شناسهٔ خبر: 28569600 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس گزارش می‌دهد زندگی زیر سقف‌های سست و لرزان/ بلاتکلیفی کمندانی‌ها با وعده‌های بی‌عمل 15 ساله

ساکنان روستای کمندان به دلیل ساخت سد در پایین دست روستا بیش از یک دهه است که در بلاتکلیفی به سر می‌برند و همین موضوع عرصه را بر اهالی کمندان تنگ کرده و موجب گلایه آنها از مسؤولان شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، با آغاز عملیات اجرایی سد کمندان که به 15 سال پیش برمی‌گردد جابجایی روستای کمندان مطرح شد زیرا طبق گفته کارشناسان فن پس از آبگیری سد بخش زیادی از روستا را آب فرا می‌گیرد.

مطرح شدن جابجایی روستا باعث شد که ظرف 15 سال گذشته شرکت‌های خدماتی هیچ‌گونه خدماتی در روستا ارائه نکنند، اتفاقی که انتقاد ساکنان را به دنبال داشته است؛ از یک سو بحث جابجایی روستا در میان است و از سوی دیگر مردم از نبود امکانات رنج می‌برند و همین مساله به مهاجرت جمعیت قابل توجهی از اهالی روستا به‌ویژه جوانان منجر شده است.

 دیدن خانه‌های گلی با ترک‌های متعدد و معابری که با یک بارندگی گل‌ولایش عبور و مرور را سخت می‌کند؛ حکایت مردمانی است که زندگی و آرامششان را بیش از 15 سال است که باخته‌اند. اهالی کمندان حتی نمی‌توانند سقف‌های و دیوارهای ترک برداشته را تعمیر کنند زیرا از یک طرف بلاتکلیف هستند و از طرف دیگر نمی‌توانند تسهیلاتی دریافت کنند.

 

جوانان روستای کمندان پس از فروش اراضی کشاورزی به دنبال پیدا کردن شغل ناچار به ترک کاشانه و دیارشان شدند و حالا دغدغه مادران کمندانی علاوه بر تنگدستی دوری از فرزندانشان است.

این در حالی بوده که روستای کمندان یکی از بکرترین روستاهای شهرستان ازنا به شمار می‌رود، کمندان در منطقه اشترانکوه واقع‌شده و تا ازنا 25 کیلومتر فاصله دارد. وجود تونل برفی یکی از جاذبه‌های گردشگری، قلعه‌ای قدیمی و امامزاده در روستا نیز از ویژگی‌های روستای کمندان است.

از بلاتکلیفی به تنگ آمده‌ایم

«فاطمه عبدالوند» یکی از ساکنان روستا است که از بلاتکلیفی به تنگ آمده است، او می‌گوید: چرا مسئولان به فکر راهکاری برای اهالی روستا نیستند؛ 15 سال است که با بلاتکلیفی سر می‌کنیم نه کارمان معلوم است نه بارمان، 15 سال با وعده‌هایی که محقق نشد ساخته‌ایم اینجا زندگی کردن بسیار دشوار است.

او از سردی زمستان و نبود گاز نیز گلایه دارد و می‌گوید: کمندان تنها روستای منطقه است که فاقد گاز بوده و تأمین سوخت بسیار سخت است به‌ویژه امسال که ساکنان باید نفت را از طریق کارت تأمین کنند.

 فاطمه می‌گوید: با شروع عملیات اجرایی سد بخش قابل توجهی از اراضی کشاورزی تخریب شد و همین موضوع سبب شد بسیاری از جوانان آواره شهر و دیار غربت شوند و پدران و مادران چشم‌انتظار روزگار را سپری کنند.

نگرانی از جابه‌جایی روستا

«فرامرز دهقانی» دیگر ساکن روستا است که از جابه‌جایی روستا نگران است با لهجه بختیاری می‌گوید: رفتن از روستا برای ما دشوار است؛ نمی‌توانیم از این سرزمین و یار دل بکنیم از طرفی جایی را هم نداریم که برویم، شهر جای ما نیست ما به زندگی روستایی عادت کرده‌ایم. زندگی در شهر عاقبتی ندارد برای ما که شغلی نداریم مگر به دست‌فروشی روی بیاوریم.

او بیان می‌کند: ما زندگی خودمان را داشتیم کاری با کسی نداشتیم، مطرح شدن جابجایی روستا اما آرامش را از اهالی روستا گرفت آب را که بردید هیچ امکاناتی هم که نداریم حداقل بگذارید در این منطقه زندگی کنیم.

