شناسهٔ خبر: 28534620 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

پایان دوره آموزشی دارالقرآن امام علی(ع) در خانه‌موزه شهید مدرس + عکس

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ طی مراسمی، پایان دوره آموزشی کلاس‌های دارالقرآن امام علی(ع) در خانه‌موزه شهید آیت الله مدرس برگزار شد.

صاحب‌خبر -

پایان دوره آموزشی دارالقرآن امام علی(ع) در خانه‌موزه شهید مدرس

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم پایان دوره آموزشی کلاس‌های دارالقرآن امام علی(ع) امروز، 13 مهرماه در دارالقرآن و خانه‌موزه شهید آیت الله مدرس برگزار شد.
در ابتدا علیرضا بنایی از قرآن‌آموزان دارالقرآن به‌تلاوت آیاتی از قرآن پرداخت و در ادامه سرود جمهوری اسلامی ایران پخش شد. سپس مرتضی نجفی‌قدسی، مدیر دارالقرآن امام علی(ع) با اشاره به‌فعالیت‌های این مرکز، گفت: ازجمله توفیقات این دارالقرآن برگزاری کلاس‌های قرآن در سراسر کشور، حمایت از جلسات قرآن و برپایی مسابقات ویژه بانوان و آقایان در رشته‌های مختلف است.
وی افزود: از دیگر توفیقات این دارالقرآن می‌توان به‌خریداری منزل دو نفر از بزرگان و نامدارترین شخصیت‌های علمی تشیع و ایران اشاره کرد که این منازل احیا شده و به‌عنوان مرکز قرآنی در حال فعالیت است.
نجفی‌قدسی عنوان کرد: یکی بیت مرحوم علامه طباطبایی، صاحب تفسیرالمیزان است که بخشی از این تفسیر نیز در آن نگارش شده است. این بیت به‌عنوان مرکز تفسیری در قم تبدیل شده است که علما در آن دوره‌های تفسیر دارند و در این مرکز دوره‌های قرآنی با گرایش تفسیر برگزار می‌شود.
وی بیان کرد: منزل دیگر، بیت شهید مدرس است که انبار کتاب‌های قدیمی شده بود و بعد از بازدید احمد مسجدجامعی،عضو شورای اسلامی شهر تهران طی برنامه تهرانگردی از این مکان، پیشنهاد احیای این منزل به مانند بیت علامه در قم، داده شد که از ورثه سیداحمد کتابچی خریداری و احیا شد.
مدیر دارالقرآن امام علی(ع) عنوان کرد: همانطورکه مستحضر هستید، شهید مدرس این منزل را پس از تبعید به خواف به فرزندش عبدالباقی می‌دهد که در سال 1320 هجری قمری به احمد کتابچی فروخته شد.

پایان دوره آموزشی دارالقرآن امام علی(ع) در خانه‌موزه شهید مدرس
وی ادامه داد: طی این سال‌ها نیز سعی شد تا آثار تاریخی و اسناد مهم مرتبط با این شهید خریداری و در این مجموعه قرار گیرد.
نجفی‌قدسی با تأکید بر اینکه دارالقرآن شهید مدرس، شعبه‌ای از دارالقرآن امام علی(ع) است، عنوان کرد: هر فردی که با شهید مدرس آشنا شود با اسلام ناب آشنا می‌شود، این شهید، الگوی مبارزاتی حضرت امام(ره) بود. شهید مدرس، کتاب‌هایی در زمینه قرآن، نهج‌البلاغه و کتاب‌های فقهی دارد، همچنین در مدرسه سپهسالار(شهید مطهری فعلی) تدریس می‌کرد.
در ادامه حجت‌الاسلام عبدالهی، معاون تهذیب حوزه علمیه چیذر به‌سخنرانی پرداخت و ضمن عرض تسلیت به‌مناسبت شهادت امام سجاد(ع) گفت: شهید مدرس الگوی ساده‌زیستی و مبارزات است.
وی ادامه داد: از دیدگاه قرآن چند چیز مورد عاقبت‌بخیری انسان می‌شود و انسان را از عذاب دردناک نجات می‌دهد، یکی تجارت با خداوند و ایمان واقعی به حضرت حق است، «تُؤْمِنُونَ بِالله» که از این رهگذر، انسان می‌تواند سود سرشار به دست آورد و هیچ سودی بالاتر از آمرزش تمام گناهان نیست.
عبدالهی اظهار کرد: مراد از این ایمان، ایمان قلبی و دلی است نه زبانی و لسانی؛ ایمان باطنی و عقلی است و نه ظاهری و سطحی، برخی ایمانشان تنها ظاهری و بین رفقای مذهبی و همچنین در مسجدها و حسینیه‌هاست و لذا نخستین شرط تجارت ما با خدا، ایمان حقیقی است.

پایان دوره آموزشی دارالقرآن امام علی(ع) در خانه‌موزه شهید مدرس
وی ادامه داد: براساس فرمایش قرآن، مؤمن واقعی سه علامت دارد چون خشیت از حضرت حق «إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ» مؤمنان، تنها کسانی هستند که هرگاه نام خدا برده شود، تمام وجودشان خوف و خشیت از حضرت حق می‌شود و دیگری «إِذا تُلِيَت عَلَيهِم آياتُهُ زادَتهُم إيمانًا» هنگامی که آیات خداوند بر آنها خوانده می‌شود، ایمانشان زیادتر می‌شود به این معنا که اهل قرآن هستند و قرآن در زندگی آنها جاری و ساری است و دیگر اینکه «وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ» و تنها بر پروردگارشان توکل دارند.
معاون تهذیب حوزه علمیه چیذر اظهار کرد: قرآن باید در زندگی ما نقش ایفا کند نه اینکه تنها نقش ظاهری و تشریفاتی داشته باشد و برای رسیدن به مقام و منصب از آن استفاده شود، بلکه باید از آیات قرآن در زندگی استفاده کنیم. در روایات آمده است که فردی که قرآن بخواند و به آن عمل نکند، مورد لعن قرآن قرار می‌گیرد.
بخش دیگر مراسم، اجرای حافظ پنج‌ساله فاطمه جیستانی بود که به قرائت سوره مبارکه نبأ پرداخت و حسن ختام این برنامه نیز اهدای جوایز و کارنامه آموزشی به‌نفرات برتر و تجلیل از برگزیدگان آزمون تجوید و دو نفر از معلمان این دارالقرآن بود.

گزارش تصویری را اینجا ببینید.


انتهای پیام

نظر شما