شناسهٔ خبر: 28541457 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

کورش ادیم در گفتگو با مهر:

اسارت انسان معاصر در افق‌های دید محدود/ باید «باز-بینی» کنیم

به گفته کورش ادیم، «باز-بینی» نمایشگاهی است که با ارایه ۲۲ عکس بحث افق باز را به‌عنوان مبحثی که انسان امروز از آن محروم است، مطرح می‌کند.

صاحب‌خبر -

کورش ادیم که مجموعه‌ای از عکس‌هایش را در قالب نمایشگاه در گالری تم ارایه کرده است به خبرنگار مهر گفت: آثارم که از ۱۳ مهرماه در گالری تم با عنوان «باز-بینی» به نمایش درآمده شامل ۵ عکس به هم پیوسته است که فضای گمشده در زندگی امروز شهری را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه هدف از انتخاب این مجموعه، نمایش عکس‌هایش در کنار ایده‌های ۶ هنرمند دیگر بوده که در ۲۲ قاب روی دیوار رفته است، بیان کرد:  موضوع اصلی نمایشگاه شرایطی است که به دنبال سازه‌های موجود در کلان شهرها، فرصت دیدن افق‌های دورتر را از چشم‌ها گرفته به طوریکه همیشه چشم در نگاه کردن به دیوارها و ساختمان‌ها اصابت می‌کند.

این عکاس در تکمیل صحبت‌هایش با اشاره به اینکه وقتی به حاشیه شهر یا جاده می‌رویم و فضاهای طبیعی را تماشا می‌کنیم و چشم‌ها این فرصت را پیدا می‌کنند که افق‌های دورتری را ببینند، اظهار کرد: در فضاهای شهری چشمان عکاسان در محدودیت و محصوریت قرار دارد ولی ما دوست داریم فضاها بازتر باشد و دورترها را مشاهده کنیم و همین امر هم عنوان نمایشگاه شده است.

وی افزود: «باز-بینی»که نام نمایشگاه است ایهامی با خود به همراه دارد و افق باز را مطرح می‌کند و این چیزی است که انسان معاصر از آن محروم است. 

به گفته وی، این نمایشگاه فقط مختص عکس  نیست بلکه عکس محور است. 

ادیم در معرفی عکس‌هایی که در این نمایشگاه عرضه کرده است، تصریح کرد: در پنج عکس که ابعاد ۵۰*۶۰ دارند، لحظه‌ای نشان داده شده که اتومبیلی در جاده توقف کرده و به دنبال مواجهه با یک نمک‌زار وسیع و زیبا، خانواده‌ای از ماشین پیاده شده‌اند. این فضایی است که گویا انسان همیشه به آن گرایش دارد و چنین افق‌هایی را در زندگی کم دارد.

وی با بیان اینکه عکس‌های ارایه شده در این نمایشگاه از نمک‌زاری در نزدیکی شهر بم گرفته شده است، گفت: این محدودیت دید که به آن اشاره کردم ناشی از زندگی شهری ماست و ممکن است آدم‌ها را به سمت تنگ‌نظری بکشاند و حتی فکر می‌کنم محدودیت در نگاه، افراد را راحت‌تر به تنگ‌نظری و بدخلقی می‌کشاند.

ادیم تاکید کرد: انسان معاصر با سرعت باورنکردنی در حال نابودکردن هر آن چیزی است که حس خوبی به او منتقل می‌کرده بنابراین ما با برگزاری نمایشگاه سعی داریم افق دید را گسترش دهیم.

این عکاس در پایان یادآور شد: نمایشگاه «باز-بینی» تا چهارشنبه ۱۸ مهر ماه همه روز از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری تم واقع در خیابان کریم خان زند، نجات الهی شمالی، کوچه زبرجد، پلاک ۱۰ برپاست.

در این نمایشگاه آثاری از عکس در شیوه‌­های ارایه مختلف و یا آثاری مبتنی بر عکس از هنگامه گلستان، کورش ادیم، مهرداد رباط جزی، علی رنجبران، غزال غضنفری، صدرا وجدانی و برهان ابن الدین به نمایش گذاشته شده است.

نظر شما