شناسهٔ خبر: 28597826 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: بنیاد ملی نخبگان | لینک خبر

رئیس بنیاد نخبگان استان خوزستان مطرح کرد:

شکوفایی اقتصادی و اشتغال‌زایی در حوزه ​صنایع دریایی در گرو بهره‌مندی از تفکر اجتماع نخبگانی

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ صابری؛ رئیس بنیاد نخبگان استان خوزستان با اشاره به نقش دریا در اقتصاد و توسعۀ کشور، گفت: با توجه به اهمیت حوزه‌هایی مثل حمل‌ونقل دریایی، صنایع فراساحل، صنایع دریایی نظامی، انرژی‌های تجدیدپذیر، ساخت و تعمیر کشتی، شیلات و صنایع وابسته، دریا می‌تواند باعث توسعه منطقه و رونق اقتصادی در استان‌ها مجاور و کل کشور شود.

وی افزود: بسیاری از کشورها علاقه دارند به دریا وصل شوند و در این راه تلاش و هزینه زیادی صرف می‌کنند اما کشور ما با داشتن حدود5800 کیلومتر خط ساحلی و قرار گرفتن در کنار خلیج فارس، دریای عمان و دریای مازندران، یک کشور دریایی است.

رئیس بنیاد نخبگان خوزستان ادامه داد: صنعت گرشگری و توریسم به خصوص در بازید از جزایر زیبای خلیج فارس می‌تواند موجب رونق اشتغال و کارآفرینی شود. منابع زیردریایی مثل نفت وگاز منابع مشترک با کشورهای همسایه هستند که در این زمینه باید تلاش کرد سهم و حق خود را از این منابع استخراج کنیم؛ در کف دریا آبزیان سرشار از منابع مثل، ماهی، میگو، مرجان، جلبک، صدف و مروارید سرمایه‌هایی هستند که استفاده بهینه و درست از آنها در تأمین مواد غذایی داخل و حتی در صادرات نقش اساسی داشته باشد.

وی اضافه کرد: علاوه بر نفت و گاز معادن زیر دریایی هم می‌تواند درآمدزایی برای کشور ایجاد کند. اگر در تمام این حوزه‌ها چه در آب‌های سطحی و چه در آبهای عمقی، فعال و با برنامه باشیم، در این برهه که کشور با کمبود درآمد ارزی مواجه است، توسعه صنعت محصولات شیلات و استفاده از منابع غذایی آبزیان در کنار بخش‌های کشاورزی و خدماتی می‌تواند از طریق صادرات و کسب در آمد، زمینه‌ساز اشتغال زایی، توسعه مناطق محروم سواحل دریا به خصوص در شهرهایی مثل آبادان و خرمشهر شوند.

صابری با بیان اینکه حال حاضر از ظرفیت و فرصت اقتصادی مربوط به دریا به خوبی بهره برداری نمی‌شود، تصریح کرد: در بخش حمل و نقل دریایی تعداد کشتی‌ها ملکی امارات در همسایگی و در ترکیه بیش از کشور ما است و به همین مقدار سهم ما هم در حمل و نقل و جابجایی کالا نسبت به این کشور ها کمتر است. در رابطه با شیوه پرورش آبزیان مفیدی مثل ماهی و میگو، کشورهایی مثل امارات پیشتاز هستند. در ارتباط با صنعت توریسم و گردشگری هم استفاده ما از دریا بسیار ناچیز است؛ بنابراین نخبگان و متخصصان در زمینه صنایع دریایی باید با طرح‌‎های ابتکاری، کم‌هزینه و بومی، از این پتانسیل کشور استفاده کنند تا زمینه شکوفایی اقتصادی و اشتغال‌زایی را فراهم آورند چراکه ورود افراد نخبه و متخصص می‌تواند با ابتکار و خلاقیت بهر‌ه‌وری را افزایش دهد.

 رئیس بنیاد نخبگان خوزستان اظهار داشت: فعالیت درتمام صنایع و حوزه‌های مربوط به دریا در جهان مدرن امروزی بدون دانش و تکنولوژی مثمرثمر نخواهد بود. ما نمی‌توانیم با روش‌ها و ابزارهای قدیمی در بهره‌برداری از حوزه‌های مرتبط با دریا، با کشورهای پیشرفته رقابت کنیم؛ در چنین شرایطی شرکت‌ها دانش‌بنیان برای رفع این موانع و افزایش بهره‌وری می‌توانند با خلق ابزارهای جدید و کار آمد، روش‌های تسریع فرآیندهای کاری و ابداع شیوه‌های نوین، وارد این حوزه‌ها شوند و امید است با افزایش این شرکت‌ها، تنوع بیشتر فعالیت‌های آنها و دستیابی به فناوری‌روز، سهم اقتصاد کشور را از مزیت‌های دریا بیشتر کنند.

صابری یادآور شد: اینکه صرفاً یک خط طولانی ساحلی در کنار دریای عمان و خلیج فارس داشته باشیم کافی نیست؛ باید تلاش کرد با خلق و استفاده از فناوری‌های پیشرفته از حوزه‌های دریایی نهایت استفاده برده شود.

رئیس بنیاد نخبگان استان خوزستان در پایان خاطرنشان کرد: دریا سرمایه‌ای است مشترک بین کشورهای ساحلی که غنی از منابع متنوع و فرصت‌های متعدد اقتصادی است. هر کشوری که زیرساخت‌های بهتر و نیروی انسانی متخصص بیشتری داشته باشد با راه‌اندازی صنایع دریایی، حداکثر بهره‌برداری را دارد.

 

نظر شما