فیلم انتخاب‌شده، تشکیل جلسه می‌دهد و سه فیلم را دیگر انتخاب می‌کند. به این ترتیب 9 فیلم فهرست کوتاه انتخاب می‌شوند.

در مرحله بعد، چهار کمیته‌ ویژه در نیویورک، لس آنجلس، لندن و سان فرانسیسکو، فیلم‌های فهرست کوتاه را می‌بیند و درباره پنج نامزد نهایی تصمیم می‌گیرد که اسامی آن‌ها 22 ژانویه 2019 (2 بهمن) همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد. در نهایت برنده اسکار فیلم خارجی‌زبان با رأی اعضای فعال و دائمی آکادمی انتخاب می‌شود.

نود و یکمین دوره جوایز اسکار یکشنبه 24 فوریه 2019 (بامداد دوشنبه 6 اسفند به وقت ایران) برگزار می‌شود.

فهرست فیلم‌های معرفی‌شده به شرح زیر است:

کشور

فیلم

کارگردان

افغانستان

"رونا مادر عظیم" (Rona Azim’s Mother)

جمشید محمودی

الجزایر

"تا آخر زمان" (Until the End of Time)

یاسمین شویخ

آرژانتین

"El Angel"

لوییس اورتگا

ارمنستان

"Spitak"

الکساندر کوت

استرالیا

"جرگه" (Jirga)

بنجامین گیلمور

اتریش

"والس والدهایم" (The Waldheim's Waltz)

روت بکرمان

بنگلادش

"No Bed of Roses"

مصطفی سرور فرخی

بلاروس

"قو بلورین" (Crystal Swan)

داریا توک

بلژیک

"دختر" (Girl)

لوکاس هونت

بولیوی

"دروازه‌بان" (The Goalkeeper)

رودریگو پاتینو

بوسنی و هرزگوین

"هرگز ترکم نکن" (Never Leave Me)

آیدا بگیچ

برزیل

"سیرک اسرارآمیز بزرگ" (The Great Mystical Circus)

کاکا جیه‌گیش

بلغارستان

"فراگیر" (Omnipresent)

ایلیان دیولکوف

کامبوج

"گورهای بی‌نام" (Graves Without a Name)

ریتی پان

کانادا

"پیوندهای خانوادگی" (Family Ties)

سوفی دوپی

شیلی

"و ناگهان سحر" (And Suddenly the Dawn)

سیلویو کایوتزی

چین

"مرد پنهان" (Hidden Man)

جیانگ ون

کلمبیا

"پرندگان مهاجر" (آدم‌های همیشه مسافر) (Birds of Passage)

کریستینا گایگو و سیرو گرا

کاستاریکا

"مده‌آ" (Medea)

الکساندرا لاتیشف سالازار

کرواسی

"هشتمین مأمور عالی‌رتبه دولت" (Eighth Commissioner)

ایوان سالای

جمهوری چک

"Winter Flies"

اولمو اومرزو

دانمارک

"گناهکار" (The Guilty)

گوستاو مولر

جمهوری دومینیکن

" Cocote"

نلسون کارلو دی لوس سانتوس آریاس

اکوادور

 

"پسر یک مرد" (A Son of Man)

لوییس فلیپه فرناندز-ساوادور و پابلو آگوئرو

مصر

"یوم‌الدین" (Yomeddine)

‌ای. بی. شاوکی

استونی

"می‌خواهی بخواه نمی‌خواهی نخواه" (Take It or Leave It)

لینا تریسکینا-وانهاتالو

فنلاند

"Euthanizer"

تیمو نیکی

فرانسه

"خاطرات جنگ" (Memoir of War)

امانوئل فینکیل

گرجستان

"نامی" (Namme)

زازا خالواشی

آلمان

"هرگز رو برنگردان" (Never Look Away)

فلوریان هنکل فون دونرسمارک

یونان

"پولیکسنی" (Polyxeni)

دورا ماسکلاوانو

هنگ کنگ

"عملیات دریای سرخ" (Operation Red Sea)

دانته لم

مجارستان

مجارستان "غروب" (Sunset)

لاسلو نمش

ایسلند

"زن در جنگ" (Woman at War)

بندیکت ارلینگسون

هند

"ستاره‌های راک دهکده" (Village Rockstars)

ریما داس

اندونزی

"مارلینا قاتل در چهار پرده" (Marlina the Murderer in Four Acts)

مولی سوریا

ایران

 

"بدون تاریخ، بدون امضاء" (No Date, No Signature)

وحید جلیلوند

عراق

"سفر" (The Journey)