وی ادامه می‌دهد: درآمد اهالی از طریق کشاورزی و دام‌پروری بود اما زمانی که اراضی را واگذار کردیم معیشتمان با مشکل مواجه شد هر چند روستای کمندان یکی از بهترین مناطق دشت پاچلک غربی است که در بخش گردشگری کم‌نظیر است اما مردمش در فقر به سرمی‌برند.

 

خانه‌های ترک برداشته

«محمد عبدالوند» نیز می‌گوید: در آمدی نداریم که کفاف دخل‌وخرجمان را بدهد باور کنید، اینجا زیرخط فقر زندگی می‌کنیم زندگی در اینجا سخت است خانه‌ها تخریب‌شده و ترک برداشته‌اند و ما کاری از دستمان ساخته نیست، زیرا تسهیلاتی به ما پرداخت نمی‌کنند. کوچه و خیابان‌ها همه خاکی هستند و اهالی روستا هنگام بارندگی به‌سختی تردد می‌کنند.

او تأکید می‌کند: مسئولان حداقل اجازه دهند مردم در اطراف روستا خانه‌های خود را بنا کنند و در محیط زندگی‌شان باقی بمانند اگر کمکمان نمی‌کننند حداقل دردسر ایجاد نکنند.

کاری صورت نگرفته

دهیار روستای کمندان نیز در این راستا می‌گوید: تاکنون در مورد جابجایی روستا هیچ کاری صورت نگرفته است؛ ما چه دلمان بخواهد چه نخواهد باید جابجا شویم اما جابجایی در بالا دست بسیار بهتر از پایین دست است زیرا اگر به پایین دست برویم به مراتع و کوه‌ها دسترسی نداریم.

«پیروز دهقان» می‌افزاید: زیرا پس از آبگیری سد ممکن است اجازه ندهند کسی بالا دست برود یعنی اگر به‌طورکلی کوچ کنیم یک سری امتیازات از ما گرفته می‌شود و با افرادی که از دیگر نقاط مراجعه می‌کنند تفاوتی نداریم زیرا شرایط بومی و مالکیت را از دست می‌دهیم.

وی عنوان می‌کند: فروردین‌ماه جاری با حضور مسئولان استانی برای جابجایی روستا جلساتی برگزار کردند اما بلاتکلیفی همچنان سر جایش هست و در این مورد هیچ قدمی برداشته نشده است.

تأمین سوخت؛ دغدغه اصلی اهالی کمندان

دهقان اما دغدغه اصلی ساکنان کمندان را تأمین سوخت عنوان می‌کند و می‌گوید: تهیه نفت یکی از معضلات ساکنان کمندان است در حال حاضر نفت کارتی شده است یعنی خانوارها باید شماره عابر بانک را ارائه کنند که سهمیه نفت داخل آن است.

وی ادامه می‌دهد: قبلاً اگر کسی پول نداشت می‌توانست نفت خود را تهیه کند و پس از چند روز پرداخت کند اما در حال حاضر باید در کارت پول موجود باشد و این یک دغدغه بزرگ است.

دهقانی می‌گوید: طرح هادی و گازرسانی به خاطر جابجایی روستا انجام نشده است زیرا روستا با آبگیری سد داخل دریاچه قرار می‌گیرد بنابراین جابه‌جایی آن ضروری است و اجرای طرح هادی، گازرسانی یا مقاوم‌سازی و نوسازی خانه‌ها هزینه‌ای بی‌فایده است.

دهیار روستای کمندان اما در ادامه با اشاره به جمعیت روستا می‌گوید: روستا حدود 700 نفر جمعیت و 200 خانوار دارد احداث سد باعث شد تعدادی از خانوارها به‌ویژه جوانان مهاجرت کنند.

وی به قلعه تاریخی روستا نیز اشاره می‌کند: این قلعه که به کمندان معروف است قدمتی بیش از 500 سال دارد وجود امام‌زاده پیر احمد نیز که البته شجره‌نامه ندارد از دیگر ظرفیت‌های روستا است که می‌توان بیان کرد.

دهقانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به شغل ساکنان روستا نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: شغل اصلی اهالی کمندان کشاورزی است قبل از احداث سد کشاورزی رونق زیادی داشت اما با احداث سد و تخریب اراضی کشاورزی سطح اراضی کاهش پیدا کرده است.

