شناسهٔ خبر: 28507217 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

نگاه هفته

صاحب‌خبر -
* تحولات این هفته سوریه تحت تأثیر حمله موشکی سپاه پاسداران ایران به مواضع تروریست‌ها در خاک سوریه قرار گرفت. یک هفته پس از حمله تروریستی داعش به مراسم رژه هفته دفاع مقدس در اهواز، سپاه در یک عملیات دقیق، مواضع تروریست‌ها را در منطقه البوکمال سوریه هدف قرار داد که به هلاکت ۴۰ تروریست از جمله شماری از فرماندهان داعش منجر شد. ولید المعلم وزیر خارجه سوریه این حمله را ستود و اعلام کرد که تهران با دمشق برای این حمله هماهنگ بود. از طرفی روسیه به رغم مخالفت‌های آمریکا و اسرائیل، سامانه دفاع موشکی اس۳۰۰ را این هفته تحویل سوریه داد.

* عراق این هفته با برگزاری ۲ انتخابات پارلمانی، تحولات سیاسی مهمی را پشت سر گذاشت. در اولین و مهمترین رویداد سیاسی این کشور، نمایندگان پارلمان در بغداد سرانجام پس از هفته‌ها رایزنی و مذاکرات فشرده، «برهم صالح»، نامزد حزب اتحادیه میهنی کردستان را به عنوان رئیس جمهوری جدید این کشور انتخاب کردند، «برهم صالح» در این کارزار سیاسی سخت؛ با اختلاف آرای فاحش، رقیبش یعنی «فواد حسین» که از طرف حزب «دموکرات» کردستان نامزد تصدی این مقام شده بود را شکست داد تا بر مسند ریاست جمهوری عراق تکیه زند. این هفته همچنین انتخابات پارلمانی در اقلیم کردستان عراق نیز برگزار شد و منابع محلی از پیروزی حزب دموکرات این منطقه و بدست آوردن ۴۵ کرسی پارلمان «اربیل» خبر دادند؛ اقدامی که از سوی حزب اتحادیه میهنی رد شد و این حزب اعلام کرد که نتایج آن را به رسمیت نمی‌شناسد.

* انصارالله یمن این هفته با حملات پهپادی و موشکی خود به «دوبی» و «جیزان» عربستان، تهدیدات اخیر خود علیه متجاوزان ائتلاف سعودی را عملی کرد. در همین راستا پهپادهای دور پرواز «الصماد۳» یمنی‌ها این هفته با طی مسافتی ۱۲۰۰ کیلومتری خود را بر فراز آسمان «دوبی» در امارات رساندند و فرودگاه بین‌المللی این شهر را در چندین نوبت هدف قرار دادند. همزمان، قایق‌های جنگی ارتش یمن نیز در عملیاتی کم‌نظیر، با حمله به شناورهای جنگی عربستان در سواحل «جیزان» آنها را منهدم کردند و به آتش کشیدند.

* رئیس جمهوری ترکیه این هفته بار دیگر تهدید آمریکا به تحریم این کشور به دلیل تداوم روابط با ایران را به باد انتقاد گرفت و اعلام کرد که ایران نباید از مسائل منطقه‌ای کنار گذاشته شود. وی گفت: تحریم‌های ناعادلانه علیه ایران نادرست هستند و آنکارا بدون توجه به تحریم‌های آمریکا به روابط تجاری با کشورهای ایران و روسیه ادامه می‌دهد.

* سرکوب بیست و هفتمین تظاهرات بازگشت فلسطینی‌ها در غزه به دست نظامیان صهیونیست در این هفته، هفت شهید و بیش از ۵۰۰ زخمی برجا گذاشت. در چنین شرایطی جنبش حماس این هفته دست به آزمایش موشکی در سواحل مدیترانه زد که نگرانی رژیم صهیونیستی را در پی داشت. خبر دیگر اینکه این هفته سراسر اراضی اشغالی صحنه اعتصاب در اعتراض به قوانین نژادپرستانه رژیم صهیونیستی بود. در رویدادی دیگر «زیاد النخاله» دبیرکل جدید جنبش جهاد اسلامی فلسطین و جانشین «رمضان عبدالله شلح» شد.

* نظامیان سعودی این هفته با یورش به منطقه شیعه‌نشین عربستان در شرق این کشور ۳ جوان شیعی در «القطیف» را به شهادت رساندند و شماری دیگر را نیز زخمی کردند. همزمان با این اقدام، معارضان شیعه عربستانی با هدف سرنگونی رژیم حاکم این کشور سازمانی سیاسی ـ نظامی به نام «بسیج ملی» تشکیل دادند و موجودیت آن را اعلام کردند.

* حملات نیروهای امنیتی افغان علیه گروه تروریستی داعش در ولایت «ننگرهار» این هفته نیز ادامه یافت و بر اثر حمله هوایی نیروهای دولتی به مواضع این گروه تروریستی در شهر خوگیانی ولایت ننگرهار ۲۷ عضو داعش به هلاکت رسیدند. از دیگر سو، نیروهای آمریکایی و ناتو نیز در ادامه حملات خود به مناطق مختلف افغانستان این بار به مواضع ارتش این کشور در ولایت هلمند حمله کردند و ۲۰ نظامی افغان را کشتند.

* وزیر خارجه کره شمالی در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل این هفته بار دیگر تعهد کشورش بر خلع سلاح هسته‌ای را اعلام کرد و گفت: اگر واشنگتن نتواند اعتماد ما را جلب کند هرگز خلع سلاح اتمی نمی‌شویم. وی افزود: ادامه تحریم‌ها بی‌اعتمادی پیونگ‌یانگ به آمریکا را در پی دارد و در این صورت ممکن نیست که کره شمالی به صورت یکجانبه دست به خلع سلاح هسته‌ای بزند. در تحولی دیگر، دو کره پس از ۶۵ سال این هفته در پی توافق دوجانبه عملیات مین‌روبی در منطقه مرزی مشترک را آغاز کردند.

*سرویس خارجی

نظر شما