شناسهٔ خبر: 28586479 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: زومیت | لینک خبر

از رویداد معرفی گوگل پیکسل 3 چه انتظاری داریم

میلاد میرکانی / gizmodo

صاحب‌خبر -

کمتر از چند روز دیگر، گوگل رویدادی ویژه در شهر نیویورک برگزار خواهد کرد تا از محصولات سخت‌افزاری جدید خود رونمایی کند. هرچند از ماه‌های گذشته تاکنون تقریبا اغلب جزئیات اصلی پیکسل ۳ و پیکسل ۳ ایکس ال، نسل بعد گوشی‌های هوشمند این شرکت به بیرون درز کرده است؛ اما گوگل علاوه بر پیکسل‌ها غافل‌گیری‌های دیگر نیز در چنته دارد.

رویداد پیش‌روی گوگل به صورت رسمی روز سه‌شنبه ۱۷ مهر (۹ اکتبر) رأس ساعت ۱۱ صبح به وقت شرق آمریکا (۱۸:۳۰ به وقت ایران) برگزار خواهد شد و همچون سال‌های قبل امکان تماشای زنده‌ی آن از طریق یوتیوب فراهم خواهد بود. زومیت نیز مثل همیشه آماده است تا اخبار این مراسم را در سریع‌ترین زمان ممکن پوشش دهد. اما در فاصله‌ی کوتاه باقی‌مانده، با ما همراه باشید تا به بررسی هر آنچه از این رویداد انتظار می‌رود، بپردازیم.

پیکسل ۳ و پیکسل ۳ ایکس ال

Google Pixel 3 XL

گوگل هیچ‌گاه رازنگهدار خوبی نبوده است و این مسئله امسال به‌شدت در مورد نسل بعدی گوشی‌های هوشمند این شرکت صدق می‌کند. هرچند غول جستجو به‌طور معمول در میانه‌های مهر (ماه اکتبر) دست به رونمایی از گوشی‌های خود می‌زند و در شبکه‌های اجتماعی نیز با استفاده از هشتگ madebygoogle# به وجود آن‌ها اشاره می‌کند؛ اما امسال به‌طرز عجیبی از ماه‌ها پیش، جزئیات و اطلاعات پیکسل ۳ به‌صورت پی در پی به‌بیرون درز کرد. روند افشاگری‌های زنجیره‌ای از این گوشی به جایی رسید که در اتفاقی نادر، ویدئویی از جعبه‌گشایی پیکسل ۳ ایکس ال دو ماه قبل از معرفی رسمی آن در یک وبلاگ روسی  به نام Rozetked منتشر شد.

ویدئوی جعبه‌گشایی، نسخه‌ی بزرگ‌تر پیکسل را در پیروی از ترند این روز‌های گوشی‌های هوشمند به‌ همراه نمایشگر بریده نشان می‌داد. در عین حال، به‌ منظور قرارگیری اسپیکرهای استریو، حاشیه‌ی نسبتا بزرگی در بخش پایین گوشی به‌ چشم می‌خورد. وضوح تصویر ۱۴۴۰ × ۲۹۶۰ پیکسل نمایشگر پیکسل هنوز تأیید نشده؛ اما تراشه‌ی به‌کاررفته در دستگاه ظاهرا اسنپدراگون ۸۴۵ است و اندروید پای نسخه‌ی ۹ نیز به‌صورت پیش‌نصب روی آن اجرا می‌شود که البته نکته‌ی غافلگیرکننده‌ای محسوب نمی‌شود.

روزتکد همچنین این فرصت را پیدا کرد تا دوربین پیکسل ۳ ایکس ال را امتحان کند. نمونه تصاویر ثبت‌ شده نشان می‌دهد که این گوشی هوشمند یک بار دیگر می‌تواند دوربین دیگر رقبای موجود در بازار را شکست دهد؛ خصوصیتی که یکی از نقاط قوت سری پیکسل در سال‌های اخیر محسوب می‌شود. تصاویر فاش‌شده، بسته‌بندی گوشی جدید گوگل را نیز فاش کردند. درون جعبه، ظاهرا نسخه‌ای سیمی از ایرفون پیکسل‌باد قرار دارد؛ اما مشخص نیست که آیا این ایرفون همچون نسخه‌ی بی‌سیم خود با دستیار دیجیتال گوگل اسیستنت یا ویژگی‌های ترجمه‌ی آنی گوگل سازگار است یا خیر.