ضرورت جابجایی روستای کمندان

فرماندار شهرستان ازنا نیز با اشاره به این مطلب جابجایی روستا ضروری است، می‌گوید: انتقاد و گلایه ساکنان روستا را قبول داریم اما احداث سد باعث شده امکان ارائه خدماتی مانند گاز یا نوسازی واحدهای ساختمانی وجود نداشته باشد.

 

«محمد محمدی نژاد» توضیح می‌دهد: پس از پیگیری‌ها متعدد چند نقطه مشخص شده است که در حال بررسی است و امیدواریم هر چه سریع‌تر نهایی شود ما نیز از همه توان و تلاش خود برای رفع بلاتکلیفی روستای کمندان استفاده خواهیم کرد.

 فرماندار می‌گوید: طبق گفته مسئولان ذی‌ربط سد سال 98 آبگیری می‌شود ما نیز جلسات متعددی در راستای تعیین تکلیف روستا برگزار کرده‌ایم.

کمبود اعتبار؛ علت تأخیر تکمیل سد

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای لرستان نیز با اشاره به این مطلب که عملیات اجرایی سد کمندان اوایل سال 83 آغاز شد، می‌گوید: این سد با هدف تأمین آب آشامیدنی شهرهای ازنا و الیگودرز و تأمین بخشی از نیاز آبی اراضی زراعی منطقه اجرایی شد.

 

«حیات اله سرلک» عنوان می‌کند: سد در حال حاضر از پیشرفت فیزیکی 76 درصدی برخوردار است همچنین از حجم پنج‌میلیونی سد تنها یک و نیم میلیون مترمکعب باقی‌مانده است.

وی با بیان اینکه از 170 هکتار اراضی داخل مخزن تنها 30 هکتار تملک نشده است، عنوان می‌کند: اما تملک روستا به میزان 90 درصد باقیمانده است همچنین مبلغ آخرین قرارداد سد 98 میلیارد تومان و اعتبار مصوب سال جاری 13 میلیارد و 500 میلیون تومان است.

سرلک می‌گوید: کمبود اعتبارات مصوب و تخصیص ناکافی اعتبارات موجب طولانی شدن روند تکمیل پروژه شد با این وجود اما به دلیل وجود پیمانکار دولتی روند اجرایی پروژه هیچ‌گاه متوقف نشد در سال جاری نیز عملیات اجرایی روند خوبی داشته است.

وی تأکید می‌کند: امیدواریم سال آینده نیز با اختصاص اعتبار مورد نیاز از سوی سازمان برنامه‌وبودجه کشور و پیگیری مسئولان محلی و کشوری پروژه روند مطلوبی داشته باشد.

هزینه تملک بالا است

این مسئول شرکت آب منطقه‌ای در بخش دیگری از صحبت‌هایش در زمینه جابجایی روستای کمندان توضیح می‌دهد: با توجه به اینکه روستای کمندان در داخل دریاچه کمندان قرار دارد هزینه تملک بسیار بالا است و قطعاً با آبگیری سد در سال آینده تأمین اعتبار مورد نیاز برای تملک و جابجایی روستا ضروری است.

به گفته سرلک اعتبارات عمومی پاسخگوی هزینه‌های پروژه نیست بنابراین باید از دیگر منابع اعتباری استانی و تبصره‌های بودجه نیز استفاده شود در این راستا مساعدت مسئولان مورد درخواست این شرکت ضروری به نظر می‌رسد.

تأکید بر جابه‌جایی روستا با کمترین خسارت

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مهم‌ترین نکته در مورد سد کمندان بحث تعیین تکلیف حقوق مالکانه روستا است، تأکید می‌کند: این روستا باید به‌گونه‌ای جابجا شود که کمترین خسارت و هزینه را برای ساکنان روستا به دنبال داشته باشد.

«مجید کیانپور» می‌افزاید: چند مورد با محوریت شرکت آب منطقه‌ای، دفتر فنی استانداری و بنیاد مسکن پیشنهاد شده تا تعیین تکلیف شود، همچنین جلسات متعددی برقرار شده اما تاکنون درباره محل جدید احداث روستا نتیجه‌ای حاصل نشده است.

وی تأکید می‌کند: در خصوص تعیین تکلیف و جابجایی روستا همچنین تکمیل سد به مدیریت شرکت منابع آب کشور تذکر لازم را داده‌ایم و امیدواریم سال آینده بتوانیم سد را به مرحله آبگیری برسانیم.

گزارش از نسرین صفر بیرانوند

انتهای پیام/ن

نظر شما