شناسهٔ خبر: 28593861 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

درخواست تعدادی از نمایندگان برای تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد/باید بر نحوه هزینه‌کرد درآمدهایش نظارت شود

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از درخواست تعدادی از نمایندگان برای تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد خبر داد.

صاحب‌خبر -

محمود صادقی (عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره نظارت بر نحوه هزینه‌کرد درآمدهای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: از آنجا که دانشگاه آزاد یک دانشگاه غیردولتی است، قانونا نهادهای نظارتی مثل دیوان محاسبات و سازمان بازرسی امکان نظارت بر آن را ندارند، بنابراین غیر از ساز و کار درونی خودش از بیرون نظارتی روی درآمدهای این دانشگاه وجود ندارد.

وی ادامه داد: در رابطه با کیفیت آموزشی دانشگاه آزاد، وزارت علوم می‌تواند، نظارت داشته باشد به خصوص در بحث تصویب رشته‌ها که در شورای عالی گسترش می‌تواند با لحاظ کردن استانداردها نظارت خود را اعمال کند.

وی با اشاره به اینکه وزارت علوم همچنین سعی می‌کند نظارت‌هایی در زمینه اعضای هیات علمی و رتبه‌های آنان انجام دهد، گفت: در مجموع دانشگاه آزاد زیر بار نظارت وزارت علوم نمی‌رود. از همین رو تعدادی از نماینده‌های مجلس تقاضای تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد کرده‌اند تا بر روی کیفیت آموزشی تحصیلات تکمیلی این نظارتی صورت بگیرد.

صادقی در خصوص افت کیفیت آموزشی در مقطع دکتری دانشگاه آزاد توضیح داد: در خیلی از موارد کیفیت لازم را در دوره‌های دکترا نمی‌بینیم، علاوه بر این با توجه به تنگناهای مالی که این دانشگاه دارد و کاهش شدید دانشجو در دوره‌های کاردانی و کارشناسی که به معضلی برای آن تبدیل شده، به افزایش ظرفیت‌ها بدون در نظر گرفتن کیفیت روی آورده‌اند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در جلسه‌ای که هفته گذشته با سرپرست دانشگاه آزاد آقای طهرانچی داشتیم، من شخصا این مسئله را در خصوص توسعه بی‌رویه تحصیلات تکمیلی مطرح کردم، چر که معتقدم خیلی از واحدهای دانشگاه آزاد به خصوص در دوره‌های تکمیلی از کیفیت لازم برخوردار نیستند.

او با اشاره به تغییر جهت دانشگاه آزاد اضافه کرد: شاید دانشگاه آزاد به گونه‌ای به سمت کسب و کار رفته تا اینکه بخواهد یک مرکز آموزشی باکیفیت باشد. البته من این را در مورد همه رشته‌ها نمی‌گویم، زیرا در برخی رشته‌ها پیشرفت‌های خوبی را در این دانشگاه شاهد بوده‌ایم، ضمن اینکه این دانشگاه معمولا خارج از استانداردهای وزارت علوم است و نظارت کافی روی آن صورت نمی‌گیرند.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات بیان کرد: آنها نتوانستند، هرم هیئت علمی‌شان را از لحاظ رتبه اعضای هیئت علمی به شکلی متناسب برقرار کنند و در این مورد ما بحث‌های زیادی داریم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نیاز نیست یک نهاد بیرونی بر هزینه‌‌کرد درآمدهای دانشگاه آزاد نظارت داشته باشد؟ گفت: این نظارت قاعدتاً بر عهده وزارت علوم است که باید تقویت شود. همچنین باید جایگاه وزارت علوم نسبت به نظارت دانشگاه آزاد ارتقا پیدا کند و نقش پررنگ‌تری داشته باشد.

نظر شما