Google Pixel 3

علاوه بر پیکسل ۳ ایکس ال، تصاویر و جزئیات متعددی از برادر کوچکتر این گوشی نیز در هفته‌های گذشته به بیرون درز کرد. نزدیک به یک ماه پیش، تصاویری واقعی از پیکسل ۳ در وب‌سایت Imgur رؤیت شد که این گوشی را با اندازه‌ی بزرگ اما معقول ۵.۵ اینچ (نیم اینچ بزرگ‌تر از پیکسل ۲)، پنل پشت دو رنگ و یک جفت دوربین ۸ مگاپیکسل سلفی با بهره‌گیری از قابلیت ثبت تصاویر با زاویه‌ی عریض نشان می‌داد. با این حال، پیکسل ۳ برخلاف برادر بزرگتر خود نمایشگر بریده ندارد و در عوض حاشیه‌های یک‌اندازه و خوشایندی در بالا و پایین آن به چشم می‌خورند. علاوه بر این، ظرفیت باتری پیکسل احتمالا نزدیک به ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت است که نه‌ تنها از پیکسل ۲ بلکه از باتری ۲۶۵۸ میلی‌آمپر ساعتی به‌کاررفته در آیفون ۱۰ اس نیز حجیم‌تر محسوب می‌شود.

براساس گزارشی تازه، گوگل ایمیلی را برای برخی از مشتریان خود ارسال کرده است که ظاهرا براساس آن تأیید می‌شود که دست‌کم یکی از محصولات معرفی‌شده در رویداد ۱۷ مهر، بلافاصله پس از مراسم برای پیش‌فروش موجود خواهد شد. هرچند گوگل در این ایمیل به‌طور مستقیم از محصول خاصی نام نمی‌برد؛ اما تصویری متحرک از عدد ۳ را درون آن گنجانده است که به‌راحتی می‌تواند به معنای گوشی‌های هوشمند جدید پیکسل باشد.

وب‌سایت اندروید هدلاینز چند روز پیش در گزارشی مدعی شد که منبعی قابل اعتماد، رندرهای هر دو مدل پیکسل ۳ را در اختیار آن‌ها قرار داده است. این تصاویر نشان می‌دهند که پیکسل ۳ احتمالا علاوه بر رنگ‌های معمول مشکی و سفید، در رنگ جدید صورتی ملایم نیز عرضه خواهد شد.

یک اسپیکر هوشمند جدید گوگل هوم با نمایشگر

Google Home Mini

آمازون در سال ۱۳۹۶ (۲۰۱۷) الکسا و اکو شو را با نمایشگر لمسی به‌روزرسانی کرد و از آن هنگام تاکنون اسپیکرهای هوشمند به دستگاه‌هایی فراتر از بلندگوهای سخنگو تبدیل شده‌اند. علاوه بر آمازون، لنوو نیز با اسمارت دیسپلی که از گوگل اسیستنت بهره می‌گیرد، به جمع سازندگان نمایشگر هوشمند پیوسته است.

در ماه آگوست،‌ وب‌سایت Nikkei ادعا کرد که گوگل در آستانه‌ی فصل تعطیلات قصد عرضه‌ی نمایشگر هوشمند اختصاصی خود را دارد. همچنین وب‌سایتی دیگر به نام MySmartPrice تصاویر رندری منتسب به این دستگاه فاش کرد که نمایشگری لمسی را با اندازه‌ی هفت اینچ نشان می‌دادند. آنچه هنوز نمی‌دانیم این است که گوگل چگونه به‌صورت بالقوه می‌تواند نمایشگر هوشمند خود را از نمونه‌ی ساخت لنوو که عمر بیشتری دارد و مجهز به اندروید خالص است، متمایز کند. آیا این وجه تمایز، قابلیت سازگاری با ترموستات‌های خانه‌ی هوشمند یا کارکرد بیشتر به عنوان دوربین امنیتی است یا اینکه رنگ‌های بامزه‌ی پاستیلی یا برند گوگل به‌تنهایی برای جذب مشتریان کفایت می‌کند؟ پاسخ این سوال تا چند روز دیگر مشخص خواهد شد.

احتمالا گوگل هوم مینی تازه‌ای درکار نخواهد بود

هفته‌ی گذشته، گوگل نسخه‌ای جدید از گوگل هوم مینی با رنگ سبزآبی آکوا را معرفی کرد. این مسئله نشان می‌دهد که این محصول احتمالا در رویداد چند روز آینده به‌روزرسانی نخواهد شد. اگر امسال نسخه‌ای ارتقایافته از این دستگاه به‌‌شدت مقرون به صرفه که محبوب‌ترین اسپیکر هوشمند گوگل است، به بازار راه پیدا نکند، آیا گوگل هومِ گران‌قیمت‌تر به جای آن به‌روزرسانی خواهد شد؟ تا این لحظه که هیچ نشانه‌ای مبنی بر وقوع این اتفاق دیده نشده است.