محمد الدراجی

اسرائیل

"کیک‌پز" (The Cakemaker)

اوفیر رائول گریزیه

ایتالیا

"مرد سگی" (Dogman)

ماتیو گارونه

ژاپن

"جنس‌بلندکن‌ها" (Shoplifters)

هیروکازو کوره-ادا

قراقستان

"آیکا" (Ayka)

سرگئی دوورتسوی

کنیا

"Supa Modo"

لیکاریون وایناینا

کوزوو

"ازدواج" (The Marriage)

بلرتا زیکیری

لتونی

"ادامه دارد" (To Be Continued)

ایوارس سلکیس

لبنان

"کفرناحوم" (Capharnaum)

نادین لبکی

لیتوانی

"بازنده‌های شگفت‌انگیز: یک دنیای متفاوت" (Wonderful Losers: A Different World)

آروناس ماتلیس

لوکزامبورگ

"گاتلند" (Gutland)

گوویندا فان مال

مقدونیه

"عنصر مخفی" (Secret Ingredient)

یورس استاورسکی

مالاوی

"جاده رو به طلوع" (The Road to Sunrise)

شمو جویا

مکزیک

"رُما" (Roma)

آلفونسو کوارون

مونته‌نگرو

"ایسکرا" (Iskra)

گویکو برکولیان

مراکش

"رخوت" (Burnout)

نورالدین لخماری

نپال

"پانچایات" (Panchayat)

شیوان آدیکاری

هلند

"بانکدار مقاومت" (The Resistance Banker)

یورام لورسن

نیوزیلند

"زرد ممنوع است" ( Yellow Is Forbidden)

پیترا برتکلی

نیجر

"حلقه عروسی" ( The Wedding Ring)

راماتو کیتا

نروژ

"مردم چه می‌گویند" (What Will People Say)

ارم حق

پاکستان

"کیک" (Cake)

عاصم عباسی

فلسطین

"شکار اشباح" (Ghost Hunting)

رائد انضونی

پاناما

"روبن بلادس نام من نیست" (Ruben Blades Is Not My Nam)

ابنر بنیم

پاراگوئه

"وارثین" (The Heiresses)

مارچلو مارتینزی

پرو

"ابدیت" (Eternity)

اسکار کاتاکورا

فیلیپین

"Signal Rock"

چیتو رونو

لهستان

"جنگ سرد" (Cold War)

پاول پاولیکوفسکی

پرتغال

"سفر" (Pilgrimage)

ژوا بوتیو

رومانی

"برای من مهم نیست که تاریخ از ما به‌عنوان بربرها یاد کند" (I Do Not Care If We Go Down in History as Barbarians)

رادو ژوده

روسیه

"سوبیبور" (Sobibor)

کنستانتین خابنسکی

صربستان

"خلاف‌کارها" (Offenders)

دیان زچویچ

سنگاپور

"پسران بوفالو" (Buffalo Boys)

مایک ویلوان

اسلواکی

"مترجم" (The Interpreter)

مارتین شولیک

اسلوونی

"ایوان" (Ivan)

یانز بورگر

آفریقای جنوبی

"زمستان را به پوست من بدوز" (Sew the Winter to My Skin)

جمیل ایکس.تی. کوبکا

کره جنوبی

"سوختن" (Burning)

لی چانگ-دونگ

اسپانیا

"قهرمانان" (Champions)

خاویر فسر

سوئد

"مرز" (Border)

علی عباسی

سوئیس

"الدورادو" (Eldorado)

مارکوس ایمهوف

تایوان

"بودای بزرگ +" (Great Buddha+)

هوانگ سین-یائو

تایلند

"Malila: The Farewell Flower"

آنوچا بونیاواتانیا

تونس

"زیبایی و سگ‌ها" (Beauty and the Dogs)

کوثر بن هنیه

ترکیه

"درخت گلابی وحشی" (The Wild Pear Tree)

نوری بیلگه جیلان

اوکراین

"Donbass"

سرگئی لوزنیتسا

بریتانیا

"من یک ساحره نیستم" (I Am Not a Witch)

رانگانو نیونی

اروگوئه

"یک شب دوازده ساله" (A Twelve-Year Night)

آلوارو برکنر

ونزوئلا

"خانواده" (The Family)

گوستاوو روندون کوردووا

ویتنام

"خیاط" (The Tailor)

‌تران بو لوک و وین لی فون خان

یمن

"10 روز پیش از عروسی" ( 10 Days before the Wedding)

عمرو جمال

 

 

 

 

 

نظر شما