کروم کست ۳

Chromcast 3

کروم‌کست ۳ نخستین بار در ماه فروردین (آوریل) در اسناد کمیسیون فدرال فاش شد و چندی پیش نیز خرده‌فروشی بِست‌بای، پیش از آنکه این محصول به‌صورت رسمی در سیستم فروشگاه ثبت شود، نسخه‌ای از آن را برای یک مشتری ارسال کرد. این خریدار خوش‌شانس بعدا تصویری از نسل سوم کروم‌کست را در شبکه‌ی اجتماعی ردیت به اشتراک گذاشت که در بالا مشاهده می‌شود. براساس تمام این شواهد، هیچ شکی وجود ندارد که نسل تازه‌ی دستگاه استریم گوگل به‌زودی معرفی خواهد شد.  براساس گزارش‌ها، این دستگاه از پردازنده‌ی چهار هسته‌ای S905X املوجیک به‌همراه ۲ گیگابایت رم و ۸ گیگابایت حافظه‌ی داخلی بهره می‌گیرد و می‌تواند محتوای 4K را با حداکثر نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه استریم کند.

ایرباد جدید

پس از آنکه اپل جک هدفون را از طراحی گوشی‌های هوشمندش کنار گذاشت، تلاش کرد تا جای خالی آن را با یک جفت ایرباد بی‌سیم بی‌نظیر پر کند. پس از آن گوگل نیز با ایرباد اختصاصی خود به نام پیکسل‌باد که البته کیفیت آن به پای نمونه‌ی ساخت اپل نمی‌رسد، همین رویه را درپیش گرفت. اکنون امکان بهبود این محصول از جهات بسیاری وجود دارد و گوگل باید ایرفون خود را به پای دیگر رقبای بی‌نظیر موجود در بازار برساند. این شرکت برای شروع می‌تواند سیمی را که پیکسل‌بادها را به یکدیگر متصل می‌کند، کنار بگذارد، عملکرد قاب شارژ را ارتقاء دهد و حتی امکان دسترسی گوشی‌های اندرویدی بیشتری را به قابلیت تجملی ترجمه‌ی آنی فراهم کند.

نسل جدید پیکسل‌بوک

Pixel Slate

لپ‌تاپ تبدیل‌پذیر و گران‌قیمت مبتنی بر سیستم‌عامل کروم گوگل به نام پیکسل‌بوک به‌زودی یک ساله می‌شود؛ بدین معنی که زمان معرفی جانشین آن تقریبا فرارسیده است. آیا گوگل قصد دارد نسخه‌ای به‌روزرسانی‌شده از این دستگاه را با مشخصات بهبودیافته عرضه کند؟ گزارش‌هایی در دست است که از توسعه‌ی دو جانشین برای این محصول با اسم رمز «Nocturne» و «Meowth» حکایت می‌کنند که ظاهرا سال گذشته در کد منبع کرومیوم (مرورگر متن‌باز گوگل) نیز به هر دو آن‌ها اشاره شده بود.

براساس گزارش 9to5Google، پیکسل‌بوک جدید احتمالا پیکسل اسلیت نامیده و در قالب یک تبلت جداشدنی مبتنی بر سیستم‌عامل کروم با قابلیت اتصال به کیبورد مجزای مجهز به نور پس‌زمینه (همچون سری سرفیس پرو) عرضه خواهد شد. احتمال می‌رود گوگل به‌منظور عملکرد بهتر پیکسل اسلیت، نسخه‌ای از آن را با پردازنده‌ی کبی‌ لیک اینتل معرفی کند یا با هدف ارائه‌ی عمر باتری بیشتر و بهبود بازه‌ی قیمتی از پردازنده‌ی کم‌مصرف امبر لیک بهره بگیرد.

از دیگر ویژگی‌های احتمالی پیکسل اسلیت می‌توان به نمایشگر ۳:۲ با وضوح تصویر ۲۰۰۰ × ۳۰۰۰ پیکسل، دو درگاه USB-C و حسگر اثر انگشت در حاشیه‌ی تبلت اشاره کرد.

انتظار معرفی پیکسل واچ را نداشته باشید

قطعا مایه‌ی خوشحالی خواهد بود اگر شاهد آن باشیم که توسعه‌دهنده‌ی Wear OS یک ساعت هوشمند اختصاصی و بهینه‌شده نیز عرضه کند؛ اما متأسفانه ۲۰۱۸ سالی نیست که گوگل دست به انجام چنین کاری بزند. مایلز بار، سرپرست مهندسی Wear OS در جریان یک تماس تلفنی با وب‌سایت Tom’s Guide تأیید کرد که گوگل امسال هیچ برنامه‌ای برای عرضه‌ی ساعت هوشمند ندارد و در عوض تمرکز خود را به بهبود Wear OS معطوف خواهد کرد.

شما کاربران زومیت چه انتظاری از رویداد پیش‌روی گوگل دارید؟ لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

نظر شما